Welk inlaatsysteem en waarom?

Gestart door Gelebanaan, 20-10-2002 16:09:51

Vorige topic - Volgende topic

Gelebanaan

Ik zat vandaag eens te peinzen over de voor en nadelen van alle mogelijkheden om zoveel mogelijk lucht de motor in te krijgen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen! Ik zelf heb het idee dat het originele filter vervangen door een K&N zeer goede resultaten boekt. Maar als je een open air filter voorziet van een goede koele luchtstroom............

Enfin graag jullie reacties!

Johann

Ghehehe,

Laten we hier dan een brainstorm sessie van maken want ik heb geen zin in welles nietes en dat is ook helemaal niet aan de orde.
Over rollenbank testen blijf ik bij mijn standpunt dat deze i.v.m. slechtere koeling altijd mindere resultaten zal geven. (op de mij bekende banken dan.)
Dit standpunt is de laatste tijd wel hevig op de proef gesteld...

1 Vrij baan voor de rijwind.
Wat ik van een Engelse website heb meegekregen heeft het verplaatsen van de claxons geen zin.
Op de rollenbank is geen verschil gemeten maar dat wil niet zeggen dat dat op straat ook zo is.
Geen commentaar op verder en bij mijn S60 zitten ze ook nog gewoon op de originele plaats.

2 Open luchtfilter.
T.ov. standaard voor een getunede auto altijd zin.
Kan een beetje ten koste gaan van trekkracht onder in de toeren.
Beter is om er een "lucht dam" omheen te bouwen met een lucht geleiding richting de ruimte waar het filter geplaatst is.
Bij de 850 eventueel de accu naar de kofferbak verplaatsen zoals bij de S60.
Metingen met mijn auto hebben laten zien dat de temperatuur van de inlaatlucht alleen veel omhoog gaat als de auto een tijdje, 5 minuten of meer,stationair of na rijden volledig uit heeft gestaan.
Na de eerste keer doorschakelen zal de BOV op de een of andere manier een temperatuur daling veroorzaken.
Het aanzuigen van de turbo laat in eerste instantie ook een daling zien van de inlaat lucht temperatuur.
Bij constant rijden meet ik meestal een temperatuur voor de gasklep die een graad of 3-4 boven de buitentemperatuur zit.
Ik heb nooit MET lucht dam gemeten.

3.Sport filter in airbox.
Ruim voldoende voor onze toepassingen en absoluut minimaal noodzakelijk voor een getunede auto.
Een extra koelle lucht buis zoals beschreven op Marc z'n site helpt er ook wel maar ik weet eigenlijk niet hoe dit standaard bij de 850 gesitueerd is.
Deze koeling lijkt mij alleen van belang op 't moment dat de auto een tijdje stationair gestaan heeft.
De standaard op mijn airbox gemonteerde lucht aanvoer buis vanuit de grill zorgt dat er VEEL rotzooi in de airbox komt.

Wat meer zin heeft,

Grote diameter buis van MAF naar de turbo.
Tot aan de turbo mintens ø60 mm of de diameter van de MAF en liefst zo glad mogelijk en van aluminium.
Dat plastic ribbel ding van Volvo is gewoon waardeloos.
Dit alles wel in combinatier met een sport filter natuurlijk.

Wat gewoon heel stoer staat,

Filter volledig uit de motor ruimte halen en achter de bumper plaatsen, de zogenaamde "Cold Air Intake" of kort CAI.
Je zou dan op de plek waar nu de airbox zit een gat in de beplating naast de kokerbalk moeten maken.
Dit natuurlijk in combinatie met de buis die ik hier boven beschreven heb.

Het is trouwens zowiezo beter om bij een open "cone" filter tussen 't filter en de MAF nog een recht stuk buis te monteren van minstens 5 tot 10 centimeter om de lucht rustiger door de MAF te laten gaan.

Wat ik tevens gemerkt heb met mijn zoektocht naar inlaat gegevens is dat de meeste opmerkingen over temperatuur "problemen" of artikelen over efficientere inlaat systemen bij mensen of bedrijven weg komen die meestal in warme landen gehuisvest zijn en waar de temperatuur bijna dagelijks boven de ~25 graden is.
Ik vraag mij dan ook echt af hoe ver je hier mee moet gaan.
Ik rij zelf op dit moment met standaard airbox en een sport luchtfilter waarvan ik 't merk niet weet.
Filter is heel vet en ik kan niet zeggen dat het een hoge doorlaat zou hebben als ik er naar kijk ;D

Mijn 2 euro centen.

Gelebanaan

CiteerGhehehe,

Laten we hier dan een brainstorm sessie van maken want ik heb geen zin in welles nietes en dat is ook helemaal niet aan de orde.
Over rollenbank testen blijf ik bij mijn standpunt dat deze i.v.m. slechtere koeling altijd mindere resultaten zal geven. (op de mij bekende banken dan.)
Dit standpunt is de laatste tijd wel hevig op de proef gesteld...

1 Vrij baan voor de rijwind.
Wat ik van een Engelse website heb meegekregen heeft het verplaatsen van de claxons geen zin.
Op de rollenbank is geen verschil gemeten maar dat wil niet zeggen dat dat op straat ook zo is.
Geen commentaar op verder en bij mijn S60 zitten ze ook nog gewoon op de originele plaats.

2 Open luchtfilter.
T.ov. standaard voor een getunede auto altijd zin.
Kan een beetje ten koste gaan van trekkracht onder in de toeren.
Beter is om er een "lucht dam" omheen te bouwen met een lucht geleiding richting de ruimte waar het filter geplaatst is.
Bij de 850 eventueel de accu naar de kofferbak verplaatsen zoals bij de S60.
Metingen met mijn auto hebben laten zien dat de temperatuur van de inlaatlucht alleen veel omhoog gaat als de auto een tijdje, 5 minuten of meer,stationair of na rijden volledig uit heeft gestaan.
Na de eerste keer doorschakelen zal de BOV op de een of andere manier een temperatuur daling veroorzaken.
Het aanzuigen van de turbo laat in eerste instantie ook een daling zien van de inlaat lucht temperatuur.
Bij constant rijden meet ik meestal een temperatuur voor de gasklep die een graad of 3-4 boven de buitentemperatuur zit.
Ik heb nooit MET lucht dam gemeten.

3.Sport filter in airbox.
Ruim voldoende voor onze toepassingen en absoluut minimaal noodzakelijk voor een getunede auto.
Een extra koelle lucht buis zoals beschreven op Marc z'n site helpt er ook wel maar ik weet eigenlijk niet hoe dit standaard bij de 850 gesitueerd is.
Deze koeling lijkt mij alleen van belang op 't moment dat de auto een tijdje stationair gestaan heeft.
De standaard op mijn airbox gemonteerde lucht aanvoer buis vanuit de grill zorgt dat er VEEL rotzooi in de airbox komt.

Wat meer zin heeft,

Grote diameter buis van MAF naar de turbo.
Tot aan de turbo mintens ø60 mm of de diameter van de MAF en liefst zo glad mogelijk en van aluminium.
Dat plastic ribbel ding van Volvo is gewoon waardeloos.
Dit alles wel in combinatier met een sport filter natuurlijk.

Wat gewoon heel stoer staat,

Filter volledig uit de motor ruimte halen en achter de bumper plaatsen, de zogenaamde "Cold Air Intake" of kort CAI.
Je zou dan op de plek waar nu de airbox zit een gat in de beplating naast de kokerbalk moeten maken.
Dit natuurlijk in combinatie met de buis die ik hier boven beschreven heb.

Het is trouwens zowiezo beter om bij een open "cone" filter tussen 't filter en de MAF nog een recht stuk buis te monteren van minstens 5 tot 10 centimeter om de lucht rustiger door de MAF te laten gaan.

Wat ik tevens gemerkt heb met mijn zoektocht naar inlaat gegevens is dat de meeste opmerkingen over temperatuur "problemen" of artikelen over efficientere inlaat systemen bij mensen of bedrijven weg komen die meestal in warme landen gehuisvest zijn en waar de temperatuur bijna dagelijks boven de ~25 graden is.
Ik vraag mij dan ook echt af hoe ver je hier mee moet gaan.
Ik rij zelf op dit moment met standaard airbox en een sport luchtfilter waarvan ik 't merk niet weet.
Filter is heel vet en ik kan niet zeggen dat het een hoge doorlaat zou hebben als ik er naar kijk ;D

Mijn 2 euro centen.
Wow, een heel verhaal Johann :D. Ik vind het opmerkelijk dat je je open filter weer hebt verruild voor de originele "Volvo box". Blijkbaar hierover niet helemaal tevreden? Je hebt geen ervaringen met de "lucht dam" zoals je deze beschrijft? Ik neem aan dat je een geleiding van lucht bedoeld naar de open filter? Ik heb inderdaad ook eens overwogen om de accu te verplaatsen maar vroeg me direct af wat de winst zou zijn, ik ben bang minimaal.

Nog andere mensen ervaringen reacties?  [smiley=cwm15.gif]

Johann

Ik werd een beetje zat van de herrie van 't open luchtfilter.
Is meer voor gelegenheden  ;D
Ik heb ook 't idee dat de airbox voor een iets minder bokkerig geheel zorgt maar dar kan ook tussen de oren zitten.
Rollenbank heeft wel laten zien dat de airbox boven in de toeren nog voldoende adem geeft.

Mellow_yellow

Je kunt ook gewoon de bodem uit de originele luchtfilterbak zagen, dan heb je het een semi-open luchtfilter! Je hoort dan de BOV ook beter werken.

Gelebanaan

CiteerJe kunt ook gewoon de bodem uit de originele luchtfilterbak zagen, dan heb je het een semi-open luchtfilter! Je hoort dan de BOV ook beter werken.
Maar heb je het idee dat het scheelt? ??? In theorie zuig je (meer) warmere lucht aan?

jan855t5r

Ik zie wel enige maar beperkte voordelen in de setup van Marc. (slang en sportpanelfilter)
Door de rijwind te gebruiken zet je de (standaard) airbox al voor de turbo een beetje op overdruk. Maar die overdruk bereik je alleen bij juist die hoge snelheden.
Vooral bij hoge snelheden en hoge toerentallen zou dat iets op moeten leveren. Vandaar dat je het ook ziet op F1 auto's
en op snelle motoren zoals de Suzuki Hayabusa en de Honda Fireblade, etc (moeilijk/niet? te simuleren op een rollenbank)
ik meen ooit eens gelezen te hebben dat het bij een motorfiets een km of 4-5/h uitmaakt in topsnelheid.

Of het op een turbo-moter zin heeft? Misschien ook weer alleen bij hoge snelheden en hoge toerentallen. (opspoeltijd van turbo iets korter?) maar uiteindelijk is het de turbo-installatie/ecu die het max volume bepaald wat er aan lucht de moter in gaat en kan.
Ik heb bijvoorbeeld ook nog nooit een inlaatspruitstuk met dual-ram voorziening (Opel Omega GSI 3.0 24V) gezien in combinatie met een turbo. Turbo's gebruiken geen passieve pulse-inductie (m.b.v. drukgolven in de inlaat) ; daar is dat overbodig omdat toch de turbo de bepalende factor is.

Ik denk dat het meer oplevert de inlaatlucht gewoon zo koud mogelijk aan te leveren aan de moter. Dus het hele inlaatbuizenstelsel kort houden('94-setje) en isoleren van de moterwarmte (met alu-tape? isolatielaag?)

Wat volgens mij ook meer oplevert is het gas-flowen van het turbine en het compressorhuis.

PS ik herinner me nu dat ik ergens een foto heb gemaakt van de moterruimte van een rally-850-T5 (Brouwer? die witte) en deze had een enorm grote non-standaard airbox (carbon-look)
en volgens mij ook een inlaatslang zoals Marc heeft.
Ik zal die foto eens inscannen en hier proberen te plaatsen.

Watch this thread
groet
Jan

Johann

Over die Brouwer inlaat slang, die is denk 't zelfde als Marc z'n opzet met het enige verschil dat ie breder is.
Als Marc zeg maar rond 60 heeft heeft deze iets van ovaal 60 bij 120, als voorbeeld dan.
Thom de Jong heeft dit ook zo op zijn rally 850 en mijn S60 heeft dit standaard ook zo maar dan van ovaal 30 bij 200 naar iets van 75 vierkant(maten kloppen niet maar even ter indicatie)
Er komt wel veel troep in de airbox van mijn S60.
De S60R heeft wel een totaal andere airbox met een schuin langerekt filter die bij nader inzien niet veel groter lijkt als die van de S60T5 maar wel met een twee keer zo grote koude lucht aanvoer buis.
Bij de S60R is de afstand tussen de MAF en de turbo ook een stuk kleiner wat ik zo kan zien.
De MAF zit ter hoogte van de uitlaat nokkenas.
Het lijkt er dus op dat ze de aanzuig weg een stuk korter en direkter hebben gemaakt.
Er zit ook nog een deel bij naast wat ook op een airbox lijkt maar dan zouden er twee lucht filters in zitten en zou deze airbox zijn lucht achter de bumper weghalen....Moeilijk te zien.

Mellow_yellow

Ik geloof zelf ook niet in giga-vermogenswinst door aanpassing van luchtfilterbox e.d. Het gaat er mij meer om "de kleine beetjes die helpen" weetje en het extra geluid van de BOV, kippevel! Lucht krijgt ie genoeg en zoals Jan al zegt, de turbo zuigt de lucht naar binnen. Wel heb ik gemerkt dat het eerst 'oppakken' van de turbo iets vlotter gaat door het ram-effect van de aanvoerslang, maar als de turbo eenmaal meedraait dan merk ik geen verschil meer met de oude situatie. Hij zuigt overigens wel veel stof en bladeren op.... Maar aangezien er geen bodem in het filterhuis zit valt er dit toch weer uit.  ;D

Gelebanaan

CiteerIk denk dat het meer oplevert de inlaatlucht gewoon zo koud mogelijk aan te leveren aan de moter. Dus het hele inlaatbuizenstelsel kort houden('94-setje) en isoleren van de moterwarmte (met alu-tape? isolatielaag?)

Wat volgens mij ook meer oplevert is het gas-flowen van het turbine en het compressorhuis.

PS ik herinner me nu dat ik ergens een foto heb gemaakt van de moterruimte van een rally-850-T5 (Brouwer? die witte) en deze had een enorm grote non-standaard airbox (carbon-look)
en volgens mij ook een inlaatslang zoals Marc heeft.
Ik zal die foto eens inscannen en hier proberen te plaatsen.
Het 94 setje heb ik al gemonteerd en zorgt inderdaad voor een bijterigere respons. Ik vind de tip om de aanzuigbuizen te isoleren het proberen waard. Als ik me niet vergis heeft Marc daar al eens mee geexperimenteerd met een positief resultaat. Verder ben ik benieuwd naar de foto met aangepaste airbox. :)

Gelebanaan

CiteerDe S60R heeft wel een totaal andere airbox met een schuin langerekt filter die bij nader inzien niet veel groter lijkt als die van de S60T5 maar wel met een twee keer zo grote koude lucht aanvoer buis.
Bij de S60R is de afstand tussen de MAF en de turbo ook een stuk kleiner wat ik zo kan zien.
De MAF zit ter hoogte van de uitlaat nokkenas.
Het lijkt er dus op dat ze de aanzuig weg een stuk korter en direkter hebben gemaakt.
Dus je zou kunnen concluderen dat de aanzuig groter en korter moet? Koplamp en accu eruit en daar een gigantische scheepshoorn  :D.
Zonder dollen, ik ga eens kijken naar een mogelijkheid voor een grotere, kortere gladdere aanzuig.
Marc, wel eens erover gedacht om de onderzijde van je luchtfilterhuis aan te sluiten op het binnenspatbord? Een soort van "cold air intake"?

Viper

Nog even terug te komen op het aanpassen van het luchtfilterhuis. Ik heb onderin het luchtfilterhuis een gat gemaakt, waar mijn hand net doorheen kan. Ik had dit puur gedaan voor geluid. Het geluid is ruiger geworden, maar wat mij echt opviel(dus een echte verandering bij mijn auto) is dat de trekkracht onderin echt was toegenomen. Als ik in de tweede versnelling wegrij, dan krijg ik bij 2.500 toeren echt een duw in mijn rug, wat daarvoor veel minder was. Is ff een tip. In een kwartiertje en met behulp van een decopeerzaag is het echt een fluitje van een cent. Het is maar ff dat je het weet!

-Corné
Ik kan niet goed rijden, maar wel hard!

Gelebanaan

CiteerHmmmm, dan mag je proberen tot je een ons weegt.

c:\mijn documenten\mijn afbeeldingen\volvo\rally850.jpg staat op je eigen harde schijf en dat wil gewoon niet.
Je zult de foto eregens op een site moeten zetten en dan linken.
Of, mocht de foto al op 't net staan, direct naar 't plaatje linken.

Succes.

Hier isie dan, ik moet zeggen dat het er erg goed uitziet!!  :o

jan855t5r

Thanx Tom!

Wat een joekel, he! Accu naar achteren verplaatst natuurlijk.

Groet
Jan

jan855t5r

He Johann,
Ik las nog even je oude mails door waarin je het had over rollenbanken en koeling.

Ben je al eens bij Innovam geweest in Nieuwegein?
Dat is een opleidingscentrum voor de autobranche en ze hebben daar ook een goede rollenbank MET flinke electrische koelventilator van zeker 1m doorsnede. Ze zetten dan de moterkap open en de ventilator vlak voor de radiateur.

Geeft een enorm kabaal met het motergeluid er ook nog eens bij!  ;D
Beter kan je de real-action situatie bijna niet simuleren of je moet de rollenbank met de auto in de windtunnel van Lelystad zetten!!  ;D (ideetje?! [smiley=cwm12.gif] [smiley=cwm12.gif])

Je kan dan 2 runs doen: een met en een zonder ventilator voor de radiateur/intercooler. Weet je precies wat het scheelt.

Groet
Jan