Tips en truuks inbouwen Cruise Control 850 GLE `94 2.5i 10V

Gestart door Jak, 09-05-2006 00:43:21

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: VolvoJaap op 04-10-2008 23:29:21
Iemand nog een antwoord over het stekkertje voor het koppelingspedaal? Is er nou een ofnie?

tenzij je een automaat hebt, hoort er op het koppelingspedaal ook een drukschakelaar.
het antwoord is dus ja, op de drukschakelaar hoort een stekker.

J a a p

Nou, maar eens heel goed zoeken dan. Heb die van het rempedaal wel gevonden. Iemand tips hoe de stekker te lokaliseren?
Wannabe C70 rijder.

J a a p

Dit is wellicht nog een nuttige aanvulling:

http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/CruiseControlSystem.pdf

-EDIT-

CC werkt! Heb toch de stekker van t koppelingspedaal kunnen vinden, en dat was het enige dat de CC nog ervan weerhield te werken! Ik ben een happy camper!
Wannabe C70 rijder.

nickk.

Hoe krijg ik die vacuumslang door mn schutbord heen? Door die 3e tule op de ribbelslang open te snijden en die slang er door te duwen?

J a a p

Als t goed is kan je hem er zo doorheen staken van de binnenkant.
Wannabe C70 rijder.

JoostG

Stel je hang met je hoof vanaf de voorkant in het motorruim:

rechts tegen je schutboard, ong 30 cm van boven en 30 van de rechterkant af, gaat een draadboom door het schutboard naar binnen. Hier zit ook nog een leeg buisje waardoor je je vacuumslang kan steken.
Ook van binnenuit bij je pedal kan je deze zien zitten.

Kijk hiervoor schuinlinks boven je koppelingspaneel.

succes
Automaat eruit, handbak erin. Leve de roffel!

Superskunkie

Daar heb ik dus totaal geen last van dat de snelheid veranderd, hoogstens 3 km/h, maar dat is bijna te verwaarlozen.
Citaat van: Hans Duiven op 02-07-2007 23:46:31
En wat vind je d'r van?

Ik vind persoonlijk dat de cruise control van Volvo niet zo geweldig is i.t.t. de cruisecontrol van Mercedes E-klasse. (onze ambu 03-156) Deze reageert overal sneller en acurater op en houd een constantere snelheid aan.
Als je de berg op gaat, zie je de snelheidsmeter inkakken en dat heb je bij de Mercedes cc absoluut niet.

Hans
Tonnie

Superskunkie

Dat was mijn probleem ook:):) haha
Citaat van: Jak op 28-10-2007 21:02:33
Citaat van: coco op 20-10-2007 16:54:33
Dankzij alle informatie op dit forum hebben we vandaag de cc in de 850/1996/2,4/10k/automaat  ingebouwd. Tweedehandsje uit de USA...

Nu alles er in zit werkt ie niet...   ???Zet ik de cc aan, dan merk ik helemaal niets.

Daarom de volgende vragen. Ik hoop dat iemand antwoorden heeft!

1 Klopt het dat je bij een automaat alleen de vacuum'koppeling' bij het gaspedaal aanbrengt? Of moet er bij het rempedaal ook een schakelaar worden gemonteerd? We hebben alleen het gaspedaal aangesloten op de vacuumleiding...

2 Onze eerste indicatie is dat de relais mogelijk kapoerewiets is. Wie heeft ervaring?

3 Bij de schakelaar (hendeltje etc.) bij het gaspedaal zit een kunststof stelschroef. Wat stel je daar mee in?

4 De schakelaar bij het stuur lijkt bij richting aangeven naar links niet helemaal goed meer te werken. Doe je die langzaam naar links dan lijkt ie te 'kraken' alsof er sluiting in zit. Kan dit misschien de oorzaak zijn?

Iemand nog tips om de zaak aan de praat te krijgen?
Dank alvast!

Coco

Hi, check even of je juiste opening van de vacuumpomp (onder de accu bak) te pakken hebt. Een opening is voor lucht, andere is voor vacuum.

Jak
Tonnie

Frans 50

Weet iemand of je een CC van een 850 bj 1997 in kunt bouwen in een 850 bj 1995??

Frans

Frans 50

Citaat van: Jak op 09-05-2006 00:43:21
Ik wilde nog even het volgende toevoegen... de Torx maat is T15 met een minimale lengte van 90mm!!! anders gaat het niet lukken.!.

Hallo roffelaars

Dit zijn verzamelde items met dank aan de roffelaars die voorgingen, eigen ervaringen, en wat ik verder tegenkwam bij het inbouwen van een Cruise control. Misschien heeft iemand er wat aan.  ;)
In 4 delen.

Check

- Zelfs een 850 GLE `94 2.5i 10V is voorbedraad. Hoe controleer je dat ?
-   Tussen luchtfilter en accu ligt een 3 aderige grijze stekker die mooi in een houdertje is geplugd, klaar voor gebruik. Daarnaast ligt er mogelijk een tweepolige, ik geloof dat die voor alarm is.
-   En/of: in de stuurkolom bovendeel kap eraf (2 schroeven, lange torxschroevendraaier nodig) ligt aan de linkerkant (zijde richtingaanwijzer) een extra stekker vrij... De torx maat = T15 lengte minimaal 90mm!!!

UserID6342

1. bij rempedaal moet schakelaar worden gemonteerd, welke electrisch en vacuum (dacht ik uit het hoofd) wordt gestuurd.
2. relais kapot gebeurt bijna nooit
3. de speling waneer de CC het gaspedaal "overneemt" zeg maar
4. als je schakelaar aan het stuur raar doet, die eerst vervangen
5. controleer idd op de vacuumslang bij het pompje niet verkeerd aangesloten zit, op de verkeerde opening zeg maar.
6. CC werkt niet onder een snelheid van 35 km/h, je moet dus harder rijden om het te proberen...

Succes.

Frans 50

Hier nog wat aanvullende info met foto's van mijn CC actie.
Ik miste hier en daar nog de info zodoende dat ik die hier nog even geef.

Het door de firewall heen krijgen van de vacuum slang kan een uitdaging zijn... zeker als je niet op de hoogte bent van het feit dat er aan de binnen kant van de auto ook nog een afsluitdop zit.
Deze is te vinden achter het witte relais panneel links van het koppelings pendaal

Het is even vriemelen maar uiteindelijk vind je de ribbelslang... ik heb de dop er vanaf gepruts en daarna vanuit de motor kant de vacuum slang door gevoerd. Aan de motor kant heb ik een opening open geknipt en de slang met wat afwasmiddel door gevoerd...

op het moment dat je voldoende slang aan de buitenkant hebt de dop op de ribbelslang drukken... aansluiten op de vacuum pomp zoals eerder beschreven en klaar is kees.
Je kunt overwegen om ook aan de binnenkant de dop weer te monteren.. maar dat is wel een uitdaging!

Het los halen van de stuurkolom kappen, je hebt nodig een torx 15 met een lengte van minimaal 9 cm (90mm).

Draai eerst de diepverzonken (dichts bij het stuur) schroeven uit de kappen
en probeer nu de kap weg te halen.. de truuk is, eerst aan de stuur kant omhoog en vervolgens de kap voorzichtig naar je toe trekken. Daarna de twee laatste schroeven los draaien en de onderkap weg halen.
Het vervangen van de schakelaar wijst zich zelf.
Montage van de kappen... eerst de onderkap monteren en vast zettenen vervolgens de boven kap monteren... deze moet onder een behoorlijk schuinehoek gemonteerd worden, aan de achterkant zitten nokjes deze moeten in de onderkap vallen!!.

Montage vacuum schakelaars...
Eerst de kunstof plaat onder het dashboard weg halen, 3 x Torx 20, plaat aan de rechter kant (middenconsole) voorzichtig van je af drukken dan de plaat laten zakken, let op de motorkap handel... beetje klooien en hij is er uit. Nu heb je overzicht op de pendalen en het kachelhuis.

Dit is de rem pendaal schakelaar... inclusief het stekkertje.

Hier zie waar de stekkertjes zitten... trek ze voorzichtig onder de klemmen vandaan en monteer deze op de vacuum schakelaars. (Bij de automaat alleen het rempendaal)

Montage vacuum balg aan het gaspendaal....
Deze is redelijk eenvoudig.. ik ben begonnen om eerst het vaste punt aan het kachelhuis te monteren.
Let op, deze montage plaat heeft een platte achterkant, in het kachelhuis zitten sparingen, hier in schuif je het scharnierpunt, de schroef is er alleen maar voor dat de hele zaak op zijn plek blijft en niet meer verschuiven kan.

Vervolgens heb ik de hevel aan mijn gas pendaal gemonteerd.

De stelschroef zit aan de achterkant!!!! om deze hevel te demonteren moet je aan de rechterkant .. dat is waar het scharnierarmpje door het gaspendaal heen komt het nokje indrukken. en vervolgens het armpje voorzichtig naar links trekken.
Als deze onderdelen gemonteerd zijn dan de vacuumslang aansluiten op de balg en deze in zijn geheel monteren.
Eerst aan de kachelhuis zijde.. balg schuin omhoog en vervolgens over het scharnierpunt schuiven en laten zakken.. ze zit dan gelijk vergrendeld.
En dan pas de hevelarm aan de balg vast klikken.

Nu de rest van de vacuum slangen monteren aan de schakelaars en de slang van de vacuumpomp aan sluiten. Ik heb vooraf gecontroleerd of er geen droogtescheurtjes in de rubbere aansluitstukjes zaten... ook heb ik de werking van de vacuumschakelaars gecontroleerd... gewoon zuigen en vervolgens de stift in drukken op dat moment mag er geen lekkage zijn!!!  :police:
Linksvoor onder de motorkap zit het zekeringen huis... hier de 4 torx schroeven losdraaien en de deksel weg halen... (in mijn geval heb ik eerst het afdichtings rubber van de paravaan weg gehaald) en je CC unit in de betreffende voet drukken en klaar ben je.
Vergeet niet de kunstof afdekplaat bij de pendalen weer te monteren...eerst over de motorkap handel en dan de rechterkant op juiste plek  fixen... deze plaat zit gefixeerd op het kachelhuis en met een lip aan de voorzijde waar de middenconsole zit, 't is even pielen, de 3 Torx 20 schroeven vast draaien, klaar, uiteindelijk is het goed te doen..

Zo dit was mijn aanvulling op het montage verhaal...
Ik schat als je alles bij de hand hebt... en je de dop van de ribbelslan aan de binnenzijde gevonden hebt het al met al in 2 uurtjes te fixen is...  ;D

Ik zou zeggen suc6 met de inbouw... het is de moeite waard... ik zie nu al mijn brandstof verbruik met 0,5 dalen  :eusa_angel: ;D

PS.
Mijn dank aan Dirk...  :eusa_clap:

FRANQ

Zou iemand die over de nummers beschikt deze eens neer kunnen schrijven?
Is wel zo makkelijk als je ene hele set gaat aanschaffen bij de dealer ;)

En als iemand die bij de dealer werkt, er ook nog een prijs bij wilt zetten is dat helemaal geweldig ;D

mvg,

Frank
"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Frans 50

Citaat van: FRANQ op 08-02-2009 23:08:34
Zou iemand die over de nummers beschikt deze eens neer kunnen schrijven?
Is wel zo makkelijk als je ene hele set gaat aanschaffen bij de dealer ;)

En als iemand die bij de dealer werkt, er ook nog een prijs bij wilt zetten is dat helemaal geweldig ;D

mvg,

Frank

Ik zou gaan voor eentje die bij een demontage bedrijf vandaan komt... nieuw kosten  ze rond de 385 Euro... ik heb er 150 Euro voor betaald... incl 1 maand garantie.
Gewoon een zoek vraag bij : http://www.onderdelenlijn.nl/ met drie dagen had ik mijn CC thuis liggen.
Een van de vacuum schakelaars had een gebroken lipje.. is gratis vervangen...
:eusa_clap:

Frans

UserID6342

Ben blij voor je dat tie werkt Frans en het fotoverslag is mooi geworden..