V70 2.4 170pk snel of niet?

Gestart door kramer, 20-05-2006 00:55:54

Vorige topic - Volgende topic

kramer

Afgelopen week ben ik met onze roffel (en mijn vrouw natuurlijk niet te vergeten!) op vakantie geweest. We hebben de auto net een paar weken en in het Franse gebied een prima plek om de roffel eens echt uit te testen. Circa 3000 km gereden in een weekje tijd.

De auto bevalt ons prima! Heerlijke auto.
Waar ik toch wel benieuwd naar ben is naar jullie ervaring over de 170 pk versie.
Qua snelheid en vlotheid viel het me enigzins wat tegen. Niet dat deze auto langzaam is maar echt sportieve eigenschappen wil ik onze roffel niet geven. Het echte acceleren kan wel maar enkel in hoge toeren. Dat hoort in mijn ogen niet echt comfortabel aan maar wellicht ben ik verwend met mijn andere auto: volvo phase II v40 1.9 diesel met 115pk. Deze V40 trekt in mijn ogen veel harder en is makkelijker op snelheid te krijgen dan de roffel. Qua comfort etc. valt de V40 echt lager uit !

Er waren toch menig kleine auto's zoals Citroentjes C2 die me finaal uit accelereerden op de franse baan (!). Nog wel even proberen te kijken of het speciale uitvoeringen waren maar kon niks ontdekken. Ook een nieuwe Passat 2.0 TDI met slecht 140pk maar natuurlijk een veel hoger koppel: niet bij te houden, zelfs niet met maximaal accelereren door de versnellingen heen.

Ik heb menigmaal flink teruggeschakeld en inderdaad dan komt de roffel wel maar ik vind persoonlijk het flink oplopen van het motorgeluid niet prettig en wellicht niet horend bij zo;n sjieke/klassieke auto.....

Mijn conclusie is dan ook na een weekje van flink testrijden:
- Heerlijke auto met heerlijke (lederen) stoelen die je onvermoeid lange stukken kan laten rijden
- Prima comfort en veel ruimte
- Toch wel gevoelig voor zijwind
- 170 pk heeft deze auto wel nodig zonder daarmee erg sportief te zijn (ik heb me laten vertellen dat 140pk versie niet eens zoveel verschilt qua prestaties echter alleen in de hogere toerentallen)
- gemiddeld verbruik over 3000 km inclusief bergpaden, snelweg en af en toe flink doortrekken: 1:12, prima dus
- Ik ben helemaal wild van mijn interieur: beige lederen bekleding met hier en daar een stripje hout en heerlijke veruitstekende zijdelingse steunen in de stoelen: geweldige zit dus!
- Ik houd van deze auto wat een heerlijke wagen
- Deze auto is bedoeld om heerlijk in te cruisen met een gangetje van circa 140 op de snelweg (harder kan ie ook makkelijk, sterker nog bij 150 in zijn 5e versnelling heeft ie maximale koppel volgens mij). Accelereren is niet zijn sterkste kant maar het kan wel maar sta niet verbaasd dat er menig type auto is dat echt stukken sneller is.

Ik ben benieuwd naar jullie menig/ervaring.

Tevens heb ik op vakantie een Volvo-garage moeten opzoeken maar ik denk dat ik daar een nieuw topic aan waag: onderhouds/reparatiekosten door de kilometers heen. De eerste kosten waren in ieder geval absurd laag!

Kramer

elmarconi

Ik zou zeggen, zoek een 2.5T
--
Autogas Inside . . .

kramer

Daar was mijn relaas nou net niet voor bedoeld want dan zoek ik wel een Porsche 911 turbo  :P
Meer benieuwd naar de ervaring van de rijders over de 170pk versie die dus (begrijp met zeker niet verkeerd!) heerlijk rijdt!

Frans Harkema

Tja, ik heb twee 170 pk versies gereden en altijd met veel plezier. Maar al met al sjouw je toch wel wat kg's mee, zeker als je op vakantie gaat. Op een gegeven moment heb ik voor de pk's gekozen, maar ik heb gemerkt dat ik qua comfort heb moeten inboeten. Logisch natuurlijk, je hebt andere schokbrekers, banden en verdere evt. gewijzigde set-up. Mijn voorlaatste was een 855 met volleder interieur en automaat, prima auto. Hij was niet snel maar wel zeer comfortabel......

Zijwindgevoeligheid is mij nooit opgevallen?!

The Saint

Ik heb alleen maar turbo-ervaringen, dus veel zaken die je opnoemt zijn door mij niet te vergelijken. Wat me wel opvalt is jouw opmerking over de zijwindgevoeligheid. Net als Frans heb ik daar nooit last van gehad. Tuurlijk wel met flinke storm maar anders niet.
No shirt no shoes, no pinball

Enno

Ok,

Ik rij del wel niet de 2.4 maar wel de 2.5-20V.

Of ik hem snel vind?

Nee, ik kan geen turbo (T5 of D5) bijhouden, maar is dat een reden om de auto tegen te vinden vallen?

Ja ik vind hem dus wel snel. Hij heeft genoeg trekkracht, loopt makkelijk door tot de 200 en zit binnen de 10 sec op de honderd volgens mij. Veel auto's hebben moeite om je bij te houden terwijl je ruistig aan het optrekken bent.

Een 140Pk versie is niet echt snel te noemen in mijn beleving. Die 30 PK merk je echt wel.

Je zou wat aan de drivability kunnen doen zoals een K&N , een Ferrita en iets aan het onderstel veranderen (optimaliseren) In mijn geval draagt een LPi installatie ook nog ietsje bij aan het "snellere gevoel".

Als een 170 Pk langzaam is dan moet hij vast worden ingereden (c.q. schoongebrand) want hij hoort in mijn beleving gewoon alert te reageren. Een TDi passat vorig model moet zeker geen probleem zijn om die bij te houden c.q. voor te blijven. Alleen de echt snelle auto's moet ook ik laten voor gaan. Maar dat zijn er niet veel meer.

Spin!

Misschien moet je dan toch de caravan er achter vandaan halen  ;D

Maar even in het algemeen, zit er zo veel verschil in die tiende liter van een 2.5 en een 2.4, want ik weet niet wat ik met mijn 2.5 gedaan heb, maar hij is vrij snel. Zit zeker binnen 7 sec. op de 100, en rij ons pa er echt wel uit met zijn 2.5 TDi...de eerste meters, en na de 180 ga ik er weer voorbij.

Gister nog 'ruzie' gehad met een Civic VTi, dat zijn toch vrij rappe en snelle kutjappies...geen partij, moest wel flink de roffel laten brullen, maar de winst was er.

T5 van een klasgenootje...ja oke, een turbo. Daar doe je niks tegen, das nie eerlijk!

Maar om bij het moraal te blijven van het verhaal: een 170 pk uitvoering is wel snel! Hoort zeker nog bij de snelste auto's die op de weg rijden, accepteer dat er snellere zijn. Anders moet je die nieuwe Bugatti kopen, weet je zeker dat je alle stoplicht sprints wint, maar het ziet er niet uit...met een caravan erachter!  :P

www.vm-parts.nl

Vulk

Misschien eens de bougies en rotorkap enzo vervangen.

Ik heb hier al vaak gelezen dat dat veel kan schelen.

volvos60t5

Citaat van: kramer op 20-05-2006 00:55:54
170 pk heeft deze auto wel nodig zonder daarmee erg sportief te zijn (ik heb me laten vertellen dat 140pk versie niet eens zoveel verschilt qua prestaties echter alleen in de hogere toerentallen)

Ik ben benieuwd naar jullie menig/ervaring.

Ik heb in beide gereden en het verschil is naar mijn mening niet echt schokkkend te noemen. De 170 pk versie is bij hogere toerentaller beter bij de les maar het geluid hoort niet bij een klasse bak (is ook heel anders dan bij de 170 pk 850). Het geluid van de 140 pk was veel beschaafder.

Of topic: de soepelste motor voor een v70 vind ik de 2.4t/2.5t: past veel beter bij de status van de auto dan de ongeblazen versie.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

elmarconi

Citaat van: volvos60t5 op 20-05-2006 13:17:40
Off topic: de soepelste motor voor een V70 vind ik de 2.4t/2.5t:
past veel beter bij de status van de auto dan de ongeblazen versie.

Zei ik het niet? :
CiteerIk zou zeggen, zoek een 2.5T

Dat was, ondanks dat je het er niet aan af zag, een tip. Ga eens proefrijden in zo'n ding.
Je bent meteen verkocht. Even ter vergelijk: Autoweek cardatabase:

2.5 10v, max koppel 206 Nm bij 3600 rpm
2.5 20v, max koppel 220 Nm bij 4700 rpm
2.5 T, max koppel 270 Nm bij 1800 rpm

Ter vergelijk, de diesel:

2.5 TDI, max koppel 290 Nm bij 1900 rpm

En de vaste klepstoters:
2.4 140pk, max koppel 220 Nm bij 3750 rpm
2.4 170pk, max koppel 230 Nm bij 4800 rpm
2.4 T, max koppel 270 Nm bij 1600 rpm

geen gerag hoog in de toeren om de boel op gang te brengen, gewoon sereen bij 2500 rpm schakel'n, het nieje riejen..
--
Autogas Inside . . .

BenC70ES

Je vergeet te vermelden dat het van 1600/1800 tot 5000 is, en bij een diesel is het gewoon een piekje, oftewel een stevige blijvende duw of een klets tegen je billen  ;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbobiker

Citaat van: Spin! op 20-05-2006 09:29:52
...maar hij is vrij snel. Zit zeker binnen 7 sec. op de 100, en rij ons pa er echt wel uit met zijn 2.5 TDi...de eerste meters, en na de 180 ga ik er weer voorbij.

Zit zeker niet binnen 7 seconden op 100. Dat gaat de T-5 nog maar net redden, dus een 2.5 zeker niet. En als die diesel dan ook nog eens langs komt wordt het er allemaal niet geloofwaardiger op. ::) ;)
De Tussenpaus

kramer

Even iets op zijn plaats zetten: de roffel valt zeker niét tegen. Perefect dus!
Wellicht is het 'inrijden' wel op zijn plaats. De auto had 129.000 km gereden toen we hem circa 3 weken geleden kochten. De auto is uit eind 1999, zeg maar 2000. Dat is dus waarschijnlijk een stadsauto geweest en nooit eens echt lekker doorgetrapt.

En ja er zijn zeker van die K.. japanners die lastig tot gemeen snel zijn.
Wat me overigens opviel na een week alleen maar in de roffel te hebben gereden is dat ik vandaag in de V40 helaas het gevoel had van: tja wel snel maar tsjesus wat is dat ding een stuk kleiner dan de roffel. Bovendien is het comfort van de grote roffel écht vele malen hoger. Gewoon een enorm verschil.

Waarschijnlijk heb ik gewoon toch gevoelsmatig niet de neiging de roffel standaard echt op z'n staart te trappen omdat ik het hoge toerental niet passend vind bij zo'n klasse wagen. (zal wel mijn kronkel in mijn hersens wezen: ik heb liever de gedachte; deze roffel kan het wel maar laat me niet opjutten door een K.. japanner).

De 2.4 en 2.5 zit volgens mij niet zoveel verschil in behalve dat ik weet dat in de laatste classics de 2.4 is gebruikt die nu in de nieuwe v70's zit.

Ik rijd absoluut zeker nog vele jaren met énórm genoegen in deze roffel maar ben zeker benieuwd naar jullie ervaringen.

Is het zo genaamde duwtje in de rug van een turbo diesel (zoals mijn v40) niet alleen maar gevoelsmatig snel en in absolute termen toch niet...... Zeg maar: koppel vs. pk's

P.S: heb nog geen caravan.... iemand toevallig een snelle versie te koop  ;D

BenC70ES

Citaat van: kramer op 21-05-2006 00:37:27Is het zo genaamde duwtje in de rug van een turbo diesel (zoals mijn v40) niet alleen maar gevoelsmatig snel en in absolute termen toch niet...... Zeg maar: koppel vs. pk's

Indd. die V40 turbodiesel is echt niet snel hoor en zeker niet sneller als je V70...

Plus ook dat het snelheidsgevoel in de V70 veel minder is.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

kramer

Misschien stom om te vermelden maar....
In een eerdere reactie gaf iemand aan dat de roffel misschien wel na een tijdje stilgestaan te hebben eens schoongebrand zou moeten worden / ingereden.

De auto had inderdaad een tijdje stilgestaan nadat we hem vorige maand hadden gekocht. Na onze vakantie met 3000km in de wielen, moet ik toch wel zeggen dat ik vandaag toch heb gemerkt dat de auto wat feller maar vooral nog veel soepeler (hij was al soepel) is geworden. Ook reageert hij veel gretiger op het gas.

Is dit iets wat ik me inbeeld of kan het daadwerkelijk zo zijn?

Ik denk niet dat het aan de beladingsgraad ligt want op vakantie lagen er 3 weekendtasjes in...