Olie verbruik dan flink de klos?!?

Gestart door volvo855estate, 18-07-2006 00:22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvo855estate

Hallo forum collega's, al meerdere jaren veel plezier van mijn roffeltje (850 estate 2.5 20v)die netjes in onderhoud is bij de plaatselijke volvo dealer. Afgelopen vakantieperiode toch rare streken uitgehaald. Heel onregelmatig olieverbruiken maar dan ook goed!! Een ritje naar het Gardameer op en neer kostte mij ruim 4 liter olie. Geen lekkage, geen grote pluimen achter de auto wel zo af entoe vermogensverlies (merkbaar als ik werd ingehaald door astra'tjes bijv, dat kan natuurlijk niet!!). Zelf ben ik geen scheurder maar genieter op de snelweg dus boven de 160 kom ik niet. Nu heeft mijn roffeltje wel bijna de 400.000km grens bereikt maar zo'n olie verbruik is niet gewoon, toch!? De dealer geeft aan dat het wel de zuigerveren zullen zijn en dat het tijd wordt voor een V70. Maar eigenlijk wil ik hem helemaal niet kwijt! Ik hoor/lees veel hier over ruil/revisie motoren, maar wat is nu wijsheid qua levensduur en kosten. En zijn er ervaringen met demontage bedrijven die goede en betrouwbare kwaliteit leveren?
Ik hoor/lees graag van jullie
Edwin.

thuur

Olieverbruik is meestal te wijten aan verharde afdichtringetjes bij de peilstok en de olievuldop.  Daarna kun je de carterontluchting verdenken. Als deze zaken in orde zijn mag je pas aan ergere dingen denken.

Mocht je twijfelen, laat dan een compressietest uitvoeren.


Gr ;)

volvo855estate

Peilstok is recentelijkvervangen vanwege 'afbreken van het rode oog'! Rubber ring onder de vuldop is redelijk flexibel, als deze hard zou zijn dan moet je toch ook oliesporen rondom de vuldop zien? Mijn motor an sich is behoorlijk droog zover ik kan zien.

thuur

De olie loopt dan onder het bougiedeksel in. Een klein beetje blijft hangen rondom het kleppendeksel.


Gr ;)

volvo855estate

Oh ok,dank! De moeite van het bekijken waard. De dealer ( de technische man dan die naar mijn idee een hoog eerklijkheidsgehalte heeft) vond compressie meten een lastige optie omdat het vermogenverlies niet constant is. Dagen gaat het goed en zonder aanwijsbare reden loopt het vermogen terug. Compressie meten wordt dan meer van 'gokken' en zal niet veel meer kunnen vertellen. Nb de carterventielatie is zo'n 15.000km terug gereinigd (zat volgens de dealer overigens niet verstopt)

johan283

Citaat van: thuur op 18-07-2006 00:25:10
Olieverbruik is meestal te wijten aan verharde afdichtringetjes bij de peilstok en de olievuldop.  Daarna kun je de carterontluchting verdenken. Als deze zaken in orde zijn mag je pas aan ergere dingen denken.


Verdwijnt er dan via deze openingen dan zoveel olie? Lijkt me veel minder dan het verbruik dat wordt aangegeven.

thuur

Citaat van: johan283 op 18-07-2006 07:28:16
Citaat van: thuur op 18-07-2006 00:25:10
Olieverbruik is meestal te wijten aan verharde afdichtringetjes bij de peilstok en de olievuldop. Daarna kun je de carterontluchting verdenken. Als deze zaken in orde zijn mag je pas aan ergere dingen denken.


Verdwijnt er dan via deze openingen dan zoveel olie? Lijkt me veel minder dan het verbruik dat wordt aangegeven.

Tot 1 liter op 2.000km heb ik wel gehoord ja van harde rubbers en verstopte carterontluchting.

De boel schoon houden en de rubbers zacht.... ::)


Gr ;)

ed

Citaat van: volvo855estate op 18-07-2006 01:00:59
De dealer geeft aan dat het wel de zuigerveren zullen zijn en dat het tijd wordt voor een V70.

Citaat van: volvo855estate op 18-07-2006 01:00:59
De dealer ( de technische man dan die naar mijn idee een hoog eerklijkheidsgehalte heeft) vond compressie meten een lastige optie omdat het vermogenverlies niet constant is. Dagen gaat het goed en zonder aanwijsbare reden loopt het vermogen terug. Compressie meten wordt dan meer van 'gokken' en zal niet veel meer kunnen vertellen. Nb de carterventielatie is zo'n 15.000km terug gereinigd (zat volgens de dealer overigens niet verstopt)

Beetje raar verhaal dit. Compressie ben je niet "even" kwijt, waarna het zich weer herstelt hoor. Als de zuigerveren zijn versleten dan moet je dat gewoon aan de compressie kunnen meten. Breng hem gewoon naar een kleine garage voor een compressie meting. Die weten tenminste nog hoe dat moet.

De dealer wil gewoon graag een nieuwe auto verkopen, en een argeloze automobilist zou daar intrappen.

Hebben ze overigens alleen de vlamdover gereinigd, of de gehele carterontluchting incl olieafscheider. Voor het reinigen van de laatste moet het inlaatspruitstuk eraf.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

volvo855estate

Ed, ik zou het niet weten. De garage geeft aan dat de carterontluchting gereinigd is maar dit is binnen 30 min. gebeurd. Ik ben bang dat het dus alleen de vlamdover is geweest. Ik kan hier verder niets van terug vinden in de facturen. Zelf ben ik alleen 'technisch geinteresseerd' zal ik maar zeggen en kan het niet nagaan.
NB. Ik volg je raad op en heb morgen een afspraak bij een ander bedrijf om de compressie te laten meten.
NB2 Ik heb net een offerte voor een nieuwe (volvo) motor incl drukgroep e.d. gekregen. Zitten jullie goed, het gaat om 5900,- euro. Krijg ik wel een jaar garantie op de motor maar het kan zijn dat ze ' onderweg' nog 'dingetjes' tegenkomen zoals slechte slangen oid, dan zit dit nog niet in dit bedrag.
Ik heb even bedenktijd gevraagd.....

ed

Ben toevallig net hetzelfde aan het doen. Hebben voor 500 euro een blok op de kop getikt (Elferink). Moet er dan alleen nog in. Is een dikke dag werk al met al.
Elferink heeft drie blokken liggen, waarvan één met 220.000 km.
5900 euro? Echt een idioot hoog bedrag, tenzij het een nieuwe (Volvo gereviseerde) motor is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

johan283

Inderdaad,

daar koop je een complete 850 voor  ???

elianmars

Binnen 30 minuten de carterontluchting reinigen lukt nooit. Die tijd heb je al minimaal nodig om het spruitstuk los te halen en weer te monteren.

Tijd voor een andere garage?  ::)

thuur

Citaat van: johan283 op 19-07-2006 07:15:36
Inderdaad,

daar koop je een complete 850 voor ???

Eentje ??? Daar koop je 2 Estates en 1 sedan voor :-X


Gr ::)

face.flava

#13
Nou het kunnen een aantal dingen zijn. Aangezien je 400k op de teller heb zitten denk ik aan het volgende.
Kan zijn dat de kleppenrubbers op zijn waardoor olie erlangs in de ontstekingskamer komt. Dit en bij de dealer een prijzige reparatie lijkt me. De rubbers (seals) worden vervangen maar er moet aardig wat los gedraaid worden om erbij te komen.

Zou ook kunnen dat je zuigerveren(-ringen) op zijn, waardoor olie op de cylinderwand blijft, dus verbruik. En dat is niet zo raar na zo veel kms. dat is ook een prijzige reparatie maar zeer nuttig. De kop moet eraf, cartergedeelte ook. De zuigers kunnen eruit zonder dat de krukas te demonteren. Maar als deze ook effe los gedraait wordt kan je hier mooi de lagers vervangen!  

Misschien merk je geen rookpluim op. Maar vaak zie je dat alleen als je vol gas geeft, dus effe planken laat  de motor effe hoge toeren draaien. Nog moeilijk te zien, laat iemand achter je rijden die zal het anders wel zien.

laat effe weten,.......

volvo855estate

De offerte van Volvo ging/gaat inderdaad om een Volvo gereviseerde motor. Maar dan nog is het een serieus bedrag voor een auto van 12 jaar oud!
Via andere volvorijders heb ik het adres van 2 blokken aangeboden gekregen van rond de 800 euro. 1 met 160.000km die uit duitsland komt en 1tje met 230.000km. Maar met in/uit en overbouwen incl. 1 van bovenstaande blokken kom je toch uit op zo'n 3000 euro (voornamelijk arbeidsloon).
Net bij een andere garage de compressie laten testen: 2 cilinders hebben net 14 de andere 3 zo'n 14,5. Op zich prima dus voor een b5254s. Je zou dus zeggen dat de compressieveren goed zouden moeten zijn. De olieschraapveer kan schijnbaar niet gecontroleerd worden. Deze garage gaf aan dat ik niet telkens de olie moet bijvullen tot het max. maar tot uiterlijk halverwege. Dit schijnt ook van invloed te kunnen zijn.
Op zich ben ik dus wel wat gerust gesteld omtrent het draaiende gedeelte van de motor maar waar komt het olieverbruik nu vandaan?  Met starten en flink doortrekken van de auto zie ik en anderen geen pluimen oid. Het uitlaateinde is normaal zwart en niet zo vettig (bumper is ook schoon!). Lekkage kan ik niet ontdekken. Auto staat altijd op dezelfde plaats. dus zeg het maar beste collega volvorijders, ik weet het niet meer. Daarnaast komt ook nog dat er met enige regelmaat vermogensverlies is. Dwz het lekker doortrekken is er dan uit, auto komt wel mee maar de 'duw' in je rug is er niet.
Mijn speurtocht en 'hang' naar een andere motor is wat getemperd maar toch...
O ja de bougies die er bij de laatste grote beurt ingegaan zijn waren wel zwart en 'aangekoekt'. Misschien zegt dit ook iets over de verbranding. Onder de 20v deksel lag wel iets olierestant bij de middelste cilinder maar niet echt noemenswaardig, zeg maar een hele dikke natte vinger.
Op dit moment sta ik erg open voor tips en trucs.