Dealer geeft advies om automaat te vervangen

Gestart door myhobby, 30-08-2006 18:42:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

myhobby

Ondanks het feit dat de garage tot nu toe heel behulpzaam is geweest en ze bijzonder vriendelijk zijn toch even gebruik maken van een ieders ervaring....

Ondanks het feit dat ik:
- nieuwe voorbanden
- nieuwe motorsteun boven
- nieuwe motorsteun by distributie riem
heb, trilt de motor bij het ophoesten van vermogen. Rond de 80-90 km/u is dit het duidelijkst, maar ook bij acceleratie bij zo'n 120km/u merk je het. Rij je een constante snelheid, dan is alles normaal (alhoewel niet zo rustig als de nieuwere S60 van de vrouw). Hoe rustiger je rijdt, des te minder merk je het.

Advies garage: Nieuwe versnellingsbak a 2500,- euro excl BTW.

Tis 'n :
V70, diesel automaat, 1999
KMstand 252000

Schakelen doet ie zonder echte bokken. Het is geen bak met ADHA-verschijnselen en schakelt mijn inziens redelijk normaal. Laatste 100K km zeker geen versnellingsbak olie vervangen.

Vraag:
- Waarom denken jullie dat de garage denkt dat het trillen uit de bak komt en als de bak dan de oorzaak is, waardoor wordt dat trillen dan veroorzaakt. (Ik kan er geen andere Technische verklaring voor geven dan uitgelopen lagers).
- Wie herkent dit probleem en hoe werd dit opgelost

Alvast HEEEL hartelijk bedankt voor elke reactie


VolvoSpecialist

Dit lijkt op aandrijfas(sen), alhoewel trilling zich meestal moeilijk laat omschrijven.

Hoelang trilt de auto dan: zolang hij moet (op)trekken, of maar een fractie van een seconde ??

Aandrijfassen willen weleens trilling veroorzaken dat (meestal) alleen voelbaar is als de auto moet trekken.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

myhobby

Citaat van: VolvoSpecialist op 30-08-2006 20:01:30
Dit lijkt op aandrijfas(sen), alhoewel trilling zich meestal moeilijk laat omschrijven.

Hoelang trilt de auto dan: zolang hij moet (op)trekken, of maar een fractie van een seconde ??

Aandrijfassen willen weleens trilling veroorzaken dat (meestal) alleen voelbaar is als de auto moet trekken. ;D ;D

Ik zal dat eens precies proberen te beschrijven...... Bij doortrekken naar hoge toerentallen (vanmorgen nog geprobeerd), is het niet merkbaar. Trillingen zitten vooral tot de 2800 rpm.
Maar mijn stuur trilt dus NIET, het is de gehele auto (motor) die dit lijkt te veroorzaken

Grtz

flap

niet bij de volvo, maar wel bij een voorwielaandrijver, had ik last van een enorme trilling door de auto.
Het was inderdaad bij bepaalde toerentallen en vaak bij zwaardere belasting.
(180 was geen probleem, maar bij 120 was het niet fijn rijden)

Toen zijn de binnenste en buitenste homokineet vervangen en de zware onbalans was verdwenen.

myhobby

Resultaat van het onderzoek. Gisteren een afspraak gemaakt bij www.transmissieservice.nl. en daar ook geweest.

Deze professionals nemen de tijd en stralen uit dat het hun vak is. Geen omtrekkende bewegingen en recht door zee, zonder gelijk in geld te denken. Ondanks het feit dat het niet hoeft, zou ik dit bedrijf serieus overwegen als alternatief voor de officiele dealer.

De uitgevoerde check:
- Bak in D en voet op rem en het gas. Langzaam het toerental omhoog en kijken of de trillingen uit de motor komen (dat was bij mij overigens duidelijk het geval, dus daar heeft een andere garage nog wat garantiewerk te verrichten).
- Testrit waarbij vooral een onderscheid gemaakt werd tussen de 1,2 en 3,4 (Deze laatste 2 hebben klaarblijkelijk een functie lock-up). Focus ligt na testrit bij deze lock-up functie.
- Gezien het verdere goed functioneren van de bak, olie gecontroleerd op peil en kwaliteit.

Het gratis advies na deze ervaring:
- Vervangen de olie (2 keer) in de bak en voeg een additief toe (welke ben ik nog niet achter ;-) ). Dit zal zeer waarschijnlijk het probleem oplossen. Het allerbelangrijkste was toch wel de opmerking dat het NIET leidt tot stilstand langs de (rijks)weg..... En da's toch mooi meegenomen met 1000km per week op de snelweg

Spoelen dus in mijn geval

Laserblue

Citaat van: myhobby op 21-09-2006 09:37:31
Resultaat van het onderzoek. Gisteren een afspraak gemaakt bij www.transmissieservice.nl. en daar ook geweest.

Deze professionals nemen de tijd en stralen uit dat het hun vak is. Geen omtrekkende bewegingen en recht door zee, zonder gelijk in geld te denken. Ondanks het feit dat het niet hoeft, zou ik dit bedrijf serieus overwegen als alternatief voor de officiele dealer.

De uitgevoerde check:
- Bak in D en voet op rem en het gas. Langzaam het toerental omhoog en kijken of de trillingen uit de motor komen (dat was bij mij overigens duidelijk het geval, dus daar heeft een andere garage nog wat garantiewerk te verrichten).
- Testrit waarbij vooral een onderscheid gemaakt werd tussen de 1,2 en 3,4 (Deze laatste 2 hebben klaarblijkelijk een functie lock-up). Focus ligt na testrit bij deze lock-up functie.
- Gezien het verdere goed functioneren van de bak, olie gecontroleerd op peil en kwaliteit.

Het gratis advies na deze ervaring:
- Vervangen de olie (2 keer) in de bak en voeg een additief toe (welke ben ik nog niet achter ;-) ). Dit zal zeer waarschijnlijk het probleem oplossen. Het allerbelangrijkste was toch wel de opmerking dat het NIET leidt tot stilstand langs de (rijks)weg..... En da's toch mooi meegenomen met 1000km per week op de snelweg

Spoelen dus in mijn geval

dat scheelt een heleboel geld :azn:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Ludo

lockup zit op 2 - 3 en 4.
alleen de eerste versnelling niet.

nu maar spoelen dan.  :D

VolvoSpecialist

Als het de lock-up is en het gaat er met verversen/spoelen (event met additief) niet uit dan moet/kun je alleen de koppelomvormer vernieuwen.
Ik heb eenzelfde probleem meegemaakt en met het vernieuwen van de koppelomvormer was het trillen weg. (was wel bij een jongere auto)   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

crosscountry

ik heb ook zo'n prettig advies van de dealer 4500 voor een nwe automaat. zie mijn verhaal xc70awd auto dribbelt/cq trilt bij opschakelen. dealer wilde geen coulance regeling bij volvo nederland aanvragen( kost dealer nl ook geld) voor mijn bak die terziele zou zijn bij nog geen 140.000 km. Vraag is alles nu bij jouw weer ok? wat was/is de oplossing geweest?

gr. Rob

yoda

als additief heb ik met  "forte" automatic gear treatment hele goede ervaringen.

gr. reinier

V70geRwin

Enige indicatie wat het vervangen van de koppelomvormer kost?

Ga nu ook mijn bak laten spoelen omdat hij ruw opschakelt en de lock-up soms hard in komt. Daarnaast ook wisselende, nerveuze, onritmische trillingen tussen 120 - 170 die wellicht ook van de koppelomvormer/lock-up af zou kunnen komen.

gr,
Gerwin

Ludo

Citaat van: spekkie99 op 14-02-2007 18:23:53
Enige indicatie wat het vervangen van de koppelomvormer kost?

5 á 600 €uro.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 14-02-2007 18:26:51
Citaat van: spekkie99 op 14-02-2007 18:23:53
Enige indicatie wat het vervangen van de koppelomvormer kost?

5 á 600 €uro.

bedankt voor je snelle reactie!

En in de koppelomvomer zit ook de lock-up?

gr,
Gerwin


Ludo

ja, de koppelomvormer beschikt over een overbruggingskoppeling.
wanneer de overbrugging (lock-up) wordt geactiveerd, wordt er tussen de motor en versnellingsbak een mechanische koppeling tot stand gebracht.

-D©©©L-

Citaat van: yoda op 22-09-2006 22:48:33
als additief heb ik met  "forte" automatic gear treatment hele goede ervaringen.

gr. reinier


Totdat je een keer een echte revisie moet doen... dan wordt het een hele dure treatment  :-[