Stilstaan stoplicht automaat

Gestart door mehn, 02-09-2006 11:13:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Basbb

Volgens de handleiding van mijn s70 moet ik de auto in D laten staan tenzij er erg lang stil gestaan wordt. er staat bij dat de boel heet wordt als men langere tijd in D stilstaat. Hoe lang langere tijd is, staat er niet bij.
s70 2.5 20v aut

Fritzie

Kijk, dit zijn interessante besprekingen. Helemaal voor een beginnend automaat-rijder als ikzelf. Nooit geweten dat je schijven krom kunnen worden van een al te sterke plaatselijke afkoeling door de remblokken of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom, voor een optimaal gebruik en levensduur van bak, schijven en blokken......

Eugene

Meer info hierover vind je hier:

klik

If it's not blown, it sucks...

-D©©©L-

#33
Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 07-11-2006 16:33:17of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom
Even voor de duidelijkheid; de bak wordt normaal gekoeld door de bestaande oliekoeler zodra de motor loopt, als de krukas rond gaat, loopt de olie pomp in de automaat bak. Als dit niet het geval zou zijn, zou het onmogelijk zijn om de bak mechanisch uit P of N te halen, daar is nl. oliedruk voor nodig.  :eusa_wall:
Wel wordt er in alle andere standen als P en N extra warmte opgewekt omdat er aandrijving is. Een deel van deze energie verdwijnt via de slip in de koppelomvormer als warmte.

langere tijd: Als je denkt dat het te lang duurt en de tijd voorbij is, dan moet je nog even wachten.
Na afloop van de uit deze twee tijden samengestelde periode is de "langere tijd" voorbij.  :eusa_think:
In de praktijk komt het er op neer, dat 3 seconden nadat je de bak in N gezet hebt, het licht op groen springt.  ;D

jan piet

Moet zeggen, heb eigenlijk in m'n hele autoverleden nog geen kromme schijven gehad, ook nu niet met de zoveelste automaat.  :eusa_dance:

Eén hele simpele regel: als je lekker de gang er in had zitten, dan wordt ie bij't remmen extra warm ( errug logisch) :eusa_naughty:
Dus op die momenten remmen tot stilstand, en vervolgens ff 2 keer klein stukje oprijden ipv de poot 'stijf te houden'.  :eusa_shhh:Als 't niet gaat gewoon in P of N zetten met desnoods handrem. Hele probleem voorkomen! :eusa_think:

Daarnaast: bij mijn TDI merk je gewoon dat ie in P of N vaak net ff lekkerder rondloopt dan met de pook in D en de rem ingetrapt.  ;)
Heeft niks met de automaat zelf te maken, maar gewoon met de aandrijving van de pomp enz.

Dus afhankelijk van de verwachte wachttijd staat ie bij mij váák in de P. :eusa_think:

Gr,JP

FelixB

Citaat van: jan piet op 07-11-2006 16:54:19
Moet zeggen, heb eigenlijk in m'n hele autoverleden nog geen kromme schijven gehad, ook nu niet met de zoveelste automaat.  :eusa_dance:

Eén hele simpele regel: als je lekker de gang er in had zitten, dan wordt ie bij't remmen extra warm ( errug logisch) :eusa_naughty:
Dus op die momenten remmen tot stilstand, en vervolgens ff 2 keer klein stukje oprijden ipv de poot 'stijf te houden'.  :eusa_shhh:Als 't niet gaat gewoon in P of N zetten met desnoods handrem. Hele probleem voorkomen! :eusa_think:

Doe ik sowiesop altijd met mijn automaat vanwege al die grapjassen die voor een rood verkeerslicht zonodig vlak op mijn achterbumper moeten stoppen.
Dan laat ik hem ff doorglijden met de remlichten aan...
Dubbel-leuk dus  :P
855R & C70 T5 cabrio automaat

ed

Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 07-11-2006 16:33:17
Nooit geweten dat je schijven krom kunnen worden van een al te sterke plaatselijke afkoeling door de remblokken of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom, voor een optimaal gebruik en levensduur van bak, schijven en blokken......

De schijven worden juist opgewarmd door de blokken!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Ludo

blijkbaar heeft iedereen een slecht onderhouden handrem.

PaulBroere

CiteerKijk, dit zijn interessante besprekingen. Helemaal voor een beginnend automaat-rijder als ikzelf. Nooit geweten dat je schijven krom kunnen worden van een al te sterke plaatselijke afkoeling door de remblokken of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom, voor een optimaal gebruik en levensduur van bak, schijven en blokken......

is niet waar.
Je remschijven zullen niet kromtrekken bij je voet op de rem houden bij het stoplicht, BEHALVE als je overdreven hard hebt lopen scheuren.
Remschijven "trekken vaak krom" korte tijd na het vervangen. 9 van de 10 keer komt dat doordat de flens waarop de schijf gemonteerd wordt niet volledig schoongemaakt is.

Ik heb zelf T-5 automaat gereden, zelf de remschijven vervangen (en alles heel goed schoongemaakt). Ik reijdt altijd lekker door en hou mijn voet op de rem bij het stoplicht.
Na 15.000km nog steeds NIETS van trillingen. Compleet trillingsvrij, zowel bij het rijden, als bij remmen.

Let op, remmen kunnen wek kromtrekken als ze warm zijn (na hard/veel remmen) en je rijdt plotseling door een grote plas, waardoor ze ineens (ongelijkmatig) afkoelen.


Wat beterft het in zijn 'N' zetten: er is uiteraard gewoon nog koeling van de automaat, de INGAANDE as van de automaat (waar dus ook de pomp op zit) draait gewoon rond!! (omdat de motor ook draait)
Hij blijft zelfs koeler, want in D is er enige weerstand.
Maar dat was al meerdere keren gezegt.

m.v.g. Paul

Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

mehn

Citaat van: PaulBroere op 08-11-2006 10:45:28
Let op, remmen kunnen wek kromtrekken als ze warm zijn (na hard/veel remmen) en je rijdt plotseling door een grote plas, waardoor ze ineens (ongelijkmatig) afkoelen.

De wasstraat in met warme remmen is ook niet echt slim ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

VolvoSpecialist

Citaat van: PaulBroere op 08-11-2006 10:45:28
Remschijven "trekken vaak krom" korte tijd na het vervangen. 9 van de 10 keer komt dat doordat de flens waarop de schijf gemonteerd wordt niet volledig schoongemaakt is.

Eindelijk iemand die het begrijpt.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

Fritzie

Citaat van: ed op 07-11-2006 18:19:52
Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 07-11-2006 16:33:17
Nooit geweten dat je schijven krom kunnen worden van een al te sterke plaatselijke afkoeling door de remblokken of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom, voor een optimaal gebruik en levensduur van bak, schijven en blokken......

De schijven worden juist opgewarmd door de blokken!

Klopt, ik bedoel ook het afkoeleffect als de schijven al (erg) warm zijn en je vervolgens met de voet op de rem blijft staan waardoor de remblokken plaatselijk de schijven dermate afkoelen dat ze krom (zouden kunnen) trekken.

Ik heb zo het idee dat rijstijl een factor van enig belang is in deze materie....  :eusa_whistle:

Ludo

Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 09-11-2006 07:48:48Ik heb zo het idee dat rijstijl een factor van enig belang is in deze materie....  :eusa_whistle:

dat heeft er natuurlijk mee te maken.
maar niet altijd, rij maar eens in een grote stad waar je bv om de 150-200 meter moet stoppen.
dan worden je schijfjes ook serieus warm.

thuur

Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 09-11-2006 07:48:48
Citaat van: ed op 07-11-2006 18:19:52
Citaat van: Fritzie (Erik Klaren) op 07-11-2006 16:33:17
Nooit geweten dat je schijven krom kunnen worden van een al te sterke plaatselijke afkoeling door de remblokken of dat je bak al dan niet te heet wordt als je bij stilstand in D blijft staan...Meer info hierover is welkom, voor een optimaal gebruik en levensduur van bak, schijven en blokken......

De schijven worden juist opgewarmd door de blokken!

Klopt, ik bedoel ook het afkoeleffect als de schijven al (erg) warm zijn en je vervolgens met de voet op de rem blijft staan waardoor de remblokken plaatselijk de schijven dermate afkoelen dat ze krom (zouden kunnen) trekken.

Ik heb zo het idee dat rijstijl een factor van enig belang is in deze materie.... :eusa_whistle:

De remschijven zijn heet en de remblokken zo koud dat ze de schijven afkoelen ???

Blijft moeilijk dat lezen  :eusa_eh:


Gr  :P

Fritzie

Citaat van: thuur op 09-11-2006 11:09:47
De remschijven zijn heet en de remblokken zo koud dat ze de schijven afkoelen ???

Blijft moeilijk dat lezen :eusa_eh:

Och, na enig oefenen valt dat best mee...goed schrijven echter, da's andere koek....

:P