Spontane motor uitval 850 T-5! Relais 103 en BDP sensor uitgesloten...

Gestart door Pjot, 04-10-2006 08:52:54

Vorige topic - Volgende topic

Pjot

Beste Volvo medici!

Aller eerst weer mijn hartelijke dank dat jullie dit onderwerp weer serieus nemen!

Ik hoop altijd voldoende publiek te trekken (en daarmee meerdere oplossingen te horen) door een wat aanstoot gevende titel van dit forum onderwerp te bedenken.

Echter heel aanstootgevend is deze titel dit keer niet! Het is de realiteit! Door veel op dit forum de zoek functie gebruikt te hebben, heb ik de Volvo dealer op de hoek zover gekregen deze 2 onderdelen eens te bekijken!

Relais 103 zag er volgens hun keurig uit, daar was absoluut niets mis mee. Alvorens het relais te bekijken, kwam de monteur zelf al met het idee dat de BDP-sensor meer ervoor kan zorgen dat de motor spontaan uitvalt.
Hij heeft hierop dan ook direct de BDP-sensor vervangen voor een nieuwe.....maar zoals u allen al vermoedt, heeft ook de auto vanochtend weer op miraculeuze wijze er de brui aan gegeven.

Mijn vraag is eigenlijk, what is left??? Wat kan nu nog de bron van dit probleem zijn?
2 down (BDP / Relais 103), how many to go???

Groet
Pjot

-D©©©L-

Spontaan uitvallen; dat impliceert dat hij wel wil aanslaan en wil blijven lopen voor kortere of langere tijd ?
opgeslagen storing codes ?

animalT5R

Droog weer of nat weer?
Als het net zoals bij mij hier nu regent,zou ik eens je onstekings gedeelte nakijken,misschien dat er ergenst vocht in kan komen,en hierdoor afslaat.

Succes
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

thuur

Citaat van: Pjot op 04-10-2006 08:52:54
Relais 103 zag er volgens hun keurig uit, daar was absoluut niets mis mee. Alvorens het relais te bekijken, kwam de monteur zelf al met het idee dat de BDP-sensor meer ervoor kan zorgen dat de motor spontaan uitvalt.
Hij heeft hierop dan ook direct de BDP-sensor vervangen voor een nieuwe.....maar zoals u allen al vermoedt, heeft ook de auto vanochtend weer op miraculeuze wijze er de brui aan gegeven.

Knap hoor dat jij een BDP sensor hebt. Je auto heeft een vliegwielsensor/toerentalsensor wat 1 pulsje niet krijgt, een graad of 15 voor het BDP van de eerste cilinder. Maar goed, laten we deze dan maar uitsluiten ;)

Relais 103 op het oog controleren? Alweer een bijzondere prestatie.. 8) Als je auto gewoon rijdt de eerste 10 minuten of zo maak even een stekkertje zoals ik op dat plaatje heb aangegeven en ga proefrijden. Grote kans dat het dit wel is mits je geen foutcodes hebt??

Gr 8)

Pjot

Aan DCCCL:

De motor slaat altijd keurig aan! Ik kan weken rijden zonder dit probleem, lange stukken korte stukken....
Met het voet op het gas stopt dan in een keer de motor ermee! Tot dusver is mijn reactie nog altijd geweest de koppeling in te trappen, daarmee verlies ik mijn stuur / rem bekrachtiging (omdat de motor naar 0 toeren gaat) de monteur adviseerde dit niet te doen, om de functies tot het uitrijden in takt te houden.
Maar vanochtend belt dus mijn vriendin paniekerig op -dat de auto wederom weer- gestopt is tijdens het rijden. Het gebeurt zowel bij haar als bij mij, het enige verschil is dat zij vaak de stoelverwarming gebruikt en ik absoluut niet. Kan stoelverwarming hierop invloed uitoefenen?? Overigens valt de motor bij mij ook uit...
Vanaf het moment van afslaan en herstarten, heeft de auto wel een probleem met aanslaan, dit valt het best te omschrijven als: teveel benzine of geheel geen benzine.... Na een tijdje wachten (10 - 30 sec) slaat de motor weer keurig aan!

Aan animal:

Droog of nat....geen conclusie uit te trekken, vanochtend regende het niet, maar was wel vochtig, verder is het ook voorgekomen gedurende de afgelopen hitte golf deze zomer (ik stak toen de schuld op de airco, deze heeft namelijk tot dusver nog niet optimaal gewerkt).

Aan Thuur:

Oke! Thuur je hebt me wederom kunnen verbeteren ;) De monteur noemde deze sensor de BDP sensor...waarschijnlijk uit gemak dus, maar jouw omschrijven match 110% met wat de monteur mij vertelde! Proficiat, we hebben het over hetzelfde sensortje ;)
Geen foutmeldingen! Althans alle vorige keren (die van vandaag weet ik nog niet...t vrouwtje heeft m nog)
Relais 103 werd op t oog gecontroleerd door de monteur....Als ik het goed begrijp is dat dus niet mogelijk? Zelf ben ik topics inclusief foto's tegen gekomen hier op t forum, waarbij solderingen e.d. aantoonden dat het relais op z'n einde zat....
Wat bedoel je met een stekkertje maken??? Welke foto??? De auto slaat niet af op een te bepalen moment, het is geheel willekeurig, weken (en dus honderden km.) kan het goed gaan maar het is ook al voorgekomen dat dit 2 keer op een dag is gebeurt...

-D©©©L-

ok,
is de auto in het onderhavige geval van een afslaande motor helemaal "dood" of gaat er per ongeluk nog ergens een lampje branden ofzo. ?
Heeft je vriendin toevallig een king-size sleutelbos ?

Pjot

Nou zoals hierboven omschreven, met ingetrapte koppeling gaat de motor dus naar 0 toeren. In deze situatie licht praktisch het hele dashboard op! Ik weet dus nog niet wat er gaat branden op het moment dat ik merk dat gas geven niet meer werkt (dus motor stopt ermee) maar de auto wel in z'n versnelling uit laat draaien. Ik vermoed dat er dan geen enkel lampje aanslaat, totdat de auto tot stilstand zal komen, maar nogmaals dit is een vermoeden...

thuur

Pjot

Thuur:
Uit pure interesse (en ook om nogmaals de monteur te overtuigen van dit feit) waarop baseer je jouw zelfverzekerheid dat dit relais de storing veroorzaakt?

Zelf ben ik ook nog topics over de brandstofpomp tegen gekomen....

thuur

Citaat van: Pjot op 04-10-2006 10:20:51
Thuur:
Uit pure interesse (en ook om nogmaals de monteur te overtuigen van dit feit) waarop baseer je jouw zelfverzekerheid dat dit relais de storing veroorzaakt?

Zelf ben ik ook nog topics over de brandstofpomp tegen gekomen....

Omdat een 850 maar heeeeeeeeeel weinig redenen kent waarom ie spontaan uitvalt. Tijdens het rijden, ongeacht omstandigheden is altijd 103. Overigens is dat een typisch Volvo kwaaltje want de 200/700 en 900 hebben dit ook. Je dealer zou dit moeten weten. Het staat zelfs in de ANWB boeken. (De andere hoofdreden van spontane uitval is het niet meer aanwezig zijn van brandstof.)

Pas dan ga je kijken naar sensors, verstoppingen en pompen. Als je die overbrugging nu even maakt, kost je niets, en kun je wel 103 met zekerheid uitsluiten.

Gr 8)

Pjot

Nu ga ik me beginnen te schamen!

Relais 103 heb ik gezien, ik kreeg m er zelf al niet uit, de monteur wipte hem er eenvoudig uit. (Ik ben absoluut niet onhandig, in tegendeel zelfs, maar ik handel wel uit ontwetendheid en dat uit zich in voorzichtigheid). Kortom 103 krijg ik er vast nu zelf uit, maar dan is het een kwestie van soldeerbout in de aanslag en een draadje met wat tin, of......?????
Kent e-bay al een: "doe-het-zelf-verbindt-relais103-setje"?

Het klinkt eenvoudig, maar is het het ook als je dit proces nog niet een keer in het echt gezien hebt? Kan ik niets verpesten....;)

thuur

Citaat van: Pjot op 04-10-2006 10:35:54
Nu ga ik me beginnen te schamen!

Relais 103 heb ik gezien, ik kreeg m er zelf al niet uit, de monteur wipte hem er eenvoudig uit. (Ik ben absoluut niet onhandig, in tegendeel zelfs, maar ik handel wel uit ontwetendheid en dat uit zich in voorzichtigheid). Kortom 103 krijg ik er vast nu zelf uit, maar dan is het een kwestie van soldeerbout in de aanslag en een draadje met wat tin, of......?????
Kent e-bay al een: "doe-het-zelf-verbindt-relais103-setje"?

Het klinkt eenvoudig, maar is het het ook als je dit proces nog niet een keer in het echt gezien hebt? Kan ik niets verpesten....;)

Gewoon trekken, niet bang zijn ;)

Als je naar de foto's kijkt die je eerder hebt gevonden: die 2 grote eilandjes kun je best opnieuw solderen ja. Wel goed warmstoken want het printje is dubbelzijdig. Maar 2 platte stekkers en een stukje draad heeft iedereen toch wel liggen?

Gr 8)

ed

Verdenk ook de nokkenas positie sensor. Deze kan er ook voor zorgen (in tegenstelling wat Thuur verteld) dat de auto spontaan uitvalt!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Pjot

Deze nokkenas positie sensor, is al eens onderhanden genomen, de motor gaf destijds kortstondig wat schokjes en het lamda lampje sprong direct aan. Foutcodes destijds hadden te maken met de pingelsensoren en de nokkenas positie sensor. Deze bleken idd vervuild etc. daarna is dit probleem (dus lamda lampje aan) niet meer terug gekomen. Ook de foutcodes ik meen 1-4-3 en nog een ben ze even kwijt....behoren tot het verleden (afkloppen).

KUKO (Rob)

Bij mij was op t oog aan t relais niets te zien maar de auto nokte wel elke x ,de 103 vervangen en nooit geen last meer gehad.          Gr. Rob