olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Driver

Stel, als is het 1.5 liter dan zit ik nog steeds op een laag verbruik.

Ik vraag me nu alleen af of ik niet te weinig olie verbruik, aangezien er ook altijd olie achtig spul op het motorblok ligt.


Hebben jullie overigens ook na een stuk stevig doorrijden dat de motor erg stinkt naar verbrande olie?
Kan dit door de turbo komen die nu na 7+ jaar trouwe dienst scheurtjes krijgt??

Johann

Citaat van: The V70R Driver op 01-11-2005 11:19:46
Stel, als is het 1.5 liter dan zit ik nog steeds op een laag verbruik.

Ik vraag me nu alleen af of ik niet te weinig olie verbruik, aangezien er ook altijd olie achtig spul op het motorblok ligt.


Hebben jullie overigens ook na een stuk stevig doorrijden dat de motor erg stinkt naar verbrande olie?
Kan dit door de turbo komen die nu na 7+ jaar trouwe dienst scheurtjes krijgt??

Zweten van een oudere motor is heel normaal. Een olie lucht kan ook wel voorkomen als je niet regelmatig de auto op z'n staart trapt. 1/3 op pijl op 9000 km is heel netjes. Daarbij laten sommige turbo 5's ook nog een gedrag zien waarbij ze een paar streep van de peilstol gelijk in de carterontluchting overstorten..
I.p.v volledig op de bovenste streep zou je dan iets er onder moeten blijven, zeg maar tussen max en 1/4.

Mijn 850 deed bijna een liter op 5-6000 waarvan bijna een 1/4 gelijk weg. Ik vulde 'm daarna altijd op 3/4 af en dan deed ie ook iets van 6000 met de olie.

thuur

Citaat van: mehn op 01-11-2005 07:16:50
Citaat van: Jeroentjuh op 01-11-2005 00:42:47
Het verschil tussen max en min is 1 liter. Max betekend duz dat er 5.8 liter inzit ;)

Als Jeroentjuh het zegt begin ik te twijfelen, er bestaan namelijk ook peilstokken waar het verschil tussen minimum en maximum 1,5 liter is.

De peilstok met het
- rode oog: 1 liter
- fluoriserend oranje oog: 1,5 liter

toch?

Evengoed: als het 1,5L is dan is het juist een nog beter olieverbruik ;)


Gr 8)

Edwin

Citaat van: Jeroentjuh op 01-11-2005 00:42:47
Het verschil tussen max en min is 1 liter. Max betekend duz dat er 5.8 liter inzit ;)

Blij dat je erover begint, want daar heb ik nog steeds vragen over. Hoeveel liter gaat er nu in. Heb het toentertijd eens gevraagd bij de dealer en nooit antwoord gekregen?

Ik heb een oranje peilstok met rubberen ringetje daarom heen waar opstaat dat verschil tussen min en max 1,5 liter is.

In mijn instructieboekje staat verschil tussen min en max is 1 liter en sommige modellen 1,5  ???

Ook voor de motorolie inhoud, in het boekje staat:
- 5,3 liter inclusief filter en
- sommige modellen 5,8 liter inclusief filter
en dan staat daar nog onder Turbo: + 0,9 liter als olieradiator is leggelopen?

Dus dat maakt dan samen:
5,3+0,9=6,2 of
5,8+0,9=6,7?

Hoeveel zit er nu in en wie kan dat waaraan zien (motorcode/kenteken o.i.d.??)

gr. Edwin.  8)

Frans Harkema


Nunki

Beste mensen,

Ik weet, er is al erg veel over geschreven. Ik heb echter nog 1 vraag:

Ik heb al lange tijd te kampen met een redelijk fors olieverbruik. (de liter die ik er vorge maand ingooide is al weer foetsie, na slechts een paar 100 km's) De keringen zijn allemaal in orde; wagen lekt voor zover ik kan nagaan nergens olie. Verder is 10.000 km geleden de carterventilatie vervangen.
Mijn vraag: ik lees hier steeds over de 'olieafscheider', ergens onder het spruitstuk. Nu kom ik dit steeds tegen in combinatie met een turbo motor. Ik heb zelf een GLT uit '92. Zijn deze wagens ook uitgerust met zo'n olieafscheider, en loont het de moeite om mijn specialist hiernaar te laten kijken? (sorry ben nog niet zo'n techneut) Het klinkt nl. als een redelijk tijdrovende en kostbare klus.
Ik zou niet weten waar ik het probleem anders zou moeten zoeken.
Nog iets: de vorige eigenaar had er voor de verkoop een nieuwe vlamdover ingezet. Ik begreep dat dit ook iets met je verbruik te maken kan hebben? Wellicht is deze destijds gesneuveld door een verstopte olieafscheider, maar heeft men de kern v/h probleem niet aangepakt?
De roffel heeft nog maar 250.000 op de klok, dus ik ga er verder vanuit dat het blok inwendig nog relatief 'gezond' is... Hij loopt verder perfect en rijdt nog perfecter. Alleen ging het olielampje kort branden toen ik een erg scherpe bocht maakte (bij 60 km p. uur)  

Ik wil bij mijn specialist met een aannemelijk verhaal komen (mochten ze ernaar luisteren) want ik wil dit probleem eindelijk opgelost hebben.
Alle tips en eventuele verwijzingen zijn welkom!

Mijn dank is groot!



konniekip

ik denk dat je karteronluchting verstopt is. Met name bij de oudere GLT's wil dit nog wel eens gebeuren. Komt wsch door de vlamdover, een zeefje dat op de inlaatbuis voor de gasklep zit. Dit ding raakt wel eens verstopt, waardoor olie uit de carterpan naar de inlaat wordt geheveld. De olieafscheider lijkt mij in eerste instantie niet het probleem, die veroorzaakt met name hoge carterdrukken bij verstoppen waardoor olieverlies via de keerringen.

thuur

Nou als de oliescheider de olie gewoon doorlaat, heb je anders ook een stevig olieverbruik te pakken ;)


Gr 8)

Nunki

Citaat van: thuur op 17-02-2006 23:11:56
Nou als de oliescheider de olie gewoon doorlaat, heb je anders ook een stevig olieverbruik te pakken ;)


Gr 8)

woeps excusez moi het is 1 liter op 3000 km. Ik rij meer dan ik dacht, sorry. Vind ik nog redelijk wat.
Ik heb trouwens zo'n 6000 km gereden op een oliepeil van net boven het minimumniveau. Volgens mijn garage gaat hij relatief meer verbruiken wanneer je met weinig olie rijdt. Wellicht verklaart dat iets. Ze hebben er nu zo'n 3  :o liter bijgegooid. (er zat echt weinig in dus) Ik ga iets regelmatiger peilen vanaf nu...  :-[

Dank voor jullie reacties!



elmarconi

Citaat van: Valetijn op 18-02-2006 14:15:31
Volgens mijn garage gaat hij relatief meer verbruiken wanneer je met weinig olie rijdt.

Volgens mij zal ie absoluut gesproken meer gebruiken als je met veel olie rijdt.

Eea is niet in tegenspraak met elkaar.  ;D
--
Autogas Inside . . .

thuur

3 liter :o :o

En ze kregen de oliedop er nog op ???


Gr :-X

PS: kun je wel de volgende beurt zeker 5000km uitstellen :P

Nunki

Ja ik keek er ook van op, die 3 liter. De dop ging er nog net op en het blok loopt een stukje mooier moet ik zeggen... De olie ziet er zo helder uit dat de beurt idd nog even uitgesteld kan  ;D

Raoul

Grofweg gezegd mag een motor 1% olieverbruik t.o.v. het benzineverbruik hebben.Dus bij 1 op 10 benzineverbruik 1 op 1000 olieverbruik.Dan pas zal men in een garage overgaan tot (garantie)reparatie.1 liter op 3000 km is acceptabel,hoewel ikzelf er ook niet echt blij mee zou zijn.
Wat voor olie gebruik je?Een te dunne olie zal ook een verhoogd verbruik veroorzaken.

thuur

Volvo schrijft voor de 850 een verbruik van 0,4 liter per 1000 km als zijnde normaal. Hoger verbruik heeft een oorzaak.


Gr ;)

daytonawim

mijne verbuikt ongeveer 1 liter op 15000km , blok heeft er ruim 4 ton opzitten :-)
Gebruik halfsyntheet van shell