olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

denkweb

Ooit met de GLT... oorzaak: verstopte carterontluchting. Een van de kleine volvokwaaltjes met grote (en dure) gevolgen...

konniekip

Mja, ik ga desondanks de gehele carterontluchting vervangen volgende week... Kan het daar in iedergeval niet meer aanliggen. Ik vermoed dat mijn olieafscheider verstopt zit.. De vlamdover niet.. die kan er niet verantwoordelijk voor zijn dat er druk in het blok is opgebouwd.

Amazon

 :-\

De afgelopen 15K km ook last van een behoorlijk verbruik gehad met de V70. Een literje of vier. Was ik met m'n 850 met 300k op de teller niet gewend.

Ik wijtte het zelf aan de andere rijstijl t.o.v de eerste eigenaar. De V70 had 95k gedraaid en was zo lui als het maar kan.

Heb ém steeds een beetje meer op z'n staart getrapt.
Hij wordt al wat soepeler, maar de trekkracht in de wat lagere toeren is onde de maat. Had ik maar een geblazen versie moten kopen!

Volgens de dealer komt het ook door de manier van bijvullen. Hij zegt niet verder bijvullen dan tot halverwege de afstand tussen min en max. De eerste helft onder de max ben je zo weer kwijt en dan blijf je vullen en bovendien geeft dit een vertekend beeld van het werkelijke verbruik.

Regelmatig reinigen va de carterventilatie kan ook geen kwaad. Hier hoopt zich de nodige sludge c.q. met vocht vermengde olie op.
Bigger and better!

ed

Het klinkt onaannemelijk die stelling van de dealer dat je niet verder dan de helft moet vullen, maar ik heb zelf ook die ervaring. Sterker nog, ik heb een paar keer een dikke oliepluim uit de uitlaat gehad, en daarna nooit meer nu ik het oliepeil wat lager houd. Ook heb ik het idee dat het verbruik veel minder is nu, maar ik kan dat nog niet hard maken.

Over verbuik: Je kunt ook een keer proberen om de motor te spoelen. Het kan zijn dat er een beetje compressie verlies is door vastzittende zuigerveren (lui gereden). Door het spoelen komen die weer los, met minder olieverbruik als gevolg, en uiteraard meer vermogen. Ook is de werking van de olie beter omdat er minder verdunning van de olie plaatsvindt door benzine menging.



850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: ed op 10-08-2004 12:57:09
Het klinkt onaannemelijk die stelling van de dealer dat je niet verder dan de helft moet vullen, maar ik heb zelf ook die ervaring. Sterker nog, ik heb een paar keer een dikke oliepluim uit de uitlaat gehad, en daarna nooit meer nu ik het oliepeil wat lager houd. Ook heb ik het idee dat het verbruik veel minder is nu, maar ik kan dat nog niet hard maken.

Zie je wel, dat idee had ik namelijk ook.  :) Als ik voor een lange rit het oliepeil controleer en tot het maximum vul, dat krijg ik rooksignalen, vooral als ik stilsta in de D met de voet op de rem. Als ik in de N of P sta is het me nog niet opgevallen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

A, ik ben dus niet de enige! Ik vul hem nu nooit verder dan de helft, en heb nooit meer rook gekregen. Raar hè?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: ed op 10-08-2004 13:38:19
A, ik ben dus niet de enige! Ik vul hem nu nooit verder dan de helft, en heb nooit meer rook gekregen. Raar hè?

Ik dacht al dat ik misschien de verkeerde peilstok erin heb, zoiets heb ik hier op het forum ook wel eens gelezen.  :-\

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

Ik heb dus onder garantie een nieuwe peilstok gekregen. Deze is niet door mijzelf vervangen, dus ik kon niet vergelijken. Laatst heb ik mijn peilstok weer gebroken, en kreeg dezelfde. Daarnaast heb ik de peilstok vergeleken met één van een V70R met handbak. Deze zat nagenoeg op dezelfde hoogte.
Ik denk dat het in de constructie van het blok zit. Het lijkt wel of er olie door de turbo weggeperst wordt oid.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

konniekip

en toch merk ik dat de auto soepeler, rustiger en beter loopt na de gehele carterontluchting vervangen te hebben. Ook met 10W40 erin! Weliswaar hoor ik nu wel weer de klepstotertjes de eerste 10 minuten bij het rijden. Dat had ik op 5W40 niet... Grappig he.. Wellicht dat mijn motor nu ook 'gespoeld' is door de dunnere olie die ik erin had.

RHF

Waarmee kan je het beste de motor spoelen?
My first 850, what's next...

ed

Waarom wil je de motor spoelen?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Peth©oni

Zijn auto verbruikt olie, is in verschillende andere topics te lezen, wondermiddelen gaan misschien wonderen doen.   :-X

ed

Oeps, had de titel nietgoed gelezen.

Ik heb goede ervaringen met Forté. Zie:

http://www.forte-nwe.com/NL/motor_MF.html
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Christiaan

Citaat van: ed op 10-08-2004 12:57:09

Over verbuik: Je kunt ook een keer proberen om de motor te spoelen. Het kan zijn dat er een beetje compressie verlies is door vastzittende zuigerveren (lui gereden). Door het spoelen komen die weer los, met minder olieverbruik als gevolg, en uiteraard meer vermogen.

Ik heb een soortgelijke ervaring; Mijn auto is door de vorige eigenaar voor korte ritjes gebruikt en was best lui. Mijn dealer gebruikt standaard 5W40 olie (Esso Ultra).
In het begin was ik hier niet blij mee en verwachte een hoger olie verbruik.
Tot mijn verbazing bleek dit niet zo te zijn. Het verbruik is juist afgenomen.
Nu "slechts" 1 liter bijvullen op 15K. Ook loopt de motor m.i. soepeler na een koude start.
Volgens de dealer is juist een dunnere olie beter voor een oudere motor vanwege het reinigende effect en het sneller smeren/vullen van de klepstoters.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik op LPG rijdt en dat daardoor de inwendige vervuilig sowieseo minder is dan bij het rijden op benzine. Spoelen lijkt mij in dat geval geen overbodige luxe...........................

Schnappi

Is het verbruik van een liter olie op 7000 km veel of niet veel?

bij de meeste op het forum lees ik een verbruik van ongeveer 1 liter op 15000 km

volvo 850 t5 1995

Groeten