olieverbruik

Gestart door macdriver, 05-12-2002 17:26:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

macdriver

Ik heb een vraag.
Klopt het dat de turbo van een t5 soms wat olie via een afvoerleiding naar buiten werkt? Dit kreeg ik vanmiddag te horen van mijn dealer.Ik dacht kom op ik ben lid van DE club en gooi het eens in de groep en check effe of de dealer er niet onderuit probeert te komen. (garantieperiode is nog niet voorbij) of te wel effe checken.   :-/

Mellow_yellow

#1
Niet via de olieretourleiding want dat is een gesloten systeem. Maar de carteronluchting komt vlak voor de turbo uit en meestal lekt deze langs de plastic buis aan het turbinehuis eruit. Kan geen kwaad maar er hangt wel altijd een druppel olie aan het turbinehuis.

micha

#2
En is het normaal dat er wat olie aan het compressorhuis kleeft?

Johann

#3
Laten we 't anders stellen.
Bijna elke motor, of eigenlijk elke motor, gaat "zweten".
Door onderhoud, ouderdom, stress of gewoon lekkage.
Bijna elke turbo die ik in de handen heb gehad was vet op 't compressor huis behalve mijn geliefde 19T die regelmatig een poets beurt krijgt ;D
In de aanzuig buis en de druk buizen is ook een vette substantie te vinden door dat de carter ontluchting hier op uit komt.
De olie dampen zetten zich schijnbaar vrij snel op de wanden van de buizen af en de olie of vettigheid zal dan naar 't laagste punt lopen als de auto niet in gebruik is.
Soms kan het door de afdichting van de aanzuig buis op de turbo iets gaan lekken of bij de BOV of de druk leiding van de wastegate.
Normaal heb je hier helemaal geen last van en meestal slibt het , minimale, lek na een tijdje gebruik wel dicht.
De retour olie leiding van de turbo wil bij het carter ook wel een beetje troep opbouwen, ik denk dat dit ook kan gebeuren als de carter ventilatie vervuild raakt en de druk in 't carter andere uitgangen gaat zoeken.

george

#4
CiteerNiet via de olieretourleiding want dat is een gesloten systeem. Maar de carteronluchting komt vlak voor de turbo uit en meestal lekt deze langs de plastic buis aan het turbinehuis eruit. Kan geen kwaad maar er hangt wel altijd een druppel olie aan het turbinehuis.
Turbinehuis zal niet vet zijn, wordt hij te warm voor. Compressorhuis neem ik aan?
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Johann

#5
correct ;)

macdriver

#6
he jongens bedankt voor de reacties. de dealer vertelde dat het normaal was en dat hij dit wel vaker had gezien er hangt alleen iedere keer een druppel olie onder de auto en de dealer heeft daar de oorzaak er van opgezocht.Ik zat eerst te denken aan een leiding van mijn olie koeler,omdat mijn radiateur al eens vervangen is.Mijn idee was dat er een leiding niet goed vast was gezet ,maar toen kwam de dealer met dit verhaal.

dennis850gle

Hallo allemaal,
( ik weet dat het vaker gevraagd is, maar ik heb net een kwartier in andere topics zitten lezen , maar tis me nog steeds niet duidelijk :-\)

Ik heb sinds 3 maanden een oplopend olieverbruik, en het is nu op een kritiek punt voor mij.... 1 liter op 800 km !! :o

Wat moet ik doen???
Er zit nu   10 w 40 halfsynt.   in ( total) deze heeft mijn garage ook.

Kan ik een toevoeging gebruiken zoiets als forte motorflush(  ??? )
Ik heb ook nog van de racerij een bus duckhams staan, is dat wat ?

graag uw advies.


gegevens:
850 GLE 10 klepper,
1994
lpg
kmst= 241.000
elke 15000 nieuwe olie + filter
rijstijl normaal
dagelijks gebruik is 80% snelweg constant 140 km/h


groeten dennis

mark20v

Verbruikt de motor olie of lekt de motor?
Luchtfilter al gecontroleerd op scheuren waardoor er vuil de motor in kan?
Rookt hij?>altijd of tijdens accelereren of met gas los? Compressietest zal uitwijzen of er een slechte afdichting bij de zuigerveren of de kop(pakking) is.

suc6,


   mark


Volvo separates men from the boys  

dennis850gle

inderdaad, mijn vraag is niet uitgebreid genoeg...

De motor heeft geen olie lekkage,de motor verbruikt dus....
de uitlaat geeft geen roet uitstoot, ook niet met flink gasgeven.
Wel heb ik het idee ( vooral toen ik deze week de caravan (695 kg) ophaalde) dat de auto belabberd trekt in z'n 4
Verder rijdt de auto perfect, start goed, motor loopt soepel.LPG is pas bij 176.000 km ingebouwd
Luchtfilter is heel ( en schoon)

welke stekker moet ik loshalen om de compressie te meten ( dat de bobine geen stroom meer geeft)
En welke waarden moet hij minimaal halen ?




Oele

"Wat moet ik doen???" Als eerste overstappen op olie die je haalt bij Lidl, bij dit soort verbruik kun je van het geld dat je hierdoor spaart gemakkelijk de reparatie betalen...

Sorry! Zal wel niet zijn wat je bedoelt, maar ik meen het wel.

Als 2de een Heinz book kopen

Daarna een compressie meter lenen, motor warm rijden, bougies eruit, boubine plug lostrekken en ff starten.

Niet geblazen motoren hebben geloof ik 13 bar druk bij een warme motor

Succes!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

haya

Haynes!
(dat andere is ketchup  ;))

dennis850gle

het probleem van het extreme verbruik is deels bekend...
carterdruk....
De olie wordt in het inlaat kanaal geblazen, en mede doordat het inlaatspruitstuk vacuum heeft trekt ie bijna de olie naar binnen, hij zuipt z'n eigen olie op.
Ik heb dus de vlamdover afgedopt en een externe carterontluchting gemaakt.
Ook heb ik getracht compressie te meten ( zelf bouw apparaat), maar de druk waarden heb ik niet, wel heb ik kunnen meten dat er onderling geen verschil in cilinders was.
Er komt een licht pluimpje uit de carter ontluchting bij +/- 3500 toeren, is dat normaal ( komt geen olie mee)
Als je de duim op de ontluchting houd dan bouwt na een aantal seconden wel wat druk op....

Waarschijnlijk is nu het olie verbruik grotendeels opgelost.

gr, dennis

ed

Praat eens met Rogier. Die heeft hetzelfde probleem. Hij heeft ook wat overdruk, maar sinds hij de carterontluchting op straat aflaat zijn zijn problemen over.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

VliegendeBaksteen

Dat ga ik ook maar eens proberen. Even filtertje fabrieken voor het uiteinde van de carterontluchting...