Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

leons850

Niets meetbaars aan de stok.
Na 15dkm gaat de olie er af en nieuwe er in.
Tussendoor hoef ik niet eens meer te peilen. ;D

Ik rijd met 10w40.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

RoelNL

#346
Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 22:02:17
Citaat van: RoelNL op 05-04-2016 21:07:25
Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 20:48:58
Citaat van: 626Ronin op 05-04-2016 16:50:54
Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 13:20:53
B2525; 1 op 3000 kilometer. Ik vind dat vrij veel. :P

2x 17km per dag => niet echt mini afstanden te noemen (ook niet veel anders reed ik wel lpg...)
Ik gebruik Kroon 5W40 vol synth.
da's niet weinig nee, het lijkt wel een audi 2.0 tfsi :eusa_silenced:
maar wat voor kilometers zijn het? ook nog stads-?

3 km stads en 14km snelweg;  enkele rit voor mij... snelweg altijd op cc en 120 kmu maximaal. Te hoog verbruik dus... enigszins. Verdachten ? Blind maar de lambda vervangen? Rotor? Verdelerkap? Kabels? Motor loopt erg fijn en slaat altijd aan...

Tips? Graag!

Klepseals?

Nog nooit een pluimpje blauw gezien...dus dat denk ik niet.

Hoeft ook niet altijd  ;) maar wat 626Ronin zegt klopt inderdaad. Die dingen hebben vooral voor het lopen van de motor te maken en benzine verbruik.

Feit is dat we geen informatie van je gekregen hebben wat de auto betreft.

Welke motor heb je? even gemist
Wat is de kmstand?
Hoe oud is de auto?
Hoe is de staat van onderhoud?
Wat is je olieverbruik? even gemist
Heb je zichtbare lekkage?

De afstand die je rijdt is ook niet echt een afstand waar de auto echt warm van wordt, eigenlijk maar een klein stukje zeg maar. Doorgaans is het olieverbruik dan wat hoger.

Ooh en klepseals die al 20 jaar oud zijn... daar weet jezelf het antwoord ook wel op  ;)
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Blok70

Citaat van: 626Ronin op 05-04-2016 22:21:05
Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 20:48:58

Verdachten ? Blind maar de lambda vervangen? Rotor? Verdelerkap? Kabels? Motor loopt erg fijn en slaat altijd aan...
allemaal dingen die geen *** met het olieverbruik van doen hebben dus nee..
als je geen klepseals wil vervangen pak je toch de zuigerveren? hoe lang laat je die olie erin? (als olie òp is gaat het verbruik ook omhoog)
en schijnt dat de "oudere"(stijl) motoren ook liever 10W40 hebben maar dat heb ik van zien schrijven i.p.v. horen zeggen hè..

Begrijp ik. Beiden (olie- én benzine) verbruiken zijn redelijk hoog. Ik moet de twee onderwerpen scheiden.
Ik hoop alleen hier aanwijzingen te krijgen waar ik het zoeken moet. Klepseals als oorzaak lijkt me (nog) niet aan de hand. Ik begrijp dat je daarvoor (ná stationair draaien met warme motor) blauwe walmpjes moet kunnen reproduceren. Lukt me niet. 
De latex handschoen test wijst overigens op geen onder- én geen overdruk....

Blok70

#348
Citeer

Hoeft ook niet altijd  ;) maar wat 626Ronin zegt klopt inderdaad. Die dingen hebben vooral voor het lopen van de motor te maken en benzine verbruik.

Feit is dat we geen informatie van je gekregen hebben wat de auto betreft.

Welke motor heb je? even gemist
Wat is de kmstand?
Hoe oud is de auto?
Hoe is de staat van onderhoud?
Wat is je olieverbruik? even gemist
Heb je zichtbare lekkage?

De afstand die je rijdt is ook niet echt een afstand waar de auto echt warm van wordt, eigenlijk maar een klein stukje zeg maar. Doorgaans is het olieverbruik dan wat hoger.

Ooh en klepseals die al 20 jaar oud zijn... daar weet jezelf het antwoord ook wel op  ;)

Ik miste deze even..... enne... ik wil ook niet persee dit Topic "bevuilen"met mijn vraagstuk. Maar om je antwoorden:

10V uit 1997, km stand 332000, helaas geen zichtbare lekkage (maar ik heb geen brug! :'()
Leeftijd van de klepseal weet ik niet. Ik rij er nu 13000km/11maanden mee.
Oow, en ik gebruik dus een (5ltr) flacon Kroon 5W40 volsyntheet ...per jaar ongeveer... (hence... de 1 ltr op 3000km)

850-R

1:2000 bij mij, waarschijnlijk gewoon de klepseals. Ik neem het voor lief :angel:

Volvo 850 R met 340.000km op de teller
Daily: Volvo 855 R blackstone 360.000 km
Project: Volvo 855 T-5 silversand 190.000 km
Project: Volvo 855 T-5 nautic blue pearl 270.000 km

RoelNL

Citaat van: Blok70 op 06-04-2016 16:23:24
Citeer

Hoeft ook niet altijd  ;) maar wat 626Ronin zegt klopt inderdaad. Die dingen hebben vooral voor het lopen van de motor te maken en benzine verbruik.

Feit is dat we geen informatie van je gekregen hebben wat de auto betreft.

Welke motor heb je? even gemist
Wat is de kmstand?
Hoe oud is de auto?
Hoe is de staat van onderhoud?
Wat is je olieverbruik? even gemist
Heb je zichtbare lekkage?

De afstand die je rijdt is ook niet echt een afstand waar de auto echt warm van wordt, eigenlijk maar een klein stukje zeg maar. Doorgaans is het olieverbruik dan wat hoger.

Ooh en klepseals die al 20 jaar oud zijn... daar weet jezelf het antwoord ook wel op  ;)

Ik miste deze even..... enne... ik wil ook niet persee dit Topic "bevuilen"met mijn vraagstuk. Maar om je antwoorden:

10V uit 1997, km stand 332000, helaas geen zichtbare lekkage (maar ik heb geen brug! :'()
Leeftijd van de klepseal weet ik niet. Ik rij er nu 13000km/11maanden mee.
Oow, en ik gebruik dus een (5ltr) flacon Kroon 5W40 volsyntheet ...per jaar ongeveer... (hence... de 1 ltr op 3000km)


Je kan misschien beginnen met 10w40, je auto is turboloos dan is het sowieso handiger om de 10w40 te pakken.

Je rijdt veel korte stukjes dan is je benzine verbruik sowieso aan de hoge kant, als je een keer echt een lang stuk gaat rijden zal je benzine verbruik waarschijnlijk wel dalen. Met dagelijks enkele reis van 16km is deze auto gewoon niet zuinig.

Ik denk dat je geluk hebt als je überhaupt 1 op 9 haalt met deze ritjes. Het olieverbruik is door dit soort ritjes ook hoger dan gemiddeld. Maar met een verbruik van 1ltr op 3000km heb je bij een turboloze auto eigenlijk maar 1 mogelijkheid en dat is mijn inziens je klepseals. Andere mogelijkheid zijn de olieschraapveren maar dat kan ik me niet voorstellen. Rekening houdend dat de carterventilatie gewoon op orde is.

Zelf zou ik het willen oplossen maar het zijn beide dure reparaties. Nogmaals je kan beginnen met iets dikkere olie. Daarna maar weer is verder kijken.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

glenfiddich1983

Valvoline Maxlife 10W40, in de S70 2.5T nu 750 ml bijgevuld na 5.000 km (die overigens allemaal in de afgelopen twee weken zijn gereden in Scandinavië). Hij staat nu weer op exact hetzelfde peil als daarvoor, toen ik eveneens 750 ml had bijgevuld na 5.000 km. Dat verbruik (omgerekend circa 1 op 6.000) lijkt dus wel constant. Kan ik mee leven!
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

gero

Citaat van: glenfiddich1983 op 14-08-2016 20:53:15
Valvoline Maxlife 10W40, in de S70 2.5T nu 750 ml bijgevuld na 5.000 km (die overigens allemaal in de afgelopen twee weken zijn gereden in Scandinavië). Hij staat nu weer op exact hetzelfde peil als daarvoor, toen ik eveneens 750 ml had bijgevuld na 5.000 km. Dat verbruik (omgerekend circa 1 op 6.000) lijkt dus wel constant. Kan ik mee leven!

Ik weet niet met wat voor verschillende snelheden je gereden heb ( dat scheelt ook wel ), maar 1 op 6000 km , dat is niet om wakker voor te liggen.

:eusa_dance: :eusa_dance:

stuuraandeverkeerdekant

Mijn V70 uit 2000 met een 2.4 140 pk motor had bij de laatste meting 1 op 6000 gedronken (Mobil 10w40 halfsyntheet). Verbruik is idd niet om wakker van te liggen, zoals gero hierboven zegt, maar hoop dat het nog beter gaat worden in de toekomst. Laatst namenlijk een loszittend slangetje van de carterventilatie vastgezet.

Ook wil ik de tip uit deze thread meenemen, om m niet meer tot de max te vullen om te zien of dat ook nog wat oplevert! Maar dat betekent dat het nog wel even duurt voor ik weer kan gaan meten want dan moet ik hem dus eerst tot halverwege laten zakken.... (rijstijl is trouwens rustig, vooral lange stukken op de snelweg met af en toe wat stadsvervoer).

Ik las hier trouwens ook wat over schoonmaakmiddeltjes zoals Top End Treatment etc. Had altijd een beetje het gevoel dat dat vooral kwakzalverij was. Of hebben jullie andere ervaringen / gedachten?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

Forte producten werken hoor en zijn goed voor het inwendige van de auto,....beetje zoals tanden poetsen zeg maar ;D
Motor Flushen is een prima idee en de benzine lijn reinigen is ook prima om te doen.

Eerst flushen en dan bij de verse olie Top end Treatment is een mooie samenstelling.
Voor de benzine zelf eerst begonnen met Fuel system cleaner en daarna altijd onderhouden met Gas treatment
dus 1malig de Cleaner gebruikt.

Flush,..http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/New-Generation-Motor-Flush.html
T and T,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Top-End-Treatment.html

Cleaner,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Fuel-System-Cleaner.html
GT,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Gas-Treatment.html

Maar je kan ook gewoon beginnen met enkel Top end Treatment als je dat liever hebt,...het zijn allemaal onderhoud,s/reinigings middelen ;)
Laat je even goed informeren,...ET Tuning heeft ook de producten.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

widebody

Laatst de D5 een beurt gedaan. Olie eruit en olie er weer in. Verbruik, niet waarneembaar.
Toch netjes met 455.000km :eusa_whistle:.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 23-08-2016 00:25:46
Forte producten werken hoor en zijn goed voor het inwendige van de auto,....beetje zoals tanden poetsen zeg maar ;D
Motor Flushen is een prima idee en de benzine lijn reinigen is ook prima om te doen.

Eerst flushen en dan bij de verse olie Top end Treatment is een mooie samenstelling.
Voor de benzine zelf eerst begonnen met Fuel system cleaner en daarna altijd onderhouden met Gas treatment
dus 1malig de Cleaner gebruikt.

Flush,..http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/New-Generation-Motor-Flush.html
T and T,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Motor/Top-End-Treatment.html

Cleaner,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Fuel-System-Cleaner.html
GT,.http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Gas-Treatment.html

Maar je kan ook gewoon beginnen met enkel Top end Treatment als je dat liever hebt,...het zijn allemaal onderhoud,s/reinigings middelen ;)
Laat je even goed informeren,...ET Tuning heeft ook de producten.

Groet
Dus toch! Ik heb een flesje gas treatment besteld en ga het eens uitproberen. De olie flush vond ik nog wel een beetje spannend aangezien ik ook veel lees over allerlei muck die los kan komen en het systeem kan gaan blokkeren. Anyway, ik ga me verder inlezen en misschien dat ik daar ook nog wel aanga. Dank in ieder geval voor je uitleg!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Lostimmos

Die van mij gebruikt ongeveer 1L op de 10/15.000 km.
Ik heb dan pas 1 ton op de teller, dus dat scheelt misschien iets.

Wat wel lijkt is dat als ik hem Vol doe dat ie snel zakt, maar daarna heel lang hetzelfde blijft... net alsof vol TE vol is. Het verschil tussen het vol en leeg streepje is dan ook 1,5L wat ik best veel vind.

Gebruik overigens Shell Helix Ultra 5w30, volgens sommigen te dun, volgens anderen niet. Ben door een expert voorgelicht, motor is nog "jong" qua km's, en die Shell 5w30 is ook wat bij de dealer uit de olieslang komt.. motor loopt goed, verbruikt weinig olie, ik vind het mooi ;)

Vulk

Citaat van: Lostimmos op 23-08-2016 23:56:35
Die van mij gebruikt ongeveer 1L op de 10/15.000 km.
Ik heb dan pas 1 ton op de teller, dus dat scheelt misschien iets.

Wat wel lijkt is dat als ik hem Vol doe dat ie snel zakt, maar daarna heel lang hetzelfde blijft... net alsof vol TE vol is. Het verschil tussen het vol en leeg streepje is dan ook 1,5L wat ik best veel vind.

Gebruik overigens Shell Helix Ultra 5w30, volgens sommigen te dun, volgens anderen niet. Ben door een expert voorgelicht, motor is nog "jong" qua km's, en die Shell 5w30 is ook wat bij de dealer uit de olieslang komt.. motor loopt goed, verbruikt weinig olie, ik vind het mooi ;)

5w30 is te dun voor onze blokken. Beter 10w40 of 5w40 nemen.
En bijvullen tot halverwege de peilstok, alles erboven gooit hij er zo uit.

Lunadust

Citaat van: widebody op 23-08-2016 17:38:19
Laatst de D5 een beurt gedaan. Olie eruit en olie er weer in. Verbruik, niet waarneembaar.
Toch netjes met 455.000km :eusa_whistle:.


Je weet wel dat je olie verbruikt en lekdiesel daarvoor terugkrijgt?
Techneut, geen dichter.