Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

3000 km. met Kip aan de snokstok, olieverbruik 0,0. Niveau staat nog steeds op driekwart :)

Chris

Citaat van: )()()sT op 28-08-2016 20:10:37
3000 km. met Kip aan de snokstok, olieverbruik 0,0. Niveau staat nog steeds op driekwart :)

Netjes!

En daar issie weer: 'snokstok' ;D

)()()sT

Ja, m'n raamsnor doet ook wat dwars regelmatig ;D

widebody

Citaat van: )()()sT op 28-08-2016 20:20:05
Ja, m'n raamsnor doet ook wat dwars regelmatig ;D

Eigenlijk speel jij vals, Joost. Dat blok van jou is nog niet eens ingelopen. Net nieuw, dus eigenlijk doet ie mee in dezen buiten mededinging ;D.

petrolhead2.5

Met sleurhut naar noord italie geweest 0,20L op ca. 3.000km niet slecht voor de ouwe 10 klepper

Lostimmos

#365
Citaat van: Vulk op 28-08-2016 19:46:52
Citaat van: Lostimmos op 23-08-2016 23:56:35
Die van mij gebruikt ongeveer 1L op de 10/15.000 km.
Ik heb dan pas 1 ton op de teller, dus dat scheelt misschien iets.

Wat wel lijkt is dat als ik hem Vol doe dat ie snel zakt, maar daarna heel lang hetzelfde blijft... net alsof vol TE vol is. Het verschil tussen het vol en leeg streepje is dan ook 1,5L wat ik best veel vind.

Gebruik overigens Shell Helix Ultra 5w30, volgens sommigen te dun, volgens anderen niet. Ben door een expert voorgelicht, motor is nog "jong" qua km's, en die Shell 5w30 is ook wat bij de dealer uit de olieslang komt.. motor loopt goed, verbruikt weinig olie, ik vind het mooi ;)

5w30 is te dun voor onze blokken. Beter 10w40 of 5w40 nemen.
En bijvullen tot halverwege de peilstok, alles erboven gooit hij er zo uit.

Dat zeg ik volgens sommigen is dit te dun... Ik heb mij door een vrij deskundig persoon laten vertellen dat dit Geen kwaad kan en Prima olie is voor dit blok.
Dit is dus ook wat bij de dealer uit de vulslang komt.

Het olieverbruik vind ik te verwaarlozen voor een turbo blok.
Dat met bijvullen tot halverwege wist ik inderdaad, maar dat maakte ik niet helemaal duidelijk. Inderdaad, als je hem helemaal vol gooit gooit ie er zelf wat uit :P


Wat zou een reden zijn er toch 5W40 in te doen ipv 5W30.. blijf overigens wel bij de shell helix hangen, erg fijn.

Blok70

Citaat van: Blok70 op 05-04-2016 13:20:53
B5252; 1 op 3000 kilometer. Ik vind dat vrij veel. :P
2x 17km per dag => niet echt mini afstanden te noemen (ook niet veel anders reed ik wel lpg...)
Ik gebruik Kroon 5W40 vol synth.

Ik rij nu een half jaar met Helix 10W40. En het verbruik hiermee is 1 op 2600km. Dikkere olie levert bij mij dus geen verbetering op. Sterker; het verbruik is toegenomen.

Met 13000km/jaar, is de aanschaf van twee cans (bijna) voldoende voor een oliewissel en jaarrond bijvullen. Ik vind het prima, hij laat het niet op de straatstenen achter.

Voor mij dus géén verbetering 5W40 => 10W40

(1997 V70, 2.5 10Vaut 344k km)

Martijn-V70

#367
Afgelopen week eerste keer gepeild, kleine liter bijvullen na 3500 km. Vind ik zelf wat veel. Ik heb begrepen dat het vervangen van de carterventilatie het verbruik ook positief kan beïnvloeden. Ook wil ik bij de eerstvolgende oliewissel over op 10w40 halfsyntheet ipv. 5w40 volsyntheet.

Het lijstje:

Wat voor een type motor: B5252FS 2.5 10v MT
Wat voor brandstof consumeert hij/zij: Benzine
Hoeveel levenservaring had deze motor al: 248k
Wat voor een type ritten zijn er gedurende die xxKm mee gemaakt: onbekend
Was de vorige of huidige berijder als eerste bij elk volgend stoplicht al dan niet met koude motor: onbekend
Wat voor een oliesoort: onbeken, nu volsyntheet
Welke olie dikte is er gebruikt: Onbekend, nu 5W40
Onderhoudshistorie: Tot 244k onbekend, boekje zoek ;D

Vulk

1 op 7.000 is zeer netjes voor een blok van die leeftijd.

MrCain

Vorige week de volvo een beurt gegeven, wegens omstandigheden had ik 20.000km gereden vanaf de vorige oliewissel :eusa_shifty:

Tussendoor in totaal 1 liter moeten bijvullen!

Rijd met een T-5 op lpg met "iets" meer vermogen dan standaard.
Met +322.000km op de teller en altijd 5W40

Wel nieuwe klepseals en carterontluchting die er nu 100.000km op zit.
Verbruik voor de nieuwe klepseals was 1liter op 3000km dus best wel een verbetering!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

hilko73

Ik denk ook dat de enig echte remedie voor olieverbruik is, om de klepseals te vervangen. Soms helpt een wondermiddel als lecwec of stopleak of hoe die rommel ook heet, maar uiteindelijk zijn de seals dusdanig verhard dat ze wel moeten gaan lekken.

Uiteraard moet je de rest van het spul ook gewoon in orde houden, dus af en toe een nieuw ventilatiepotje is best nuttig. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat daarvan het olieverbruik drastisch verminderde.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

Hiker

......Verbruikt geen olie......althans niet tussen de beurten door.....
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

foxtrot1

ik vul na 10000 km ongeveer 1L bij naar max peil.
ik heb gemerkt dat het beter is om niet tot max peil te vullen maar tussen min en max in te houden, dan verbruikt ie bijna niets...
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned

Blok70

...ik vul ook minimaal aan; dwz tót net boven het min streepje. 1 liter op 2600km blijft mijn verbruik, na 345k km.
1997, 10V aut. Klepseals vervangen lijkt me de meest voor de hand liggende. Ik laat niks op straat achter. Een zuiver blauwe walm heb ik nooit gezien, maar tóch is dat sierstukje wat pekkig/roetig. Klepseals wie in Westbrabant kán dat schappelijk? VOMD in Dordrecht is ook erg dichtbij, maar daar hoor/lees ik hier niet veel (meer) over.

RoelNL

Ik heb geen ervaring met VOMD, ik ben er 1x langsgereden. Ik meen me nog wel een plaatje te herinneren van velg die ze stuk geslepen haden omdat ze hem niet meer los kregen.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023