Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

de boekhouder

#60
Dank voor de snelle reacties.

Ik rij vrijwel geen korte stukken: woon werk is 65 km. enkele reis. Hooguit in het weekend, en dan misbruiken we meestal de auto van m'n vrouw.

De termostaat lijkt goed te zijn: de temp. meter lijkt een soort van vastgelijmd rond 3 uur.

Ik heb lekke koppakkingen gehad; vermoedelijk is het koelsysteem door de vorige eigenaar niet tijdig gerepareerd; de koppen zijn reeds vervangen; ik ga er vanuit dat hier nu even niet het probleem kan liggen;
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

pwassink

Al vaker genoemd, en ook afgelopen weekeinde op de VKB nog een aantal malen uitgelegd:

In bijna alle gevallen van een behoorlijk olieverbruik vult men altijd af tot t max streepje op de peilstok. Hierop zit tussen min en max tenminste een liter verschil. In de praktijk zal in elk geval de 2.3 Turbo in no time de eerste kwartliter laten verdampen ofzo, dat is zo weg .. de resterende olie blijft daarna wel op zijn plek.

Vul je die kwartliter telkens weer aan dan kan je op die manier een hoop olie kwijtraken, doe je dat niet dan valt t olieverbruik ineens een heel eind terug, en al die olie hoeft niet door intercoolers, katalysatoren en of uitlaatpijpen.. :eusa_think:

Met andere motorvarianten weet ik het zo niet maar ben benieuwd naar de ervaringen.

en ja er zijn meerdere peilstok en cartervarianten maar t verschil is tenminste een liter.
;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Gmid

Met de 2.0 10v was het precies zo. Na aankoop elke keer maar olie bij blijven vullen. Tot ik t een keer vergat en ontdekte dat t peil op 3/4 blijft steken

Met mijn huidige GLT (2.5 20v) exact hetzelfde verhaal.
Volvo C30 '12

de boekhouder

Ik vul niet tot de max., hooguit tot de helft, toch verbruikt hij naar mijn zin (ongeveer een liter per 1.300 tot 1.500 km.)   ??? De motor zweet wel een beetje (op de parkeerplaats ligt iets) maar abosuluut niet zo veel.

???
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

)()()sT

Hier ook...

Peilstok tot de "helft" tussen min en max gevuld en het blijft vrij constant.
Vul ik hoger, dan blaast ie het toch eruit tot "halfvol."

Enno

hoe hoog is je km-stand dan?...

want ik vind het toch wel een erg hoog olie verbruik....

Ik ben bij mijn V70 van 1 liter op 5000 naar 1 op 10000 gegaan, daar zit ik nu ook nog op denk ik zo.....ook al staat de km teller op 468.000. LPG is misschien een oorzaak van het acceptabele verbruik. Tevens zal de motor niet echt intern vervuild zijn als hij al zo'n 440000 KM op LPG heeft gereden....bij een benzine motor zal dit duidelijk ANDERS liggen.

Bij de 850 merk ik na 700 KM nog geen noemenswaardig olieverbruik. Carter ventilatie is weer open. Ook het roken is weer voorbij, net als de lekkage.

En over langere afstanden  gesproken. Ik ben een voorstander van regelmatig een lange rit maken...doe je dit niet dat zal de roffel toch wel serieus vervuilen in dit kleine landje. De keerzijde is dat na een lange rit het olie verbruik wel toegenomen lijkt te zijn, maar dat zijn de verdampte brandstofresten die verdwenen zijn.....de auto loopt na een snelle rit van 1000 KM echt beter. Doe je dit vaker dan zul je telkens merken dat hij beter begint te lopen. Soms heeft een motor de tijd nodig om schoon te branden / in te lopen.




jberg


Enno

Citaat van: jberg op 29-10-2007 18:15:29
helemaal niets

Ook niet als je een langere rit maakt ;)? met hoge snelheden?

jberg

nee, ik laat m een keer per 15000 km verversen, en controleer regelmatig, maar hoef er nooit wat bij te gooien

hij heeft ook nog maar 152000 achter de kiezen, dus nog met zn inloop bezig

Enno

Citaat van: jberg op 29-10-2007 18:18:36
nee, ik laat m een keer per 15000 km verversen, en controleer regelmatig, maar hoef er nooit wat bij te gooien

hij heeft ook nog maar 152000 achter de kiezen, dus nog met zn inloop bezig

Die van mij is ook nog maar net met z'n inloop bezig, heeft pas 468.000 gereden. Zolang ik in NL rijdt, hoef ik er ook nooit wat bij te  gooien tussentijds. Anders wordt het als ik een ritje zuid Duitsland maak met grote stukken met gem snelheid > 180. Dan voeg ik na 1000-1500 meestal een halve liter toe. Over een vakantie heb ik dan 1 liter over 4000 KM verbruikt. Meestal begint de vakantie als de olie er al wat langer inzit.....en er dus ook de nodige kortere ritjes mee gemaakt zijn.

thuur

Citaat van: de boekhouder op 29-10-2007 11:38:54
Citaat van: Estate 2.3 Turbo op 28-10-2007 16:51:35
1 op 1000 deed ie dat maar op benzine

Zo veel verbruikt die van mij niet maar komt wel redelijk in de buurt (2,5 10v lpg verdamper g3 vrijwel alleen autobaan).

Nu heb ik begrepen dat als er boven het maximum gevuld is het teveel er via de keerringen weer uitgegooid wordt. Blijft ie dat doen, dus ook als het niveau weer netjes tussen min en max staat ? (ofwel permanente schade ?)

Citaat van: dennis-d op 23-09-2007 19:06:19
Ikzelf ben van menig dat het bij mijn 850 komt door de gas venturi  (gasmengstuk) in het inlaat spruitstuk , dat de vacuum zo hoog wordt dat ie door de carterontluchting de "hoge" olie stand opzuigt.

???  ???

Ik heb bij m'n peilstok sludge (roomkleurige prut); ik heb gelezen dat dat kan komen doordat de peilstok niet goed afdicht ? Kan dat kwaad ?


Nee, niet zweten, niet via de keerringen: hij zuipt het op, ofwel het wordt gewoon verbrand.

2.5 10V = ALTIJD sludge in de peilstok. Hoort nu eenmaal bij die motor. Je kunt het schoonmaken, peilstokbuis etc. vervangen: binnen 200km zit er weer sludge (been there, done that, got the t-shirt).


1 liter op 1000km is voor een gemiddelde auto prima te doen, voor onze bakken wat aan de hoge kant. Nr. 1 op de olieverbruiklijst: hoge carterdruk. Dan de turbo (indien aanwezig), dan lekken via de keerringen of kan de motor eens een spoelbeurtje gebruiken.


Gr 8)

Misha

Citaat van: thuur op 30-10-2007 13:55:592.5 10V = ALTIJD sludge in de peilstok. Hoort nu eenmaal bij die motor. Je kunt het schoonmaken, peilstokbuis etc. vervangen: binnen 200km zit er weer sludge (been there, done that, got the t-shirt).

Uhh...

Nee ?  :evil:

Mijn 850 had dat nooit, de S70 heel soms, maar zeker niet elke 200 km...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Ik zag het nu, met kouder weer, ook weer een beetje aan de peilstok (20V) ;)

thuur

Zit nu op 1 liter op 2750km, wel met langdurige stukken 190/200 km/u. Eens ff doorrijden op NLs tempo, denk dat het wel meevalt voor 3,5 ton.


Gr 8)

Racingbrick

1L op 2100 km, dan staat ie nog 2mm boven het minimum, en ik had hem 2100 km geleden bijgevuld tot max, ja ik weet het, ik ken de 3/4 regel.
Kan ik wel mee leven voor een 190k blok.... wel een beetje veel, maar een Turbo lurkt toch iets meer olie denk ik.
Ik heb er goedkope 5W40 volsyntheet in, dus geen drama als ik wat bij moet vullen af en toe.