Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

thiest5

Dan post ik mijn olie verbruik tot nu toe er ook maar bij.

Ik heb een V70 2.5D Ik heb er nu al weer 19000 km mee gereden en olie is net weer ververst bij 14800 km. Ik heb in de 14800 km 0,25 liter bij moeten vullen.

Ik Rij met 0w40 Shell helix Ultra. En de kmstand is nu 290000km.
Ik rij elke dag veel km's met mijn auto'tje ik schat dat ik op jaarbasis toch wel aan de 60000 km kom.
Ik peil hem 1x in de 2 weken. en bij de 10000 km heb ik hem iets bij moeten vullen. Maar tja dat is meer psygologisch dan dat het nodig is.

HJ850

Citaat van: Ludo op 26-01-2008 14:38:11
ik vraag me eigenlijk af hoe je een olieverbruik meet. ???

olie aflaten en in een literpot meten ofzo?. (klinkt misschien gek ;D maar is een serieuze vraag)

Altijd op zelfde moment: koude motor 's morgens voor de start. En aan de peilstok. Inschatten hoeveel % hij tussen min. en max. zit. Vaak 2 of 3x schoonmaken/steken/meten voor zekere meting.

Chris

Citaat van: Ronbroek op 26-01-2008 14:57:19
Citaat van: Ludo op 26-01-2008 14:52:31

bij mijn auto word zelfs die helft tot minimum er nog uitgegooid, al kiep ik er 5x een liter bij.
nu blijft ie op minimum staan en er is dus geen olieverbruik.

Doet mijn blokje ook als ik het zo lees

+ 1

Toevallig net gecheckt.. pas (dat is zo'n 2 weken geleden) nog wat bijgevuld omdat hij op minimum stond, en vanmorgen stond hij weer op minimum. Daar blijft hij vervolgens ook netjes op (leert ook eerdere ervaring).

Marc O.

Net gecontroleerd en een halve liter toegevoegd na ca. 10.000km te hebben gereden sinds olieverversing.
...The Nile isn't just a river in Africa...

thiest5

Tja dat hoor je wel meer dat mensen hun olie peilen met koude motor, maar tot mijn verbazing zit er duidelijk verschil met warme motor en koude motor peilen. ,

Tja met koude motor is alle olie onderin gezakt en vaak zit er weinig tot niks meer bovenin de motor. De beste methode die ik geleerd heb in mijn beroep als automonteur is olie peilen als de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan de motor afzetten 5 minuten wachten en dan peilen. Dat peilen doe je 3x achter elkaar voor een goede meting en klaar is keesje. Het is namelijk zo dat een hoop Dieselmotoren een olie terugloop klep hebben die pas open gaat bij een bepaalde temperatuur zodat bij een koude start er nog olie in de turbo blijft staan. Toyota D4D heeft dit systeem. Deze klep blijft pas open staan bij warme motor en dan kun je alle motorolie in het carter verwachten. anders loop je het risico teveel olie bij bijvoorbeeld een diesel bij te vullen met alle kwalijke gevolgen van dien ( op hol gaan ).

Maargoed de meningen verschillen altijd over koud en warm peilen.

thuur

Citaat van: thiest5 op 03-02-2008 21:03:13

Als je het maar altijd op hetzelfde moment en op dezelfde manier doet, daar zijn we het toch wel over eens?

Gr ;D

Ludo

Citaat van: thuur op 04-02-2008 13:56:35
Citaat van: thiest5 op 03-02-2008 21:03:13

Als je het maar altijd op hetzelfde moment en op dezelfde manier doet, daar zijn we het toch wel over eens?

Gr ;D

nee.  :evil:
bij een koude motor zit alle olie in het carter zoals thiest5 schijft.
om af te gaan op de peilstok moet het oliepeil gemeten worden bij koude motor.
de procedure met warme motor is om het olieverbruik te meten, maar dat moet je dan ook herhalen.
staat ook in Vadis.

thiest5

haha ja inderdaad. Ben het met jullie eens als je het maar steeds het zelfde doet komt het vast wel goed.

Capo

Ik meet de 2,5liter 10v met koude motor en de auto recht. Helaas was ik al een ervaren peiler door de 3sge motor in de toyota mr2 ( te weinig rij wind koeling ) en nu bij de 850 mag ik mijn kunsten weer oefenen.

liter op 1500/2000km ....  en lijkt nergens te lekken.

If it's got tit's or tire's it'll cost you money or cause you trouble.

Capo

Nergens lekkage.

Heb er nu 10w40 motul motorolie in gegooid ipv auto olie en verbruik is minder. Afgelopen 4 dagen veel km's gemaakt en ook wat kilometers met een zware aanhanger. Noppes verbruik.

HJ850

Citaat van: Ludo op 04-02-2008 14:14:45
de procedure met warme motor is om het olieverbruik te meten, maar dat moet je dan ook herhalen.
staat ook in Vadis.

Dan begrijp ik het verschil niet. Verbruik is verschil in peilingen in de tijd gemeten, lijkt mij.

Wat staat er dan in Vadis precies voor procedure voor olieverbruikmeting??

850 T5 Freak

ik dacht volgens vida dat als je 1 liter per 1000km verbruik had dat je je dan pas zorgen moest gaan maken  :eusa_think: en gaan zoeken wat de oorzaak ervan is....
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Ludo

Citaat van: HJ850 op 13-02-2008 06:58:10
Citaat van: Ludo op 04-02-2008 14:14:45
staat ook in Vadis.

Dan begrijp ik het verschil niet. Verbruik is verschil in peilingen in de tijd gemeten, lijkt mij.

Wat staat er dan in Vadis precies voor procedure voor olieverbruikmeting??

lees even hier Hajo.

Capo

Citaat van: 850 T5 Freak op 13-02-2008 22:15:56
ik dacht volgens vida dat als je 1 liter per 1000km verbruik had dat je je dan pas zorgen moest gaan maken  :eusa_think: en gaan zoeken wat de oorzaak ervan is....

Is algemene regel bij auto's geloof ik.  Maar ach alles wat normaal niet gesmeerd word, word nu wel gesmeerd :P

Turbo-Geek

Kan best zijn maar leuk is anders en met knappe olie kan het ook best een dure hobby worden uiteindelijk.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------