Hoeveel olie gebruikt die van jou?

Gestart door Basbb, 16-10-2006 22:11:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

killerbee

Hoef je ook niet zo vaak olie te verversen  ;D ;D ;D

Racingbrick

Citaat van: killerbee op 27-11-2007 14:51:10
Hoef je ook niet zo vaak olie te verversen  ;D ;D ;D

Ja, ironisch gezien is dat wel zo..

Grijze Baksteen

Kleine 1500km gereden. (nog) geen olieverbruik geconstateerd  :)
HeeRRRRRRlijk die 5 cilinder!!!

ed

Als ik het goed lees gaat "olieverbruik" de kwaal van 2007 worden, net zoals de "sneuvelende koppakking" de kwaal van 2006 was!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ovlov 058

Waarom word er zoveel met 5w40 gereden als er normaal 10w40 inmoet :eusa_think:

Is het niet hoe dunner hoe meer verbruik?

Turbo-Geek

Het is een synth. olie die HEEL dicht bij de originele 10W40 komt.
Volvo zelf verkoopt vaak alleen nog maar 5W40.
Vwb verbruik zou het niet veel uit moeten maken hoor alhoewel iedereen daar een andere mening over heeft.
Ik ben bijna 6000km geleden over gegaan naar 5W40 (altijd 10W40) en ik heb sindsdien 0.6 L verbruikt waarbij ik moet vermelden dat na de wissel hij op MAX stond.
Men zegt dat de synth olie beter hittebestendig is en dat is met een turbo weleens handig, MAAR ik heb zelf geconstateerd dat de olie (gedurende deze maanden) niet warmer wordt dan 84 - 88 graden tijdens het rijden en pas de 100 graden bereikt als ik lang stil sta.
Dit zijn absoluut geen schokkende temperaturen die mijn inziens een Half synth olie makkelijk aan kan.
Ik ga dus over zo'n 2000 km rustig weer terug naar goeie 10W40 olie  :eusa_whistle:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

#81
Citaat van: Turbo-Geek op 05-12-2007 19:37:52
Men zegt dat de synth olie beter hittebestendig is en dat is met een turbo weleens handig, MAAR ik heb zelf geconstateerd dat de olie (gedurende deze maanden) niet warmer wordt dan 84 - 88 graden tijdens het rijden en pas de 100 graden bereikt als ik lang stil sta.

Waar heb je de temperatuur zender zitten ?

Citaat van: ovlov 058 op 05-12-2007 19:20:45
Waarom word er zoveel met 5w40 gereden als er normaal 10w40 inmoet :eusa_think:

Is het niet hoe dunner hoe meer verbruik?

Op bedrijfs temperatuur is er nagenoeg geen verschil.

Overigens gebruik ik nog steeds zo'n 6,7 liter per 7500 km in de R en 5,5 liter per 10.000 km in de 10V.

Citaat van: pwassink op 21-10-2006 22:45:57
Men neme de kreet "ik giet er xxCC per xxKM in"    :   Hoi.. wat weten we nu ?

Nou eigenlijk NIKS.. :eusa_snooty:

Want wat weten we niet :

Wat voor een type motor ?
Wat voor brandstof consumeert hij/zij  ?
Hoeveel levenservaring had deze motor al ?
Wat voor een type ritten zijn er gedurende die xxKm mee gemaakt ?
Was de vorige of huidige berijder als eerste bij elk volgend stoplicht al dan niet met koude motor ?
Wat voor een oliesoort ?
Welke olie dikte is er gebruikt ?
Wat waren de externe omstandigheden ( bv -20 of +40 dat maakt uit .. )

Vul dit lijstje maar aan naar behoefte ..
;D

:eusa_whistle:

Turbo-Geek

De sensor zit in de carter olie plug en dus direct onder de turbo olie retour.
6.7 L verbruik per 7500 km ?  Damn ....
In de zomer heb ik GEEN metingen gedaan en verwacht dus dat die temperatuur wel wat zal stijgen in de warme maanden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Racingbrick

De enige reden van de 5w syntheet zijn:

Koude start, olie is snel op de vitale delen
Enorme hitte op het turbolager
Minder of geen oxidatie op die zeer hete delen ( turbo en zo)

Ik ga nog 1 keer 5w er in gooien, hopelijk went hij er aan, en zal het verbruik stabiliseren.

Indien niet, ga ik lekker terug naar 10W, half syntheet, en dan ververs ik om de 10K



Misha

Citaat van: Racingbrick op 05-12-2007 21:44:58
Ik ga nog 1 keer 5w er in gooien, hopelijk went hij er aan, en zal het verbruik stabiliseren.

het is geen levend wezen hoor.. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Citaat van: Misha op 05-12-2007 21:46:15
Citaat van: Racingbrick op 05-12-2007 21:44:58
Ik ga nog 1 keer 5w er in gooien, hopelijk went hij er aan, en zal het verbruik stabiliseren.

het is geen levend wezen hoor.. ;D

Dadelijk ga je nog zeggen dat Sinterklaas niet bestaat zeker :eusa_snooty:


Gr :D

ovlov 058

                              :eusa_boohoo:  ROFFEL LIVES :eusa_boohoo:

Racingbrick

Pff,
De reinigende werking van de syntheet kan i.d.d. verbruik veroorzaken.. i.c.m. de dunheid wat water benaderd kan er nog wel eens iets langs de edele delen sijpelen.

hathü

Weinig tot niets heb nog nooit bij hoeven te vullen tussen de voorgeschreven beurten. (TDI 360000km)

Estate 2.3 Turbo

Sinds de laatste beurt verbuikt ie niks meer!
Daarvoor juist erg veel 1L op 500-1000km was geen uitzondering
Bleek te liggen aan de slang van de Turbo die zat niet goed.
Sinds dat verholpen is geen waarneembaar verbruik meer! geen plasjes op de grond nada niets.
Ook van het op dit forum besproken  fenomeen dat je een 850 nooit tot de max. moet vullen omdat ie toch de helft er weer uitgooit heb ik geen last!
Tot de max. gevuld en dat nu al ruim 2 maanden
Dus ik kan alleen als tip geven bij overmatig verbruik denk niet meteen alleen aan de keerring maar kijk ook goed naar de aansluiting van je turbo slang kan een hoop geld schelen in vergelijk met een keerring reparatie.