Oliekoeler voor automaatbak, hoe-wat-waar ? zin of onzin ?

Gestart door -D©©©L-, 17-10-2006 00:54:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: b0nkolok op 28-09-2009 23:42:19
Citeernooit verkeerd als er af en toe toch een aanzienlijk gewicht achter hangt.

Niet doen .............. automaten houwen daar niet van  :eusa_doh: Vooral niet met turbo toevoegingen. Je bak lijdt er onder, koppelomvormer sterft pijnlijk traag.
Ik spreek uit ervaring met 745  :-\

Citaat van: -D©©©L- op 17-10-2006 00:54:46
Ik ben op zoek naar een extra oliekoeler voor een 850 automaat, nooit verkeerd als er af en toe toch een aanzienlijk gewicht achter hangt.

Zo, nu inclusief de context.  ;D

Overigens is het vergelijken van een 740 bak en een 850 bak niet helemaal eerlijk.

NinaPaul

Toch nog even inhaken,

Het schakelgedrag van een N/A en Turbo is zeer verschillend, zit voornamelijk in het gebruik van de lock-up functie.
Een Turbo automaat rijdt vaker zonder lock-up en zal warmer worden.

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Jan_D.

Ha, een opgraving!

Maar als je er "normaal"mee rijdt, wordt de boel niet snel te heet. Zoja, dan begint er op het dashboard wel iets te knipperen. Een automaat af en toe laten flushen is wel nodig.

KIM

Als het lampje gaat knipperen als gevolg van temperatuur, dan heb je de olie (en waarschijnlijk nog veel meer) verbrand.
Bij 125 graden olietemperatuur gaat de bak een andere regelstrategie kiezen en knippert er nog steeds geen lampje.
Persoonlijk vind ik 125 graden als olietemperatuur best hoog...

V70 classic

Citaat van: Jan_D. op 10-12-2013 18:07:12
Ha, een opgraving!

Maar als je er "normaal"mee rijdt, wordt de boel niet snel te heet. Zoja, dan begint er op het dashboard wel iets te knipperen. Een automaat af en toe laten flushen is wel nodig.

Yup
iederjaar vers bloed,
vindt ie lekker.

wel een oude koe trouwens  ;D
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

weyert

daar ik geregeld met een aanhanger in de bergen en in een warmer land rijd heb ik ,na een bakwissel, een temp. meter en een extra radiateur geplaatst, zonder extra belasting blijft de olietemp. onder de 65° met belasting kom ik nog niet aan de 80° , nu in winterperiode blijft de olie temperatuur rond de 55°C , ben er zeer tevreden mee een versnellingsbakolie temperatuurmeter moet er eigenlijk standaart in zitten
v70 tdi 1998

UserID6342

Heb je daar foto's van, ben ik wel erg benieuwd naar ?

Wouter1973

Citaat van: NinaPaul op 10-12-2013 17:48:39
Toch nog even inhaken,

Het schakelgedrag van een N/A en Turbo is zeer verschillend, zit voornamelijk in het gebruik van de lock-up functie.
Een Turbo automaat rijdt vaker zonder lock-up en zal warmer worden.


Klopt. Alleen lock-up in 4, vanaf omstreeks 85 km/u. Tenzij je handmatig de bak in 3 zet (pijltje gaat branden op het dashboard), dan zit op de 3e ook lock-up, vanaf omstreeks 60 km/u. Als ik veel met een caravan zou rijden, zou ik de bak handmatig in 3 zetten.

weyert

v70 tdi 1998

)()()sT

Citaat van: Wouter1973 op 12-12-2013 10:20:24
Citaat van: NinaPaul op 10-12-2013 17:48:39
Toch nog even inhaken,

Het schakelgedrag van een N/A en Turbo is zeer verschillend, zit voornamelijk in het gebruik van de lock-up functie.
Een Turbo automaat rijdt vaker zonder lock-up en zal warmer worden.


Klopt. Alleen lock-up in 4, vanaf omstreeks 85 km/u. Tenzij je handmatig de bak in 3 zet (pijltje gaat branden op het dashboard), dan zit op de 3e ook lock-up, vanaf omstreeks 60 km/u. Als ik veel met een caravan zou rijden, zou ik de bak handmatig in 3 zetten.

Toen m'n R nog automaat was reed ik op vlakke stukken gewoon in D maar zodra het maar iets begon te stijgen gelijk de pook in 3. Qua toeren eigenlijk net of je de handbak van 5 naar 4 terugschakelt.
Dat betekende dus dat je idd. in la France heus langere stukken in 3 reed (~100 km/u met >3000 rpm).

@weyert: gelukt :D

weyert

ik zet hem eigenlijk altijd in de drie en koelt inderdaad beter, maar nu met de extra radiateur geen problemen meer
iets anders bestaan er niet verzwaarde koppelomvormers, want deze gaan er het eerst aan?
v70 tdi 1998

V70geRwin

Citaat van: weyert op 12-12-2013 11:30:47
ik zet hem eigenlijk altijd in de drie en koelt inderdaad beter, maar nu met de extra radiateur geen problemen meer
iets anders bestaan er niet verzwaarde koppelomvormers, want deze gaan er het eerst aan?

Heb je er nog een thermostaat tussen of gewoon in serie met de warmtewisselaar?
Wel mooi dat je het ook gemeten hebt.

weyert

staat in serie ik denk niet dat het schadelijk is als de olie niet heet wordt, heb de radiateur op ebay usa gevonden en daar ook een thermostaat gezien, wat betreft zin of onzin voor mij heeft het duidelijk zin en als ik met een zware caravan op vakantie de bergen in moest gaan dan wist ik het wel
v70 tdi 1998

Jans Duiven

Citaat van: weyert op 12-12-2013 10:49:28
http://i43.tinypic.com/2r6o64w.jpg http://i44.tinypic.com/200xtt4.jpg hoop dat dit lukt




Je kan de toeters ook onder de accubak monteren. Heb je ook geen last van dit
behoorlijke oppervlak.

-D©©©L-