Oliekoeler voor automaatbak, hoe-wat-waar ? zin of onzin ?

Gestart door -D©©©L-, 17-10-2006 00:54:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Ik ben op zoek naar een extra oliekoeler voor een 850 automaat, nooit verkeerd als er af en toe toch een aanzienlijk gewicht achter hangt. Natuurlijk zorg ik dat ie zo snel mogelijk in lockup gaat, maar afgelopen zomer was de olie soms wel erg warm (niet te warm gelukkig).
Heb wat losse splinters in de archieven gevonden, daar is door heavy mod en anderszinds verwijderde berichten slecht lijn in te ontdekken.
daarom dus toch een nieuw topic.

Ik vond in de accessoire catalogus (pagina 156) het volgende:

Oliekoeler – voor automatische versnellingsbak

S70, V70, C70 excl. Benzinemotoren met turbocompressor
AT, 5 versnellingen 9499 131-2
AT, 4 versnellingen, 99–

AT, 4 versnellingen, –98 9492 870-2

Bij een zware belasting van de motor, bijv. wanneer
gedurende langere tijd een caravan wordt getrokken of in
een warm klimaat, kan de olietemperatuur in de
automatische versnellingsbak naar hoge waarden stijgen.
Om de olietemperatuur op het juiste niveau te houden,
bevelen wij de montage van een oliekoeler aan.


Heeft iemand een idee of dit op een 850 gaat passen of een anderde nette oplossing ?
Waarom eigenlijk excl. turbo, zit de intercooler in de weg ofzo, wie weet het ?

Ik kan natuurlijk een universele oliekoeler plaatsen, met of zonder thermostaat.
Ik wil echter de boel, als het enigzins mogelijk is, toch een beetje origineel houden.

edit: aangepast na opmerking van thuur
edit 2: lijstje verkeer gelezen 9492 870 is de turbo versie

thuur

Ik dacht dat de automaten standaard met oliekoeler kwamen... Of alleen de turbo's :eusa_think:


Gr ???

-D©©©L-


thuur


-D©©©L-

#4
ow, is nie erg hoor, bedoel idd extra koeler omdat standaard wat krap lijkt te zijn voor de toepassing.

mehn

Citaat van: thuur op 17-10-2006 00:57:17
Ik dacht dat de automaten standaard met oliekoeler kwamen... Of alleen de turbo's :eusa_think:
Gr ???

Alle automaten hebben een automaatoliekoeler die zit aan de bestuurderskant in de radiator. Turbo's hebben ook nog een motoroliekoeler, die zit dan op dezelfde plek maar dan aan de bijrijderskant.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Racingbrick

Citaat van: mehn op 17-10-2006 06:30:31
Citaat van: thuur op 17-10-2006 00:57:17
Ik dacht dat de automaten standaard met oliekoeler kwamen... Of alleen de turbo's :eusa_think:
Gr ???

Alle automaten hebben een automaatoliekoeler die zit aan de bestuurderskant in de radiator. Turbo's hebben ook nog een motoroliekoeler, die zit dan op dezelfde plek maar dan aan de bijrijderskant.

Alle automaten hebben een oliekoeler, in de meeste wagens zit die in het radiatorblok.

Vroegah, werd een extra oliekoeler echt aangeraden bij een 240/740 icm een caravan.
Ik heb ooit eens een verhaal gehoord van iemand die de grens niet heeft gehaald zonder die extra koeler.
De bak was al een puin voor dat ze in het buitenland waren....

Of het nu echt nodig is bij een roffel weet ik ook niet, kwaad kan het zeker niet.


george

#7
Automaat van een 7-940 heeft geen lock-up in 3, alleen in 4. in 4 kom je met een automaat met caravan achter een 7-940 niet want dan rij je boven de 100km/h.
Gevolg is dan dat de automaat nogal warm wordt omdat hij blijft slippen.

De 850/X70 heeft een lock-up in 2,3,4 en sommige in 5. je kan dan dus in elke gewenste versnelling blijven rijden met lock-up functie. De automaat heeft daar veel minder last van warmte opbouw vanwege slip.

Heb beide gereden en weet dit uit ervaring.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

Racingbrick

Nou, das mooi, dan zijn we er uit.
Hij hoeft dus geen extra koeler er aan te schroeven.

george

Ik had op mijn 855T-5 en op mijn R-AWD een extra koeler gemonteerd.
Better be safe than sorry............
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

-D©©©L-

#10
Met alle verhalen over het spoelen, en de (chocolade bruine) kleur die de olie door het verbranden krijgt,
lijkt het er op dat het erg warm worden van de bak olie toch meer voorkomt.
Meer dan je op basis van de regelmatig geschetste lock-up functionaliteit zou zeggen.
Vraag me ook af in hoeverre evt. (chip) tuning bij T5's hierop van invloed is.  ?

-edit-
Op zoek naar de oorzaak van de zo vaak verbrandde AT-bak olie kwam ik in vadis dit overzicht tegen,
ben er nog niet helemaal uit hoe je dit overzicht moet aflezen. Er staat wel heel vaak een - vermeld,
of dit een herhaling van bovenstaande data in de tabel is, of dat er inderdaad niet in lockup geschakeld wordt, is me niet helder.

Verder kwam ik bij OZBrick850 een stuk tegen over de levensduur van ATF v/s werktemperatuur

Even in het kort geschetst: 80 oC is de normale (design) werktemperatuur van ATF, deze gaat dan lang mee, zo'n 100.000 tot 150.000 km. Elke 10 oC temperatuur verhoging boven 80 oC halveerd de levensduur van olie. De ATF wordt "gekoeld" via een warmte wisselaar in het koelwater van de motor, dit koelwater wordt op die plek in bedrijf  meer dan 100 oC.

-D©©©L-

#11
Citaat van: george op 19-10-2006 14:45:57
De 850/X70 heeft een lock-up in 2,3,4 en sommige in 5. je kan dan dus in elke gewenste versnelling blijven rijden met lock-up functie. De automaat heeft daar veel minder last van warmte opbouw vanwege slip.

Heb beide gereden en weet dit uit ervaring.

Een 850 turbo heeft alléén een lockup in 4 bij olie temp boven de 115oC ook in 2 (en 3 ?) , gelezen in de amerikaanse service doc.
(dit document, pagina 7 & 8.)
In tegenstelling tot de niet-turbo motoren, die hebben bij normale bedrijfstemperatuur altijd een lockup in 2, 3 en 4.

Dat stukje noord-amerikaanse service doc geeft wel een duidelijker beeld hoe de genoemde tabel  uit vadis (zie eerdere post) gelezen moet worden. Het lijkt er dus op dat de automaten welke achter turbo motoren gemonteerd zijn, niet alleen méér vermogen maar ook méér slip voor hun kiezen krijgen. Geen echt fijne combi, lijkt me, ik hoop dat ik het mis heb.

Wie heeft er naast george, nog meer ervaring met de combinatie Turbo-motor automaat ?

-edit: lockup in 2,3,4 documentatie omschrijft het fout.  :-\

Ludo

Citaat van: DCCCL op 26-10-2006 01:29:27
Een 850 turbo heeft alléén een lockup in 4 bij olie temp boven de 115oC ook in 2 (en 3 ?) , gelezen in de amerikaanse service doc.

dan moet je toch maar eens beter naar je bak luisteren.

Racingbrick

Nou, in elk geval kan het geen kwaad om te flushen lijkt me, de olie kan goed op zn donder krijgen... met of zonder extra koeler.


JaapT-5

Gevraagd naar de ervaring: Mijn 850 2.0 20v Turbo automaat (Italiaanse T-5 met 155kW/210pk en 300 Nm) wordt voor zo'n 40% van zijn km's gebruikt als trekauto voor een caravan van zo'n 1200 kg.
Bij aankoop heb ik de trekhaak eronder gezet, daarvoor 'dus' geen ervaring als trekauto.
Op en neer naar frankrijk rijd ik 'urenlang' op de cruise met zo'n 90 km/ uur (bak nét in de lockup). De combinatie kan -trouwens- zonder enig spektakel de 130 halen, harder durf ik er niet mee. 8)

Deze zomer nadat zo'n 10.000 caravan km's waren afgelegd heb ik de bak geflushed. Oude ATF was duidelijk 'bruiner' dan de nieuwe ATF maar als je 'n druppel 'ouwe' op een witte tisue druppelde bleek de oude ATF nog altijd rood.

In de 2 jaar dat ik deze auto heb heb ik een paar x foutcodes van de automaat uit moeten lezen; was altijd de PNP-schakelaar.

Al met al heb ik geen indicatie dat -onder de hierboven geschetste omstandigheden- de transmissie het moeilijk zou hebben, of dat extra koeling gewenst zou zijn.
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)