Oliekoeler voor automaatbak, hoe-wat-waar ? zin of onzin ?

Gestart door -D©©©L-, 17-10-2006 00:54:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

KIM

Helaas is het onderdeel niet meer als accessoire leverbaar bij Volvo; alleen als losse onderdelen. Helaas verdubbelt hierdoor de aanschafwaarde van zo'n 200 Euro naar maar liefst 450 euro; da's me toch echt teveel geld.
Toch wil ik binnenkort met de R en de sleurhut naar Italie / Frankrijk. Is er een temperatuursensor leverbaar voor de bak, zodat ik de temperatuurhuishouding in de gaten kan houden?
Of is er wellicht een andere methode om de temparuur te controleren van de bak?

Jans Duiven

Marco,

De VW T5 ambulances van ons bedrijf hadden last van snel kapot lopende automaten (onder de ton en sommigen al bij 50.000 km!).


Het gaat bij een spoedrit vanaf stilstand altijd vol gas en er werd al snel gedacht dat de AT te licht zou zijn voor deze auto's.

Nu blijkt na metingen dat de olietemperatuur van de bak bijzonder hoog oploopt naar 140 grd. C.  :o bij vollast (en dat rijden ze bij ons relatief vaak).

Binnenkort worden de ambulances voorzien van een extra oliekoeler en wordt er gekeken of het gewensde effect wordt bereikt.

Hans

thuur

Citaat van: KIM op 21-04-2009 08:47:44
Helaas is het onderdeel niet meer als accessoire leverbaar bij Volvo; alleen als losse onderdelen. Helaas verdubbelt hierdoor de aanschafwaarde van zo'n 200 Euro naar maar liefst 450 euro; da's me toch echt teveel geld.
Toch wil ik binnenkort met de R en de sleurhut naar Italie / Frankrijk. Is er een temperatuursensor leverbaar voor de bak, zodat ik de temperatuurhuishouding in de gaten kan houden?
Of is er wellicht een andere methode om de temparuur te controleren van de bak?

Je kunt toch zeker een universele oliekoeler monteren? In de leiding er naar toe plaats je dan een temp.sensor.


Gr ;)

)()()sT

Maar is het ècht nodig?
Mijn ouders zijn jaren met de 850 en caravan naar Spanje geweest en geen problemen gehad.

KIM

Volgens mijn zwager adviseert Volvo bij de turbomotoren met automaat indien men zware aanhangers en/of caravans in de bergen trekken moet de extra oliekoeler.
Als ik de temperatuur in de gaten kan houden, dan kan ik beoordelen of zo'n koeler echt nodig is.

Het mooie van de Volvo set is dat deze over de volle breedte van de radiateur / intercooler / verdamper aan de onderzijde gemonteerd wordt.

Joost: hadden jouw ouders ook een turbo uitvoering gehad? Ik heb met mijn GLT ook gereden in de bergen met autoambulance met auto(tje) erop: geen centje pijn...

Punt is dat ik mijn bak gewoon heel wil houden, maar de uitgave voor 1 vakantie wel erg hoog vind geworden.

reneetje

Citaat van: KIM op 21-04-2009 14:17:50
Volgens mijn zwager adviseert Volvo bij de turbomotoren met automaat indien men zware aanhangers en/of caravans in de bergen trekken moet de extra oliekoeler.
Als ik de temperatuur in de gaten kan houden, dan kan ik beoordelen of zo'n koeler echt nodig is.

Het mooie van de Volvo set is dat deze over de volle breedte van de radiateur / intercooler / verdamper aan de onderzijde gemonteerd wordt.

Joost: hadden jouw ouders ook een turbo uitvoering gehad? Ik heb met mijn GLT ook gereden in de bergen met autoambulance met auto(tje) erop: geen centje pijn...

Punt is dat ik mijn bak gewoon heel wil houden, maar de uitgave voor 1 vakantie wel erg hoog vind geworden.

Dat geloof ik wel , daar een 850 Turbo automaat al bijna 200 kilo minder (niet geremd) aan de trekhaak mag hebben dan de hand geschakelde (non turbo)..... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

)()()sT

Maarre... als ik 100 met een caravan rij, wordt de olie dan werkelijk heter dan bij een N/A??

Citaat van: KIM op 21-04-2009 14:17:50
Joost: hadden jouw ouders ook een turbo uitvoering gehad? Ik heb met mijn GLT ook gereden in de bergen met autoambulance met auto(tje) erop: geen centje pijn...

Nee, dat is een 20V.

mehn

Citaat van: reneetje op 21-04-2009 14:21:07
Dat geloof ik wel , daar een 850 Turbo automaat al bijna 200 kilo minder (niet geremd) aan de trekhaak mag hebben dan de hand geschakelde (non turbo)..... :-\

Hoeveel staat er bij jou op het kenteken?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

reneetje

Citaat van: mehn op 21-04-2009 19:23:06
Citaat van: reneetje op 21-04-2009 14:21:07
Dat geloof ik wel , daar een 850 Turbo automaat al bijna 200 kilo minder (niet geremd) aan de trekhaak mag hebben dan de hand geschakelde (non turbo)..... :-\

Hoeveel staat er bij jou op het kenteken?

673
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

mehn

Citaat van: reneetje op 21-04-2009 19:28:42
Citaat van: mehn op 21-04-2009 19:23:06
Citaat van: reneetje op 21-04-2009 14:21:07
Dat geloof ik wel , daar een 850 Turbo automaat al bijna 200 kilo minder (niet geremd) aan de trekhaak mag hebben dan de hand geschakelde (non turbo)..... :-\

Hoeveel staat er bij jou op het kenteken?

673

Bij mij 700, net als in het instructieboekje.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

reneetje

Vreemd , als ik de eerste de beste turbo automaat pak , mag die 500 kilo rondzeulen  ???
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

KIM

Op mijn kentekenbewijs staat gewoon ook 500 hoor...
Het heeft volgens mij ook niet met de auto te maken, maar met de wetgever. Het geremde gewicht vertelt wel iets over de constructie en het trekvermogen.

De 500 kg ongeremd vertelt sowieso niets over de reden voor een extra oliekoeler. Geremd of ongeremd heeft geen invloed op de bak, maar op de reminstallatie van de auto.

mehn

De reminstallaties van onze auto's zijn allemaal hetzelfde. Als er dus verschil is tussen het maximale trekgewicht tussen een handbak en een automaat kan dat alleen aan bak liggen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Oh ja? En waarom mag ik, als er een rem op zit, ineens 1600 kg trekken?
Die rem zal voor de bak niks uitmaken hoor...

mehn

Citaat van: KIM op 22-04-2009 14:23:41
Oh ja? En waarom mag ik, als er een rem op zit, ineens 1600 kg trekken?
Die rem zal voor de bak niks uitmaken hoor...


Omdat de automaat niet mee remt als je het gas loslaat? Kan niets anders bedenken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: