pijltje automaatbak

Gestart door Nunki, 21-10-2006 19:24:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nunki

Beste Roffelaars,

Vanmorgen begon ineens het pijltje van m'n automaatbak te knipperen...
Wat er nou aan de hand is begrijp ik niet precies; de bak schakelt net als anders. Ik heb hier alles nagespit en kom steeds de pnp-switch tegen. Het verhaal hierbij is steeds dat de bak niet zou weten in welke stand hij staat. Volgens mij weet de mijne echter prima waar hij mee bezig is... maw hij lijkt nog naar behoren te schakelen. Ik krijg wel een aantal foutcodes.
Zou ik de pnp-switch moeten laten vervangen, of alles nog even aanzien?
Alvast dank!



Ludo

als het de pnp switch was/is en tijdens het rijden gaat het pijltje knipperen schakelt de bak niet als anders.
dan doet ie het enkel in 4e versnelling.
doe toch maar een 2e poging om de foutcode uit te lezen.

mehn

Eerst foutcodes uitlezen ;)

Je moet A1 hebben. Stop het stekkertje erin, zet contact aan en druk kort op het knopje.
Nu gaat het ledje knipperen -> hier komt een foutcode uit.
Tel het aantal keer dat het ledje knippert. Er moet een 3 cijferige code uitkomen.

Bijvoorbeeld:

Het ledje knippert:   xxx   xx   xxx, dit is code 3-2-3.
Geeft het ledje: x   x   x, dat is code 1-1-1 en dat betekent geen foutcodes.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Nunki

Ah zo werk het! Ik ga het meteen nogmaals proberen!

@ Ludo: de bak schakelde naar mijn weten zoals altijd. Hij schakelde normaal terug bij afremmen en schakelde prima op, ook vanuit stilstand. Alleen; ik durfte hem niet 'normaal' te belasten bij optrekken op de snelweg, daar ik bang was dat hij het begeven zou. Beetje voorzichtig aan gedaan...
Bij 100 km per zat ik overigens op ongeveer 2200 toeren, wat volgens mij normaal is?
Maar goed, ik ga even uitlezen!

Hartstikke bedankt voor de reacties!

mehn

Bij mij knipperde het pijltje ook wel vaker.
Soms was er niets te merken en andere keren ging de bak in noodloop.

In "D" rijdt de auto dan alleen nog maar in de 4, in "3" rijd de auto alleen nog maar in 3 en 4

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Nunki

Het is gelukt! Hier de lijst:

1-1-4
3-3-2
3-2-3 (Mehn, hoe wist je dat die erbij zat?!)  ;D

Maar voor de vertaling van deze codes; ik heb de vadis-handleiding van denkweb er op nageslagen, maar ik kom er geloof ik niet helemaal uit. Heeft er iemand een verklaring voor deze codes, of komen ze iemand bekend voor?
(alleen 1-1-4 kan ik vinden: 'odometer manipulated time' Oeps! Is er met de km stand gerommeld of lees ik dit verkeerd?!)  ???  


mehn

Informatie over storingscode 1–1–4
Toestand
De bestuurder kan met de programmakiezer uit drie verschillende rijprogramma's kiezen, te weten uit de programma's Winter (W), Economy (E) en Sport (S). De programmakiezer heeft twee signaalkabels (MS1 en MS2) en één massakabel. Om deze rijprogramma's te activeren, worden een of beide signaalkabels met de massa verbonden (in het laatste geval wordt het signaal geblokkeerd). De signaalkabels MS1 en MS2 zijn alleen gelijktijdig met de massa verbonden wanneer de W–knop ingedrukt is.
Als de regeleenheid voor de versnellingsbak gedurende ten minste 30 seconden in beide signaalkabels een sterk signaal (hoge spanning) waarneemt, slaat deze storingscode 1–1–4 op.
Opmerking! Opmerking: Dit houdt in dat de code ondermeer kan worden opgeslagen wanneer de tuimelschakelaar E/S langer dan 30 seconden in de middenstand wordt gezet.


Vervangende waarde
De versnellingsbak werkt alleen in het rijprogramma Economy (E).


Mogelijke oorzaak

-Breuk in de signaalkabels of massakabel.
-Tuimelschakelaar E/S heeft langer dan 30 seconden in de middelste stand gestaan.
-Defect in de programmakiezer.
-Contactweerstand in de aansluitingen


Storingsbeeld
-De versnellingsbak werkt alleen in het rijprogramma E.


Informatie over storingscode 3–3–2
Toestand
Magneetklep SL regelt de overbruggingsfunctie van de versnellingsbak. De klep wordt geactiveerd wanneer deze door de regeleenheid voor de versnellingsbak onder spanning wordt gezet. De activering is afhankelijk van de rij–omstandigheden, zoals de snelheid van de auto, de stand van de gasklep en het geselecteerde rijprogramma. Wanneer de regeleenheid voor de versnellingsbak een breuk in de stroomkring van magneetklep SL waarneemt terwijl deze klep niet mag worden geactiveerd, slaat deze storingscode 3–3–2 op. Hierdoor kan magneetklep SL niet meer worden geactiveerd.


Vervangende waarde
Regeleenheden uit groep I:
Geen vervangingswaarde
Regeleenheden uit groep II:
Noodprogramma I van de regeleenheid voor de versnellingsbak is geactiveerd.


Mogelijke oorzaak

-Breuk in de signaalkabels.
-Storing in de magneetklep.
-Contactweerstand in de aansluitingen.


Storingsbeeld
-De overbrugging werkt niet.

Informatie over storingscode 3–2–3
Toestand
Omstandigheden waaronder de storingscode optreedt


Vervangende waarde
De regeleenheid berekent de verhouding tussen het ingaande toerental naar de koppelomvormer (het motortoerental) en het toerental van de versnellingsbak na de koppelomvormer. Als de regeleenheid een verschil van meer dan 100 omw/min waarneemt tussen het toerental van de motor en het toerental in de versnellingsbak, ondanks dat de overbrugging geactiveerd is, slaat deze storingscode 3–2–3 op.
Vervangingswaarde
Regeleenheden uit groep I:
Het standaard noodprogramma van de regeleenheid voor de versnellingsbak is geactiveerd.


Mogelijke oorzaak

-Contactweerstand in de aansluitingen.
-Mechanische storing in de versnellingsbak.


Storingsbeeld
-Ruwe schakelovergangen door de hoge systeemdruk in de versnellingsbak.
-De overbrugging werkt niet.
-Mechanische storing in de versnellingsbak die zich uit in de vorm van lawaai of een duidelijke mechanische storing.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Turbobiker

En in normaal nederlands, wat kan er aan de hand zijn?
De Tussenpaus

mehn

Citaat van: Turbobiker op 21-10-2006 20:16:06
En in normaal nederlands, wat kan er aan de hand zijn?

Ik heb het nog niet gelezen, doe ik zo ff ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Nunki

#9
Citaat van: mehn op 21-10-2006 20:17:47
Citaat van: Turbobiker op 21-10-2006 20:16:06
En in normaal nederlands, wat kan er aan de hand zijn?

Ik heb het nog niet gelezen, doe ik zo ff ;D

;D ;D
Je paste sneller dan je leest! Dank je voor de snelle info! Maar goed, alle codes hebben dus te maken met de bak... Help!

Nou, dat gaat waarschijnlijk weer een boel centen kosten  :'(
Ik wacht nog even op jullie conclusies...

Ik begrijp ondertussen wel dat ik blijkbaar toch op 't noodprogram rijd. Balen! En toch is er niks te merken voor zover ik kan oordelen




thuur

Allemaal elektrische storingen dus ???


Gr :eusa_think:

The Saint

Je hebt hulp gekregen van de echte kenners op dit forum. Nu de eenmalige ervaring van de meest a-technische forummer (dus dan weet je wat het waard is)  ;D:

Met mijn vorige auto, een 850 T-5, heb ik ook eens zoiets gehad. In het buitenland vlak nadat ik de bergversnelling van de automaat had gebruikt in een afdaling. De auto bleef prima rijden, helemaal geen verschil gemerkt. Ik vond het toch niet helemaal lekker, dus de ANWB maar gebeld voor een garage.
Nadat ze ons echt 4x (niet overdreven) de verkeerde kant op hadden gestuurd had ik al zoveel gereden, dat ik d8 dat het dus wel mee zou vallen.

Eenmaal bij het vakantiehuis teruggekomen mijn eigen garage gebeld. Die begonnen ook over het meerdere malen heen en weer halen van de pook. Gedaan, accu even losgekoppeld en het lampje is nooit meer gaan branden.

Het kan dus meevallen...
No shirt no shoes, no pinball

Nunki

Citaat van: thuur op 21-10-2006 20:36:18
Allemaal elektrische storingen dus ???


Gr :eusa_think:

Ik vond het ook wel wat veel van het goede tijdens het uitlezen. En blijkbaar allen elektronische storingen ja. Morgens nog maar eens een stukje rijden en kijken wat hij doet.
De knipperpijl is nu dus verdwenen. (ook het lampje op de E-S knop knipperde mee. Die is nu ook weer uit)
Nou goed, ik hoop dat het zoiets is zoals The Saint zegt, en dat het meevalt.
En hij staat zo mooi te blinken met z'n nieuwe voorruit en z'n versgeverfde leer... snik  :'(
;D

mehn

Heb je de foutcodes nu ook gereset?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Nunki

Citaat van: mehn op 21-10-2006 20:41:46
Heb je de foutcodes nu ook gereset?


Nee nog niet. Is dat noodzakelijk?