609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

#165
Gisteren de 10V waarin mijn ega stuurt voorzien van nieuwe distributieriem + rollen, waterpomp en  multi riem + rollen. Distributie was er nog niet aan toe (hij heeft nu 176.000 gelopen), maar ik twijfelde over de staat;1 rol van de distributie maakte lawaai en ook de rol van de multiriem spanner was niet niet meer helemaal stil, en als ik de boel dan toch los heb...  :)
Nog even nieuwe bougies erin, links een vers stabi stang linkje zetten en de olie van AT-bak en motor vernieuwen. Dan kan ie er weer even tegen.

-D©©©L-

#166
Uiteraard met diagonaal logo  :eusa_dance: , lastig om die er mooi vlak op te krijgen
(je moet er aardig wat afslijpen aan de achterzijde).



Mooi plekje voor een parkeer sensor ! In een blokje, net onder het logo.  ;D


Tamarzilla

Handig kenteken. :eusa_whistle:

Dat wil ik ook wel een (o nee, twee )
T5, rica getuned

-D©©©L-

#168
Even wat geknooit vandaag aan de R, bij 353.800 km ;


  • Spanrol en keerrol van de distributie vervangen, waren slechts 50.000 km oud maar maakten rare herrie net na koudstart.
  • Waterpomp vervangen, eigenlijk teveel speling om nog zorgeloos 60.000 km mee te kunnen rondrijden.
    Was gek genoeg ook pas 50.000 km oud  :eusa_think:.
  • Verse motor olie. 6,7 liter 5w40 en uiteraard een vers filter.
  • 4,5 liter At-bak olie gewisseld, dexron III. Er zat nauwelijks rommel aan de aftap plug en de olie was nog redelijk fris. Deze bak mag ik 20.000 km na de inbouw dus wel "goed" verklaren.
  • Rechter motorsteun vervangen door een verzwaarde versie. Oude was nog zeker niet stuk, en gaat dus in de verkoop.
  • Baksteun (of achterste motorsteun, wat je wilt) vervangen door een verzwaarde versie (zie boven). Kan je ook helemaal niet slecht bij ofzo...  :eusa_wall:.
  • Bovenste motorsteun vervangen door powerflex.
  • Andere remblokken aan de voorzijde (mevius cq. CTF special) i.p.v. redstuff-ceramic.
  • Lekkend slangetje aan het koelwater tankje gefixed.
  • Irritant rammeltje in de laatste demper weggewerkt (knikker  ::) ).

Voor de rest van de dingetjes nog een zaterdag inplannen.

850 T5 Freak

Kijk eens aan je maakt er technisch weer een nieuwe van Marco  :eusa_clap: alleen 6,7L olie?  :eusa_think: ik zou er 5,8L ingooien  :eusa_shifty:
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

-D©©©L-

#170
Citaat van: 850 T5 Freak op 13-07-2007 18:29:32
Kijk eens aan je maakt er technisch weer een nieuwe van Marco  :eusa_clap: alleen 6,7L olie?  :eusa_think: ik zou er 5,8L ingooien  :eusa_shifty:
Ik had de koeler ook maar even leeg laten lopen omdat de onderste clip aan de leiding ernstig verroest was en ik wilde deze vervangen door een verse (best lullig als de slang aan de oliekoeler losschiet). Koeler (warmte wisselaar) is 0.9 liter extra volgens vadis.
Eerst 6 liter erin gedaan, klopte precies. Exact tot de helft van de peilstok ;D
Daarna nog wat bijgekiept.

850 T5 Freak

Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

-D©©©L-

Citaat van: 850 T5 Freak op 13-07-2007 18:29:32
Kijk eens aan je maakt er technisch weer een nieuwe van Marco...

Daarom zei ik al:

Citaat van: -D©©©L- op 29-04-2007 22:17:37

het chassis nummer blijft wel gelijk, de rest ben ik nog niet zeker van.  ;D



Het vernieuwen van de motor steunen na 350.000 km is echt goed merkbaar. Zeker een aanrader.

pwassink

Zeg hee,

je laat wel wat werk over voor komend weekeinde hoor je !  >:(
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Citaat van: pwassink op 13-07-2007 22:05:38
je laat wel wat werk over voor komend weekeinde hoor je !  >:(

Nou werk is er overgebleven, bij 354.200 km ;

We (Peter en ik) hebben samen de carterventilatie gedaan. En dat was nodig ook !
Achteraf zat ik wat te spelen met een rubber slang, op een bepaald moment knikte ik die en vlogen de stukken door de werkplaats. Krokant & hard rubber  ;D


Alles eraf gehaald en rustig bij het begin begonnen; Er waren een paar bouten weg... nauwelijks een verassing meer  ::) (ik ben het al meer tegen gekomen) deze keer van de startmotor, en inlaatspruitstuk.

Pingels sensoren sensoren schoon gemaakt (en dan vooral het harde vet uit de stekkers).




Sensoren terug gemonteerd, gelijk de massapunten schoongemaakt en voorzien van een likje kopervet:





Het potje goed schoongemaakt (met dasty  ;D) en samen met het verse rubber bochtje gemonteerd.
De oude klemmen waren goed herbruikbaar:



Nou hadden we geen verse rubber voor de LPi injectoren, het spruitstuk lag dus aan het LPi "touw" bovenop het blok. Echt schoon was het spruitstuk ook niet (hoewel het veel erger kan).





:eusa_whistle:



Benzine injectors eraf:




Schone injectors (na in en uitwendige reiniging):



Hermonteren:



Niet op de foto's, wel vervangen; de lange slang van oliedamp afscheider naar inlaadbuis.
Ondertussen ook nog twee slangetjes naar de wastegate actuator en bov van de turbo vervangen, de oude (rubberen slangen !) waren zo slecht dat rechtbuigen resulteerde in een gebroken slang.  :o
Verschil is goed merkbaar, niet zozeer meer druk, wel veel eerder en gelijkmatiger opbouwen.
Tip: kijk die slangen eens na, ze vergaan gewoon na verloop van tijd (natuur rubber).

En helaas nog een wat minder leuke constatering gedaan;
De "homokineet" aan de bak-zijde van de linker aandrijfas is gaar. Niet los verkrijgbaar... Auw.  :-[  :eusa_shifty:

Turbo-Geek

Leuk om te zien er leerzaam daar ik dit ook zeker wil nalopen en controleren binnen niet al te lange tijd.

Tip vwb die homokineet, in de VS verkopen ze complete steekassen met de hele rambam voor $95 !
Daar koop je in NL geen homokineet voor  ;D
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 24-07-2007 12:01:15
Tip vwb die homokineet, in de VS verkopen ze complete steekassen met de hele rambam voor $95 !
Daar koop je in NL geen homokineet voor  ;D

Welk merk ? Als het DSS is, laat ik hem liggen.
Linker as, compleet $ 59,-- bij amazon.com  :o

Turbo-Geek

Merk, geen idee

Maar die lui verkopen veel Volvo onderdelen en hebben een prima reputatie !

http://fcpgroton.com/volvo.htm#850


Ik kwam ook ergens sterkere assen tegen, waren dus gemaakt speciaal voor de Turbo modellen en sterker dan het originele spul. Weet niet meer precies waar ik dat tegen kwam.
Anyway, ik zou zo'n complete as doen, ook geen gezeik met 'Spreaders' voor de hoezen, gedoe met het vet, etc etc.
Ik heb eens gekeken laatst en net als bij een Golf kan je de Fusee van de onderste stuur kegelen af trekken en omhoog 'vouwen' volgens mij, hierdoor kan de as er dus zo uit getrokken worden (en ook erin gezet worden) en verander je niks aan de afstelling (uitlijnen).
Heb het op de Volvo nog niet gedaan maar de setup leek exact op dat van mijn Golf en dat verschilt niet tot weinig vwb de fusee opbouw.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Misha

Ik zie op die foto's duidelijk dat er op de injectoren naast de 2 kleinere ringetjes aan boven- en onderzijde ook nog een blauwe stofkap/ring zit.
Da's eigenlijk wat ik me ooit een paar maande terug afvroeg, en toen had niemand er een passend antwoord op..

Maar goed, ze zitten dus niet op alle modeljaren weet ik inmiddels...

Overigens kost de hele olieafscheider  (het potje) ook zowat niets nieuw, 15 euro geloof ik.
Da's voor de volgende keer !  Moeite van het schoonmaken niet waard.


Wel alle bouten teruggezet ?  :evil:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 24-07-2007 12:24:22
Merk, geen idee

Maar die lui verkopen veel Volvo onderdelen en hebben een prima reputatie !

http://fcpgroton.com/volvo.htm#850

FCP groton verkoopt DSS assen. Hoor er veel problemen over (gebroken assen na 40.000 km enzo), weinig positiefs buiten de prijs.

As pak je er zo uit. veerpoot kan je inderdaad in het geheel uitklappen.