609 R sedan & op naar de 500.000+ km

Gestart door -D©©©L-, 14-11-2006 12:07:17

Vorige topic - Volgende topic

@®-

Citaat van: Scooby Doo op 14-09-2007 23:08:40
Citaat van: Robert V70 NBP op 14-09-2007 21:21:25
Tja... zou kunnen maar het lijkt mij dat afbreuk aan veiligheid nooit een goede zaak kan zijn  :-\

Als je sips bags een veiligheid noemt. Laat jij na 11 jaar het volledig airbag en sips systeem volledig herkeuren?  Iedereen met en 850 of 70 heeft die stickertjes in z'n deurstijl plakken. Zo rond de periode dat de wagen 11 zou dit gecontroleerd/vervangen moeten worden. Wie o wie laat dit doen ???

Dat gaan er niet veel zijn.  Als Marco die zetel wil, wie zijn wij om hem daarin te veroordelen.

Inderdaad, de zetels van onze wagens zitten goed, maar er is toch echt wel nog beter.  :eusa_whistle:  Ik spreek uit ervaring, en heb zelf een slechte rug.
Dit is vorig jaar met een officiele mededeling van Volvo verlengd naar 15 jaar  ;)

Scooby Doo

Citaat van: @®- op 14-09-2007 23:11:46
Citaat van: Scooby Doo op 14-09-2007 23:08:40
Citaat van: Robert V70 NBP op 14-09-2007 21:21:25
Tja... zou kunnen maar het lijkt mij dat afbreuk aan veiligheid nooit een goede zaak kan zijn  :-\

Als je sips bags een veiligheid noemt. Laat jij na 11 jaar het volledig airbag en sips systeem volledig herkeuren?  Iedereen met en 850 of 70 heeft die stickertjes in z'n deurstijl plakken. Zo rond de periode dat de wagen 11 zou dit gecontroleerd/vervangen moeten worden. Wie o wie laat dit doen ???

Dat gaan er niet veel zijn.  Als Marco die zetel wil, wie zijn wij om hem daarin te veroordelen.

Inderdaad, de zetels van onze wagens zitten goed, maar er is toch echt wel nog beter.  :eusa_whistle:  Ik spreek uit ervaring, en heb zelf een slechte rug.
Dit is vorig jaar met een officiele mededeling van Volvo verlengd naar 15 jaar  ;)

:eusa_think:  Heb ik niks van gehoord. Ik zit wel met het stickertje dat 2 maanden geleden verlopen is.  :eusa_boohoo: Zal dat stickertje R wel uithalen, maar daar blijft het wel bij. :eusa_whistle:
Puppy Power!!!

Turbo-Geek

Side airbags zijn leuk maar voor mij niet heilig. Zouden ze met zo'n test afgekeurd worden dan vervang ik ze niet in tegenstalling tot bijv. de stuurairbag.
Ik geef hem dus groot gelijk als hij een andere stoel wilt en de side airbag daarbij komt te vervallen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

De R stoelen hebben een lenden steun en zijn niet doorgezakt. Deze stoel is eigenlijk kort en te laag. Mijn maatwerkstoel heeft een zitting die bijna 15 cm langer is en een rugleuning welke 10cm hoger is met twee lendensteunen (de tweede zit eigenlijk wat hoger). Dat is wat ik op lange ritten nodig heb voor mijn rug en nek.  :)

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 14-09-2007 19:39:36
De stoelen die in een 850 zitten zijn niet onaardig, je kan het even volhouden op deze zetels. Een R stoel bied weliswaar wat meer zijdelingse steun dan een "gewone" stoel, toch is het geen partij voor een echte maatwerk stoel.

Citaat van: Turbo-Geek op 14-09-2007 19:59:45
CiteerIk ken geen auto die beter zit hoor...

Dan heb je niet veel anders gereden want er zijn genoeg auto's die hetzelfde comfort bieden en sommige zelfs beter, met name vwb zijlingse steun.
Wil niet lullig doen maar bijv. de GTI stoel van een Citroen BX doet zeker niet onder voor de 850 stoel.
Ook de luxe recaro's in Ford's en VW's zitten ook ERG fijn en houden je in de bochten ook op zijn plaats.

Ben erg tevreden met de 850 stoelen maar zeggen dat niets eraan kan tippen gaat me te ver  :eusa_naughty:

Erg eerlijk om standaard stoelen met speciale uitvoeringen te vergelijken ::) Alsof Ford een stoeltje maakt en dat Recaro daar zijn naam in mag borduren....

Maar we weten nog steeds niet wat er anders is aan dat onderstel toch ???

Gr ;)

-D©©©L-

Citaat van: thuur op 15-09-2007 12:19:18
Maar we weten nog steeds niet wat er anders is aan dat onderstel toch ???

De onderste rails zitten verkeerd om. Rechtse montage op een linker frame...  ::)
Moet wel om te zetten zijn (zat ooit goed in elkaar), alleen even zien hoe.  :eusa_think:

-D©©©L-

zo is het nu:

Hoewel de berichten waren dat hij niet meer te koop zou zijn via het dealer netwerk en ook in zweden niet  meer op voorraad lag, toch nog 1 gevonden bij een dealer in nederland.  :eusa_dance:

jberg

als je dan t frame van je elecrtische stoel over hebt hou ik me van harte aanbevolen  :eusa_whistle:

-D©©©L-

Citaat van: jberg op 18-09-2007 23:37:31
als je dan t frame van je elecrtische stoel over hebt hou ik me van harte aanbevolen  :eusa_whistle:

De originele stoel gaat een revisie beurt krijgen en bewaar ik heel goed. Hoort bij de auto, als het ware.  :)

-D©©©L-

Kan bijna niet wachten om ze er op te plakken...  :eusa_dance:

fbm

-D©©©L-

Het idee was dus om de stoel op dit frame te zetten:

Helaas kwam ik qua hoogte niet helemaal uit... een behoorlijk understatement, om het te laten passen zou ik het dak met de pers een tiental centimeters omhoog moeten drukken.  :eusa_shifty: Leuk bedacht, maar exit plan volvo-stoel frame met hoogte verstelling:-\

Goed, plan twee dan maar.  ;D

Een zelfgemaakt frame van een beetje stevig materiaal, dat voldoende ruimte zou moeten bieden aan een stalen frame dat ooit bedoeld is geweest voor een fiat-marea (een vroegere bedrijfswagen van me).
Ik vond achter de werkplaats nog een paar stukken gezet L-profiel gemaakt van staal 52, het ligt er al minstens tien jaar, dus een beetje roestig was het wel.

Ik werd geinspireerd door een foto van de circuit auto van marc:

Het frame moest echter een stuk sterker worden dan dat, voor een daily-driver moet er een sterkte in die minstens gelijk is aan het bestaande frame met SIPS systeem.

We (pa en ik) zijn begonnen met de staande lip van het oude stoelframe op het gezette staal 52 hoekprofiel :

Voor de rechter kant van het frame een lip onder de ligger gemaakt zodat hij ook goed vast zit. (voor het idee; zie tweede foto) :

en nog een stalen hoek profiel erin (later nog versteviging op de uiteinden gemaakt):

Aan de achterkant een platte strip erin, eventuele (kleine !) passagiers moeten wel hun voeten kwijt kunnen. Ook wil ik bij de versterker kunnen komen.

Hele handel afgelast, verstevigingen erin gemaakt, de gordel sluiting, en de linker bevestiging van de gordel. Beide aan het frame i.pv. de stoel, om zo de krachten van een noodstop op de sterkste punten te laten komen. Bovenop dit geheel zit het kaal gemaakte fiat adapter frame (tijdelijk met 4 stalen bouten, worden er 6).:

Om te bepalen of zit helemaal naar wens ik zal ik er nu eerst mee moeten gaan rijden, en eventueel nog aanpassen. Als het helemaal naar het zin is, komen de twee SIPS buizen uit het volvo-frame er nog in en wordt het netjes gestraald en gepoedercoat.

Zo zit het samenstel nu in de auto, met nog een paar centimeter boven mijn hoofd.:

Best netjes toch ?  :)

En zonder deze man had ik geen comfortabele sleutel plek...  :eusa_clap: :eusa_clap:

-D©©©L-

Eergisteren viel me ineens op dat na het tanken en nulstellen van de totaal- en dagteller de op nul bleven staan. "Ow, tandwieltjes... dat heb ik weer." dacht ik meteen gelaten. Een stuk minder vrolijk werd ik toen de KM teller af en toe naar "0" ging en de wijzers van de brandstof en koelwater een eigen leven gingen leiden.  :-\

Omdat monique toch druk was met tentamen voorbereidingen, leek het me wel een mooie gelegenheid om de boel eens los te trekken. Zo gezegd zo, zo gedaan... Gelijk de A-stijl meters eruit gehaald en de overbodige bedrading die er in lag, de gps antenne weg gewerkt en wat kleine rammeltje opgelost. Kortom, een lekker zondagmiddagje knooien  :)

b0nkolok

Citaat van: -D©©©L- op 30-09-2007 17:05:57
Eergisteren viel me ineens op dat na het tanken en nulstellen van de totaal- en dagteller de op nul bleven staan. "Ow, tandwieltjes... dat heb ik weer." dacht ik meteen gelaten. Een stuk minder vrolijk werd ik toen de KM teller af en toe naar "0" ging en de wijzers van de brandstof en koelwater een eigen leven gingen leiden.  :-\

Omdat monique toch druk was met tentamen voorbereidingen, leek het me wel een mooie gelegenheid om de boel eens los te trekken. Zo gezegd zo, zo gedaan... Gelijk de A-stijl meters eruit gehaald en de overbodige bedrading die er in lag, de gps antenne weg gewerkt en wat kleine rammeltje opgelost. Kortom, een lekker zondagmiddagje knooien  :)

Heb je de tandwieltjes vervangen? En zo ja, hoeveel tandjes hebbben ze? En wat heb je gedaan om 'het eigen leven' van de meters te verhelpen?
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

-D©©©L-

Citaat van: b0nkolok op 01-10-2007 09:00:40
Heb je de tandwieltjes vervangen? En zo ja, hoeveel tandjes hebbben ze? En wat heb je gedaan om 'het eigen leven' van de meters te verhelpen?

Ik heb ze niet vervangen, er bleek iets tussen te zitten (een minscuul splintertje ofzo) waardoor het hele machtige raderwerk blokkeerde. De rest heb ik gemaakt door een aantal soldeer punten even door te solderen, ik meen dat het van een interne spanningsregelaar was.
Helaas ben ik er nog niet, nu weigert de turbodruk meter grotendeels dienst. Meer dan twee naalddiktes wil hij niet bewegen. Ik baal er behoorlijk van, want de rechter airbag maakt het loshalen er niet simpeler op.  :(

Toch maar een 1998/1999 s70 teller erin zetten ? (met s70r wijzerplaten)