Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Dat klopt idd.
Als ik met de te grote winterbanden 10 km. rij op de GPS, dan telt de teller maar 9,6 km.
Je hebt dus op een zelfde afstand minder km's gereden op je klokkie.
Boordcomputer reageert er volgens mij ook wel iets op.

fredtref

Citaat van: FGG op 23-01-2011 20:37:59
Ik zat de laatste weken wat zorgelijk naar het verbruik van de V te kijken. Het verbruik was al maanden zo tussen de 1 op 14,5 en 1 op 15, alleen de laatste weken zag ik steeds vaker waarden tussen 13,5 en 14 opduiken. Je gaat je dan afvragen wat het zou kunnen zijn, de rijstijl is niet veranderd, de afgelegde routes ook niet. Misschien de buitentemperatuur? Of het feit dat ie 's morgens wat langer voor de deur stationair staat te lopen. Maar vanavond op de terugweg van de ALV schoot me ineens te binnen dat 't de winterbanden wel eens zouden kunnen zijn. :)

Correct me if I'm wrong: maar door de afwijkende bandenmaat, 205/55 ipv 205/50, geeft de snelheidsmeter een lagere snelheid aan. Als ik nu 129 op 't klokje heb staan rijd ik ook daadwerkelijk 120. Met de zomerbanden stond de klok op ca. 125km/u of zo. Dus met dezelfde snelheid registreert de kilometerteller dus minder kilometers. Dus bij elke tankbeurt lijkt 't alsof ik minder kilometers heb gereden, maar feitelijk meet ik de afwijking van de winterbanden t.o.v. de zomerbanden: 120 i.p.v. 125 is een afwijking van -4%. Dus een gebruik van 1:14,5 wordt ineens 1:13,9. Klinkt mij wel logisch in de oren, toch? :eusa_eh:

Ik zie bij mij ook dat het verbruik iets is opgelopen, ik heb dezelfde maat winterbanden als zomerbanden, maar zal het ook niet zo zijn dat winterbanden een iets hoger verbruik hebben door rubber samenstelling en profiel?

pwassink

Rubber dat is gerommel in de kantlijn, rijden met vastzittende remklauwen kost wel extra sprit ..  ;)

en een "vast" gemiddelde zal daarmee om zeep gaan , en met langdurig met gladheid etc erg rustig rijden doet het ook geen goed.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

FGG

Citaat van: pwassink op 23-01-2011 20:57:03
Rubber dat is gerommel in de kantlijn, rijden met vastzittende remklauwen kost wel extra sprit ..  ;)

en een "vast" gemiddelde zal daarmee om zeep gaan , en met langdurig met gladheid etc erg rustig rijden doet het ook geen goed.

Rubber is idd gerommel in de marge, denk ik. De remklauw was incidenteel, ik praat over het verbruik sinds begin december.

Waarschijnlijk zal de gladheid idd ook niet geholpen hebben, da's toch afwijkend rijgedrag.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

Winterbanden kunnen voor stevig wat meer verbruik zorgen anders, tot bijna een liter op 100 km voor benzineauto's.

Los daarvan is meten met de boordcomputer niet echt representatief maar dat weet je zelf ook wel.

Aan de andere kant: als je dus verkeerde bandenmaat monteert zitten er meer échte kilometers tussen de beurten en dat bespaart weer.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

FGG

Citaat van: Misha op 23-01-2011 21:46:40
Los daarvan is meten met de boordcomputer niet echt representatief maar dat weet je zelf ook wel.

Hoe moet je anders meten?

Ik noteer na elke tankbeurt de km-stand en die gebruik ik voor de berekening. Ik neem aan dat de km-stand ook door de BC wordt geproduceerd.

Of toch meer zoiets:

FGG

En idd, m'n werk is 1,7km dichterbij gekomen.

Vanavond komen de winterbandjes op de S.

thuur

Citaat van: FGG op 26-01-2011 08:24:56

Dat scheelt weer brandstof :D

Gr 8)

)()()sT

Citaat van: FGG op 23-01-2011 21:54:09
Hoe moet je anders meten?

Gewoon niet meten. Ik zou horrendol worden als ik op de cent nauwkeurig wilde bepalen wat één kilometer rijden me kost  :evil:

:D

StefanCJ

Dan durf je helemaal nooit meer goed gas te geven  :evil:

FGG

Citaat van: thuur op 26-01-2011 10:09:35

Nee, verbruik is gestegen. :eusa_whistle:

Citaat van: )()()sT op 26-01-2011 10:23:05
Gewoon niet meten. Ik zou horrendol worden als ik op de cent nauwkeurig wilde bepalen wat één kilometer rijden me kost  :evil:

Och, met 57000km per jaar is een centje meer of minder per km toch wel interessant.

hathü

Niks meten gewoon stampen met die diesel daar is ie voor gemaakt. ;) :eusa_whistle:

FGG

Tja de 1 meet verbruik, de ander vermogen. Dat laatste heb ik dan weer niks mee en voegt (ook) niets toe.

fredtref

Citaat van: FGG op 26-01-2011 11:06:15
Tja de 1 meet verbruik, de ander vermogen. Dat laatste heb ik dan weer niks mee en voegt (ook) niets toe.
:eusa_clap:

Sbv

Citaat van: FGG op 26-01-2011 11:02:25
Citaat van: thuur op 26-01-2011 10:09:35

Nee, verbruik is gestegen. :eusa_whistle:

Citaat van: )()()sT op 26-01-2011 10:23:05

Och, met 57000km per jaar is een centje meer of minder per km toch wel interessant.
Afgelopen jaar met 2 auto ca 65000 km(55000 met de V70(gem 1:12) en 10000 met de S70(gem 1:8)) gereden en verbruik hou ik enkel bij voor statistiek, ik rij er geen km minder om of minder zuinig. Voor het zuinig zou ik wel andere auto's gaan rijden.