Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Afgelopen zaterdag de bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor en bobinekabel vervangen. Ondanks tips van Lars en de verkoper van de kabels om alles goed te nummer (heb ik gedaan, ondanks dat de volgorde ook op de afschermkap van de verdelerkap staat) toch nog gepresteerd om 4 en 5 te verwisselen waardoor het eerste resultaat een hoop gebok en benzinestank opleverde, maar na het wisselen van de twee stekkers de motor weer liep als een zonnetje.

Maikel, nog bedankt voor de mentale steun. :eusa_shifty:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: FGG op 22-10-2007 11:07:42
Citaat van: thuur op 22-10-2007 11:04:04
Radiators van de 850's gaan lekken op de rand tussen plastic bak en kern, ongeacht 2.0 10V of R. Tis even slikken, maar je ontkomt niet aan vervanging.

Nou ja, 125 euro + 10 euro vervangend vervoer + werkplaatstarief. Geen idee hoe lang ie ermee bezig is.

Hij lekt bij mij aan de rechterkant, in het midden, zo te zien.

Toch nog 14 dagen wachten met vervangen ?

FGG

Zo de nieuwe radiateur zit erin. De kosten:

Radiateur€.148,75
Werkplaats (1 uur)€.60,10
Koelvloeistof (6,5ltr)€.23,98
Klein materiaal€.5,06
Milieutoeslag€.5,65

Maakt samen €.243,54.  :-\

FGG

Na het mislukte Saab-avontuurtje begint 't nu toch wel te jeuken. Na wat snuffelen op MP kwam ik er een paar tegen:

Deze...

...deze...

...en deze.

Het zou toch leuk zijn om twee witten op de oprit te hebben staan en dan kan ik niet altijd de verleiding weerstaan om ff rond te kijken. Ze zijn wel schaars, maar de prijzen zijn ook lager dan de wat courantere kleuren. Als met dezelfde criteria zoekt op een zwarte is het prijsbeeld toch anders.

Er was één witte bij die er wel qua prijs behoorlijk uitsprong. Hij heeft idd een lage km-stand maar om nu 7000 euro voor een witte GLT te vragen! :o

Deze dus.

Affijn, we blijven rondkijken dus... :eusa_shifty:

Marc O.

Laat me raden, je bent op zoek naar een witte? ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

FGG

Citaat van: Marc O. op 25-10-2007 21:05:20
Laat me raden, je bent op zoek naar een witte? ;)

Dat zeg ik...

FGG

Vandaag even een slang vervangen, welke vanaf het begin al lek was. Tom heeft die slang in juni netjes meegeleverd, vandaag maar even erop gezet.

Wat me opviel is het stuk waar de slang op aangesloten wordt was behoorlijk vettig, zowel van binnen als van buiten:

Wat is dit voor ding? Is het erg als ie wat vettig is? Bij de door Tom geleverde slang zat dit stuk ook, ik heb dit echter, door gebrek aan tijd en licht, niet vervangen. De aansluing aan de voorzijde (onderzijde op de foto) had ik zo los. De achterzijde was een ander verhaal: een soort bajonet-aansluiting, erg ranzig en allerlei kabels wat in de weg zat. Vandaar dat ik 't even heb laten zitten.

Misha

Citaat van: FGG op 03-11-2007 18:20:41
Vandaag even een slang vervangen, welke vanaf het begin al lek was. Tom heeft die slang in juni netjes meegeleverd, vandaag maar even erop gezet.

Wat me opviel is het stuk waar de slang op aangesloten wordt was behoorlijk vettig, zowel van binnen als van buiten:

http://www.fgg.nu/downloads/onderhoud/tussenstuk.jpg

Wat is dit voor ding? Is het erg als ie wat vettig is? Bij de door Tom geleverde slang zat dit stuk ook, ik heb dit echter, door gebrek aan tijd en licht, niet vervangen. De aansluing aan de voorzijde (onderzijde op de foto) had ik zo los. De achterzijde was een ander verhaal: een soort bajonet-aansluiting, erg ranzig en allerlei kabels wat in de weg zat. Vandaar dat ik 't even heb laten zitten.

U bent toe aan het reinigen van Gasklephuis, carterventilatie..

Buis is uiteraard luchtinlaat naar gasklep->spruitstuk. Het vieze ding bovenop die buis wat in de buis uitkomt, is carterventilatie met eventuele vlamdover er in. (Bajonetdraaisluiting)
De buis zit vast op het gasklephuis. Zou je er dieper in kijken, zie je waarschijnlijk een zwart/bruin vettig iets zitten.
Kan een karbonade zijn, maar is de gasklep.

Leuk klusje  !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Gasklepbocht. Olievettigheid zit er altijd in, dat wordt door de carterventilatie meegeblazen door de vlamdover in het bajonet-behuizinkje. Lijkt het echt op mayonaise bij de vlamdover is het raadzaam een nieuw rubbertje om het vlamdoverhuisje te doen.

Kabels kun je gewoon aan de kant duwen. Het helpt wel om de bocht bij de gasklep eerst los te maken (slangklem), dan heb je wat meer bewegingsvrijheid. Pas wel op wat de slangetjes aan het vlamdoverhuisje zijn van hard plastic (na de knie-tjes) en zijn redelijk broos.

Gr ;)

Vulk

FGG

Citaat van: Vulk op 03-11-2007 18:50:41
http://www.autozone.be/auto_j2ee/gg/pag/a_detail.jsp?pLandTaalCd=BE_nl&pZoekId=992270&pStrippen=false&pCss=&pActief=occ

Zit er goed uit. Is alleen:

- boven ons budget
- een (overbodige) Estate

Iig bedankt voor het meedenken.

(we zijn op dit moment aan het zoeken naar iets met een ster)

elianmars

Citaat van: FGG op 03-11-2007 19:18:56

Wat moet je nou met een 850 met een kapotte voorruit?  :eusa_think:

FGG

Citaat van: elianmars op 04-11-2007 00:50:37
Citaat van: FGG op 03-11-2007 19:18:56

Wat moet je nou met een 850 met een kapotte voorruit?  :eusa_think:

;D

FGG

Zo, even de kosten weer bijgewerkt. Wat toch wel opvalt is dat de km-prijs van de Estate, ondanks de hogere onverwachte kosten op de helft ligt van de km-prijs van de Sedan. Je zou dan verwachten dat LPG altijd goedkoper is, althans daar lijkt 't op.
We hebben dus wat euro's op de Estate kapot moeten slaan afgelopen maand, maar ja, dat risico zit er nu eenmaal in bij een 14 jaar oude auto. Deze maand wordt de D-riem van de Estate vervangen, het materiaal daarvoor heb ik allemaal al in huis dus die kosten heb ik deze maand dan niet, maar ik zal ze wel op het staatje gaan vermelden.

Tevens heb ik een veldje toegevoegd waarin de dagprijs van de auto staat. Om e.e.a. te kunnen bekijken even hieronder klikken (pas op, beelden kunnen schokkend zijn):

Kosten

FGG

Zo, vandaag de 4e tankbeurt met de Sedan gehad sinds 1 september. Da's dan wel weer lekker.

Opvallend is dat we de Estate nog niet met benzine bij hebben hoeven vullen. Dus de impact van het benzineverbruik op het gemiddelde vebruik is minimaal. Als ik nu 40 liter zou tanken dan zakt het verbruik van 1 op 8,03 naar 1 op 7,76. Een verbruikstoename van zo'n 3,3% dus. Dat valt dan wel weer mee. (en ik denk dat er niet eens 40 liter bij past).

Ik heb ook even twee grafieken in elkaar geflanst om een beeld te krijgen van de brandstofprijzen.

Kosten