Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

StefanCJ

Mars gaf de tip ook al: neem ajb originele bougies. Gegarandeerd goed en fatsoenlijke prijzen.

UserID6342

Citaat van: KIM op 01-04-2016 08:57:31
Citaat van: Dirk342 op 01-04-2016 06:08:02
In mijn opinie duid de foutcode nog steeds op een defect of in de sensor zelf, of in een defecte CCVT unit (tandwiel dus van de uitlaat nokkenas)...  En niet zo zeer op een 'niet op tijd staande distributie' , al hoe wel het laatste ook niet echt bijdraagt natuurlijk.

In principe geeft een distributie die niet 100% op tijd staat namelijk geen foutcode.....

Juist wel bij dit systeem. De fout wordt namelijk geregistreerd door wat de nokkenas sensor vertelt over de positie van de nokkenas. Op basis hiervan wordt de verstelactuator aangestuurd om de gewenste waarde te krijgen. Indien er een te grote correctie dient plaats te vinden, zal dit resulteren in een foutcode.
Op dat moment klopt je timing wel maar is het verstelbereik onvoldoende geworden.
Zoals gewoonlijk lullen we weer langs elkaar heen.... Foutcode krijg je alleen maar als er iets aan de hand is met de met het tandwiel of sensor, niet als de distributie niet op tijd staat....  Verder loopt de auto maar mist hij vermogen bovenin, vervolgens word de compressie gemeten, andere bougies erin (ook nog eens de verkeerde tegen een hoofdprijs want had beter de originele Volvo bougies kunnen monteren) en ineens uit het niets misfires op praktisch alle cilinders.....

In mijn opinie is er dan iets niet goed gegaan met het terugplaatsen van de kabels / bobines, anders kun je nooit ineens die misfires krijgen.  Dat de foutcode van de CCVT unit niet is teruggekomen kan nog liggen aan het feit dat er een andere riem omheen is gekomen, opnieuw gespannen en dus de riemspanning op het CCVT tandwiel anders is (waardoor hij nu geen foutcode geeft).  De kans is erg groot, zeker bij missen van vermogen bovenin, dat de distributie nog steeds niet goed staat en dat de foutcode terug zal komen naarmate de riem ouder word (namelijk de spanning verandert dan op het CCVT tandwiel, waardoor deze iets gaat 'slingeren'...)

Edit: een lambdasensor gaat zo maar 'ineens uit de blue sky kapot, die slijten langzaam en die sensor kan nooit zo ineens misfires veroorzaken'.  Dus met alle respect, ik denk dat de beste man verkeerd aan het zoeken is...

Edit2: Al het theoretisch geneuzel is fantastisch mooi maar werkt vaak in de praktijk totaal niet (is al genoeg bewezen).  En ja, je moet de theorie kennen om in de praktijk te kunnen werken, simpelzat.  Wat er nu gebeurt bij deze auto is het volgende: auto word gebracht met storingscode en mededeling (neem ik aan) dat distributie niet op tijd staat, riem word vervangen en 'op tijd gezet', tijdens proefrit blijkt dat er bovenin vermogen mist, compressie word gemeten welke prima in orde is (gelukkig), andere bougies worden gemonteerd en dus ineens misfires en zou de lambda defect zijn ???  Een lambda doet ook niet zo bar veel bij WOT... vermogen te kort bovenin blijft duiden op een verkeerd afgestelde distributie (als de bougies e.d. gewoon goed zijn)

KIM

Lang mekaar lullen kunnen we inderdaad erg goed ja.
Even een aanvulling dan: Alleen als de inlaatnokkenas niet op tijd staat bij dit systeem is het mogelijk om een situatie te creëren zonder een foutcode. De nokkenassensor zit namelijk op de uitlaatnokkenas en heeft als referentie de krukas. Als er bij ME7 een verschil in timing tussen deze twee sensoren zit dan is dit een voorwaarde om een foutcode te genereren (Ik weet niet of de aansturing van de uitlaatnokkenas mee wordt genomen bij de bepaling van de foutcode).
Ook de nokkenasverstelling zit op de uitlaatnokkenas (vreemd genoeg) en heeft dus veel minder invloed op het motor vermogen. Nokkenasverstelling op de uitlaatnokkenas is vrijwel altijd een methode om natuurlijke EGR te krijgen. Als je op de inlaatnokkenas een verstelling aanbrengt, zul je wel in staat zijn het vermogen te beïnvloeden.

Het tekort aan vermogen zou dan dus te wijten moeten zijn aan een verkeerde timing tussen krukas en inlaat nokkenas.

FGG

Citaat van: StefanCJ op 01-04-2016 21:21:00
Mars gaf de tip ook al: neem ajb originele bougies. Gegarandeerd goed en fatsoenlijke prijzen.

De daad bij het woord gevoegd: vanmorgen 5 Volvo-bougies gehaald voor de T5, inderdaad 60 euro ex BTW, dus 72 euro. De helft van die Bosch dingen. De bougies naar de garage gebracht: zet die er maar in, die Bosch mag je houden.

Voor de rest wachten we 't nog even af.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Hans Duiven

Citaat van: FGG op 02-04-2016 17:04:15
Citaat van: StefanCJ op 01-04-2016 21:21:00

De daad bij het woord gevoegd: vanmorgen 5 Volvo-bougies gehaald voor de T5, inderdaad 60 euro ex BTW, dus 72 euro. De helft van die Bosch dingen. De bougies naar de garage gebracht: zet die er maar in, die Bosch mag je houden.

Voor de rest wachten we 't nog even af.

Ik begrijp het niet Florian.
Dit wordt al talloze keren aangegeven in diverse topics door de jaren heen en dan stink je dr nog in?  ;D ;D ;D

UserID6342

Citaat van: KIM op 02-04-2016 09:04:29
Lang mekaar lullen kunnen we inderdaad erg goed ja.
Yep ;D

Even een aanvulling dan: Alleen als de inlaatnokkenas niet op tijd staat bij dit systeem is het mogelijk om een situatie te creëren zonder een foutcode. De nokkenassensor zit namelijk op de uitlaatnokkenas en heeft als referentie de krukas. Als er bij ME7 een verschil in timing tussen deze twee sensoren zit dan is dit een voorwaarde om een foutcode te genereren (Ik weet niet of de aansturing van de uitlaatnokkenas mee wordt genomen bij de bepaling van de foutcode).
Ook de nokkenasverstelling zit op de uitlaatnokkenas (vreemd genoeg) en heeft dus veel minder invloed op het motor vermogen. Nokkenasverstelling op de uitlaatnokkenas is vrijwel altijd een methode om natuurlijke EGR te krijgen. Als je op de inlaatnokkenas een verstelling aanbrengt, zul je wel in staat zijn het vermogen te beïnvloeden.
Uit de praktijk blijkt dat de foutcode alleen klomt als er of een mechanisch defect is aan de CVVT tandwiel, sensor of dat de CCVT regeling buiten zijn bereik ligt.  Dus ergens zijn we het hier wel met elkaar eens, maar leggen het anders uit.

Het tekort aan vermogen zou dan dus te wijten moeten zijn aan een verkeerde timing tussen krukas en inlaat nokkenas.
Gedeeltelijk; ik zeg heel duidelijk dat de hele zooi niet op tijd staat (of dat nu inlaatnokkenas tov krukas is of het hele katje tegenover elkaar is verder niet interessant.  Het klopt gewoon niet)  Wel is het zo dat als de uitlaatnokkenas tov de inlaatnokkenas vervroegt cq verlaat de 'kleptiming' word veranderd, of lees eigenlijk meer de klepoverlap.  Dit kan je vermogen kosten, heel simpel.

Ik neem de vrijheid om aan te nemen (terwijl dit heel link is, vooral in deze situatie) dat de timing tussen inlaatnokkenas en krukas wel goed is, is immers een vaste maat en valt weinig aan te verkloten als je serieus met je vak bezig bent (alhoewel ik hier ook heel voorzichtig mee moet zijn want zie teveel foute voorbeelden hier helaas).  Dus ik ga er eigenlijk vanuit, zonder de auto gezien te hebben en de situatie te kennen, dat de gemaakte fout in het afstellen van het CVVT tandwiel zit van de uitlaatnokkenas.  Zoals al gezegd, bij het verkeerd afstellen verandert de klepoverlap en kost vermogen, er vanuit gaande dat de inlaatnokkenas wel juist staat tov de krukas....  Als het CCVT tandwiel unit al niet al te best is, kan door de veranderde riemspanning de foutcode nu uitblijven, maar zal een kwestie van tijd zijn dan.  Als de riem ouder word, word de riemspanning anders en heeft het tandwiel weer de kans om iets te gaan slingeren (wat echt een foutcode oplevert, althans wat ik hier heb gezien met die dingen)

En euh Florian, als je dit topicvervuiling vind laat het even weten dan aub ?

FGG

Citaat van: Hans Duiven op 02-04-2016 20:41:06
Ik begrijp het niet Florian.
Dit wordt al talloze keren aangegeven in diverse topics door de jaren heen en dan stink je dr nog in?  ;D ;D ;D

Ik ben altijd voor origineel gegaan, deze waren echter al besteld door de monteur zelf, daar was ik niet bij.

Citaat van: Dirk342 op 02-04-2016 21:22:31
En euh Florian, als je dit topicvervuiling vind laat het even weten dan aub ?

Alle informatie die iets toevoegt aan het onderwerp is welkom, waarvoor dank. Alles wat hier de laatste dagen is geschreven is ook per mail naar de garage gegaan in de hoop dat ze er iets mee doen (uiteraard enigszins gecensureerd).

FGG

Weer een stapje verder.

Zojuist een belletje gehad van de monteur gehad. Ik zal het proberen in mijn non-techniek jip-en-janneke-taal uit te leggen:

Hij had het lek boven, zei hij, naast de afstelling van de nokkenas t.o.v. de krukas schijnt er nog een afstelling te zijn, soort van 0-stand. Met de jaren schijnt e.e.a. van die stand af te lopen, gecorrigeerd door de eerste lambda-sonde, totdat de afwijking buiten de marges van de sonde gaan vallen. Resetten en opnieuw op tijd zetten schijnt dan niet te werken, je moet het hele handeltje van de grond af aan oppakken. Wanneer de boel zoveel afwijkt wordt de eerste lambda-sonde door het systeem automatisch uitgeschakeld, wat het ontbreken van het signaal bij het uitlezen verklaart. De eerste lamdasonde heeft een corrigerende functie, de tweede een controlerende. Doordat de afwijking buiten de marges valt naar tig kilometer licht het lampje op. Resetten zonder opnieuw stellen zal 'm onmiddelijk weer doen oplichten. Morgen haalt hij het Volvo-gereedschap erbij om de hele operatie uit te voeren om de 0-stand te bereiken.
Ik heb 'm nog gevraagd of ie de mails had gelezen (zie hiervoor), hij zei dat ie 't gelezen had, zag 't niet als commentaar: "Twee weten meer dan één".

Kortom: het Forum had gelijk, de distributie stond inderdaad niet goed! Bedankt allen en met name Dirk342 en KIM. :eusa_clap:

Fijne bijkomstigheid: ik zag al doemscenario's met facturen waar de honden geen brood van lusten, maar hij gaf aan dat we een prijs hadden afgesproken en dat het zijn taak is dat de auto beter naar buiten gaat dan ie naar binnen kwam. Dus het afgesproken bedrag blijft staan. Da's dan wel weer top. :D

Hoe dan ook: morgen is het zijn sleuteldag, woensdag kan ik 'm ophalen als alles naar wens gaat. Dus nog wel even "fingers crossed", maar het ziet er goed uit.

henry classic v70

Mooi man  :eusa_dance:
Forum rulezzzz  :eusa_clap:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

UserID6342

Mooi zo Florian, hier doen we het om  :eusa_clap: :eusa_clap:  Hopelijk is de auto snel weer klaar en kun je er weer van genieten !

KIM

Klinkt goed. Hopen dat het nu dan opgelost is.

FGG

Zo, de C70 staat weer voor de deur en lijkt te lopen als een zonnetje. Ook de onregelmatige stationairloop, wat hij vanaf het begin had, lijkt te zijn verdwenen. Al met al een operatie met hindernissen maar wel één met een positieve afronding.
Straks zelf ff een stukje rijden en kijken of ie z'n vermogen nog/weer heeft.

Lunadust

Mooi man.

Kun je je nog voorstellen dat je een C30 hebt overwogen? ;)

Genieten maar weer van die roffel
Techneut, geen dichter.

elianmars

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4