Reilen en zeilen van een roffel

Gestart door FGG, 24-11-2006 21:53:26

Vorige topic - Volgende topic

elianmars

Citaat van: Enno op 18-10-2009 22:54:04

Dat is dan ook een van de redenen dat ik geen diesel rijder ben, ik vind een hoog toerige motor wel prettig rijden, en knap behoorlijk af als ik boven de 4000 toeren stil val.

En ik ben geen benzinerijder. Ik knap behoorlijk af als er onder de 1000 toeren niks gebeurt  ;D

FGG

Heb je eerder wel eens diesel gereden? Of is dit je eerste diesel wagen?

Volgens mij rijdt een Diesel heel anders i.v.m. een wagen op benzine. Je moet jezelf andere gewoontjes aanleren is mij ooit wel eens verteld.

Ja hoor. 4 jaar een Seat Ibiza sdi, 4 jaar een Octavia tdi, en die laatste had ik over die 4 jaar prachtig op een gemiddelde van 1:17,8.
Ik rij de diesel anders dan de GLT, veel laag-toeriger (is dat een Nederlands woord?), rotondes gaan in 3 en ik probeer tussen de 2000 en 2200 toeren verder te schakelen.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Freakybaby

Citaat van: FGG op 19-10-2009 09:05:40

Volgens mij rijdt een Diesel heel anders i.v.m. een wagen op benzine. Je moet jezelf andere gewoontjes aanleren is mij ooit wel eens verteld.

Ja hoor. 4 jaar een Seat Ibiza sdi, 4 jaar een Octavia tdi, en die laatste had ik over die 4 jaar prachtig op een gemiddelde van 1:17,8.
Ik rij de diesel anders dan de GLT, veel laag-toeriger (is dat een Nederlands woord?), rotondes gaan in 3 en ik probeer tussen de 2000 en 2200 toeren verder te schakelen.

Schakel eens een tankje pas bij 2500-2700 toeren op zodat je gebruik maakt van het koppel.. Ben benieuwd wat dat doet met je verbruik. Volgens mij zit je veel te laag in de toeren voor je motor.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

FGG

Citaat van: Freakybaby op 19-10-2009 22:12:23

Schakel eens een tankje pas bij 2500-2700 toeren op zodat je gebruik maakt van het koppel.. Ben benieuwd wat dat doet met je verbruik. Volgens mij zit je veel te laag in de toeren voor je motor.

Ik ben net de afgelopen week bezig wat laag-toerig te rijden om te kijken hoe dat uitpakt en we pakken nu even de Mazda voor de echte korte afstanden (<5km). Het maximum koppel wordt bereikt bij 1900 toeren, trouwens.

Freakybaby

Citaat van: FGG op 19-10-2009 23:04:49
Citaat van: Freakybaby op 19-10-2009 22:12:23

Ik ben net de afgelopen week bezig wat laag-toerig te rijden om te kijken hoe dat uitpakt en we pakken nu even de Mazda voor de echte korte afstanden (<5km). Het maximum koppel wordt bereikt bij 1900 toeren, trouwens.

Ok, doe je daarna een weekje zoals ik aangegeven heb?

Ben heel benieuwd naar de resultaten :)
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

FGG

Citaat van: Freakybaby op 19-10-2009 23:36:58
Ok, doe je daarna een weekje zoals ik aangegeven heb?

Ben heel benieuwd naar de resultaten :)

Eigenlijk deed ik dat al. :eusa_shifty:
De eerste weken wil je toch een beetje genieten van de kracht van de diesel en af en toe resulteert dat in een ietwat zwaardere rechtervoet. Maar prima, we wachten even de resultaten af en daarna bekijken we de andere kant.

Ondertussen een ander probleem: het kastje van de afstandbediening is gevallen en dermate beschadigd dat de batterij niet meer blijft zitten. Op zoek naar een nieuw kastje dus.

FGG

Citaat van: FGG op 20-10-2009 08:00:52
Ondertussen een ander probleem: het kastje van de afstandbediening is gevallen en dermate beschadigd dat de batterij niet meer blijft zitten. Op zoek naar een nieuw kastje dus.

Mmm, de batterij zit in het binnenwerk, dus met een nieuw kastje ben ik er niet. Iemand hier ideeen over?

thuur

Gr :D

PS: Nee, ik zou op zoek gaan naar een nieuw kastje of omhulsel. Welk model praten we eigenlijk over?

breakman

Florian,

de kastjes zijn regelmatig op e-bay te vinden (die met 3 knoppen toch).
Wat je verbruikt betreft zou ik toch ook even de pomptiming controleren zodat deze niet teveel diesel inspuit. ruikt je uitlaatgas hard naar diesel ? rookt hij veel ? zouden allemaal symptomen kunnen zijn die erop wijzen dat je pomptiming niet klopt.
Hem dynamisch laten afstellen zou een oplossing kunnen zijn als de riem van je dieselpomp nog goed is( normaal om de 60.000 km vervangen) Als hij versleten zou zijn en evt. tandjes afgebroken heeft het afstellen niet veel zin want enkele 1000-en km klopt het dan weer niet.
Ik hoop dat je er iets mee bent....

FGG

Citaat van: thuur op 20-10-2009 13:41:53
PS: Nee, ik zou op zoek gaan naar een nieuw kastje of omhulsel. Welk model praten we eigenlijk over?

Deze: http://link.marktplaats.nl/281376884

Maar...
Citaat van: FGG op 20-10-2009 08:26:30
Mmm, de batterij zit in het binnenwerk, dus met een nieuw kastje ben ik er niet.

Citaat van: breakman op 20-10-2009 13:47:43
Wat je verbruikt betreft zou ik toch ook even de pomptiming controleren zodat deze niet teveel diesel inspuit.

Citaat van: FGG op 12-10-2009 13:52:23
Brandstofpomp staat mooi op tijd, ook de EGR-afstelling was goed. De hele diagnose bracht maar 1 foutcode aan 't licht en dat had met het ultrasone alarm te maken.

FGG

Zo, vanmiddag getankt en het resultaat van een weekje laag-toerig rijden en voor korte ritten de Mazda pakken resulteerde in een gemiddeld verbruik van 1:14,8. Al een stuk beter, maar ook op gereden.

Verder: gisteren 2 losse kastjes besteld, vandaag met de post binnen. :eusa_dance:

FGG

Citaat van: Claudia op 22-10-2009 07:31:41
Geniet je eigenlijk nog wel van die auto?  :eusa_eh:

Meer dan 100%. Maar voor ons zijn kosten wel degelijk belangrijk en de auto is ook een vervoermiddel en een kostenpost. Het groeit me niet op de rug en als er kosten zijn die onverwacht hoger zijn dan gepland dan kijk ik daar wel naar. Dat doe ik thuis met gas, water en licht en dus ook met de auto's. En ja, ik kan ook goedkoper gaan rijden door een kleine(re) auto te gaan rijden, maar sommige dingen zijn ook gewoon gewild. De Volvo is er daar 1 van. Als ik elke maand bakken met geld overhoud dan had ik er waarschijnlijk niet op gelet. Als iemand aan het eind van het jaar bij moet betalen van bv. z'n energiebedrijf wordt ie daar ook niet vrolijk van en dan zeg je ook niet "geniet je nog wel van je TV of je dagelijkse douche?".
We houden al ruim 2 jaar alle kosten bij van beide auto's en de keuze voor een diesel is toen gemaakt omdat ik verwacht dat ik gelijk kon spelen met de LPG-850. Dat is iets wat ik dan uiteindelijk ook wel wil weten. Een verbruik van 1:13 ipv 1:16 scheelt ons op jaarbasis ongeveer 500 euro. Ik weet niet hoe jij over 500 euro denkt, maar ik vind dat behoorlijk wat geld.

En euh, blijkbaar ben je zelf ook op de hoogte:

Citaat van: Claudia op 26-04-2005 17:10:34
1:10 bij normaal gebruik (lees: niet op Deutsche Autobahn ;D).....en in veel stadsverkeer en/of met vaak airco aan 1:8

Wat zou je doen als daar resp. 1:7 en 1:5 stond? :eusa_eh:

)()()sT

FGG

-D©©©L-

Citaat van: FGG op 22-10-2009 07:56:40Ik weet niet hoe jij over 500 euro denkt, maar ik vind dat behoorlijk wat geld.

Per km valt dat toch nog wel mee ?