Flash lube bij hydrolische klepstoters? waar aan te denken bij gasinbouw?

Gestart door koenraadd, 08-12-2006 14:54:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

Heb zo even geen goede links bij de hand, denk dat Yits die wel heeft maar een feit is wel dat LPG bij verrijking warmer is als benzine. Als er bijvoorbeeld knock optreed zul je extra benzine willen toevoegen, moet je niet willen doen bij LPG.  Een LPG installatie kan daarom ook beter wat 'krapper' worden afgesteld. Lambda=1 is een streefgetal voor benzine (en is ook niet altijd even tof, ook niet voor onze motoren), maar dan kun je bij LPG beter een lambda hebben van bijvoorbeeld 1.03-1.05

Zowiezo lopen onze auto's standaard al veels te rijk, en de motoren lopen veel mooier (zonder gevaar van kleppen) als hij wat zuiniger word afgesteld.

Lambda 1 = 14.7 qua AFR
Lambda 1.03 = 15.0 qua AFR
Lambda 1.05 = 15.5 qua AFR

Piet

Lamba 1 wil zeggen dat de verhouding tussen de zuurstof en de hoeveelheid brandstof in een mengsel zodanig is dat er precies genoeg zuurstof is om een volledige verbranding van de brandstof te verkrijgen (stochiometrische verbranding).

Die verhouding (AFR: air fuel ratio) is bij elke brandstof anders.
Bij benzine is de AFR 14.7 bij een lambda = 1
Bij LPG is de AFR 15.5 bij een lambda = 1

LPG brandt inderdaad langzamer, vandaar ook zijn hogere knockresistentie (hogere octaangetal).
De ontsteking kan/ moet daardoor inderdaad vroeger staan.
Echter  bij dampintallaties wordt de mapping  van de ecu vrijwel nooit aangepast en indien dat wel zou worden gedaan is dat weer ongunstig voor het rijden op benzine.
Bovendien is lpg door zijn hogere knockresitentie wat vergevingsgezinder bij een niet optimale ontstekingstiming dan benzine.
Ook bij de lpi systemen wordt er alleen een vertaalslag gemaakt door de gascomputer wat de injectortijden betreft niet wat betreft het onstekingstijdstip
Er wordt er over het algemeen dus te laat onstoken bij lpg, hierdoor wordt niet alle potentieel aanwezige energie omgezet in vermogen en gaat een deel verloren als warmte o.a. in een heter rest mengsel wat langs de uilaatkleppen geperst wordt, wat eigenlijk best wel zonde is

Toch is ook verrijking van het mengsel bij LPG onwenselijk omdat dit het heter worden van de restgassen juist in de hand werkt.
Een effectieve manier voor de ECU om knock tegen te gaan is door verrijking van het mengsel (knock fuel enrichement) omdat meer inspuiten van benzine een verkoelend effect geeft.
Bij lpg heeft dit echter juist een averechts effect omdat er geen verkoelend effect optreedt, maar het mengsel juist heter wordt.



UserID6342

Citaat van: Piet op 25-12-2016 16:34:05

Die verhouding (AFR: air fuel ratio) is bij elke brandstof anders.
Bij benzine is de AFR 14.7 bij een lambda = 1
Bij LPG is de AFR 15.5 bij een lambda = 1

Hierop door gaand, ik denk dat dat dus ook de reden is waarom Yits in Lambda denkt en niet in AFR ;D.  Toen ik zijn auto keurde hadden we in de eerste instantie een lambda van 1.04 of 1.05 wat dus afkeur is (dom onzinnig gelul van het RDW, maar goed dat is een ander onderwerp) omdat de auto wat zuiniger draait. Na de tune te hebben aangepast (zowel de benzinemapping als LPi mapping) qua lambdawaardes, fluitend goed gekeurd.

razorx

Gheghe. Dat is inderdaad de reden dat ik me heb aangewen in lambda te denken. ;)

CarismaMSX

Heb zelf de klepsmering verwijderd in de S60 T5. Zorgde er voor dat vooral bij vollast de lambda op LPG naar acceptabele waarden is gestegen. Net na tuning liep de lambda waarde op naar 0,77 bij 6000 toeren op LPG. Auto heeft een Prins VSI 2.0 installatie.

Op aanraden van Sebastiaan (Schutten) de klepsmering verwijderd, wat gelijk resulteerde in een stijging van de lambda bij vollast richting 0,9 op LPG. Heb op dit moment geen AFR in de auto. Maar vermoed dat dit beeld nog steeds zo is. Sinds die tijd heb ik ook geen last meer van een ventilator die aanspringt nadat ik de motor heb uitgezet.

Klepsmering? Duur spulletje, en geloof meer in het afstellen van de ECU op rijden op LPG waardoor de uitlaatgas temperatuur minder hoog oploopt dan bij een benzine mapping + LPG inspuiting.

Had zelf gerekend op koprevisie rond 325.000 km. Zit nu op 282.000 km. Bijna 55.000 km op LPG, waarvan +/- 10000 km met de huidige setup.

gerbrand78

Ik rijd elke dag in mijn "94" 850 estate T5 automaat, schutten getuned, op LPI. Doe regelmatig even een heerlijk sprintje naar de 180 en de rest,  484000 op de klok zonder Flasch lube. Klinkt en rijd zoals het hoort, met Ferrita uitlaat  ;)

V70geRwin

Beter regelmatig de klepspeling controleren van de vaste stoter.
Als er eenmaal ruimte is gaat het hard.