GLT nokkenassen?

Gestart door Joachim1, 30-12-2006 12:55:19

Vorige topic - Volgende topic

RyanB

Lees a.u.b. eerst mijn reactie eens goed door voordat je reageert ::)

daytonawim

Vraag het eens aan Johann, die is altijd met blokken aan het pielen ;D ;D

[off toppic]

Wat een motorruimte zeg  :eusa_drool: :eusa_drool: :eusa_drool: :eusa_drool:

Johann

Citaat van: daytonawim op 19-09-2011 18:28:51
Vraag het eens aan Johann, die is altijd met blokken aan het pielen ;D ;D

[off toppic]

Wat een motorruimte zeg  :eusa_drool: :eusa_drool: :eusa_drool: :eusa_drool:

In het begin van dit draadje al een beetje over gehad.
Ik heb zelf alleen een inlaat nokkenas er in gezet, Het gaat om een nokkenas van een NA motor die nog met LH 3.2/EZ129K injectie en ontsteking werkt. De assen van de latere M4.4 zijn tammer.

Waarom alleen de inlaat? Omdat deze opzet een keer getest is en iets van 18 PK verschil liet zien.

Andere reden voor het alleen gebruiken van de inlaat nokkenas is de nodige verstelling. Er zijn zat mensen die er een leuke hobbie aan hebben om nokkenassen af te stellen. Resultaten zijn er zeker te halen maar je moet veel testen, liefst in een omgeving waar je ook nog eens de verschillen naast elkaar kunt leggen. Lucky's post op Swedespeed geeft al aan dat je zou moeten verlaten en vervroegen om dezelfde overlap te houden bij een volledig NA set als bij de turbo nokkenassen. Had ik geen zin in. Ik zocht iets wat je er zo in kunt donderen en met de Volvo nokkenas tool op tijd kunt zetten. Daar het blok toch open lag en GLT assen aanwezig waren heb ik besloten de inlaat er in te doen en dus met de tool af te stellen zonder verder moeilijk doen. Dit was wel met de wetenschap dat er of geen turbo of een turbo met veel grotere turbine afmeting en wastegate afmeting achter kwam. In beide gevallen verlaag je de spruitstuk druk en heb je minder kans op reverse flow bij grotere overlap. Of het aantal graden zoals aangegeven door Lucky nu ideaal zijn voor je resultaat durf ik zo niet te zeggen maar je kunt nog debateren over of je daadwerkelijk de 4 graad inlaat moet doen maar de uitlaat kant zijn de meesten het wel over eens, die heeft gewoon een redelijke verdraaiing nodig om resultaten te behalen en dan kun je dus niet van de Volvo tool uit gaan. De kleinere Volvo turbo's, ook de 18T en 19T, draaien met behoorlijk druk voor de turbine en om deze reden kan het gebruik van de GLT assen in combinatie met deze turbo's een beetje tricky zijn. De Zweden gebruiken meer spruitstukken met langere runners i.c.m. vrachtwagen turbo's en daar wil het uitlaatgas wel weg.

Jan JCViggen heeft meende ik alleen uitlaat gedaan met verdraaiing in combinatie met een GT2871. Helaas niet een voor en na gedaan. Resultaten waren bijzonder goed maar wat nu precies de inbreng van de nokkenas is geweest laat denk ik nogal te raden over.

Turbo-Geek

Als je beter wilt doortrekken moet je je afvragen of dat zinvol is.

A> Het is niet een kwestie van alleen nokkenassen, denk ook eens aan klepveren
B> Flowed de kop nog wel boven een bepaald toerental, dus is het zinvol ?
C> Is de turbo nog wel efficient in dat toeren gebied, wederom is het dus zinvol ?

Als je het goed wilt doen moet je naast een 'forged' onderblok (gesmede zuigers, stevige drijfstangen, etc.) ook de koppen aanpakken.
Het zijn de Koppen die het vermogen maken, dat wordt bepaald door de flow.
Je kan vullen en inpsuiten wat je wilt maar als de kop de flow niet aan kan wordt er niet meer vermogen geproduceerd.
Dus je gaat kijken naar het porten en flowen van de in en uitlaat poorten, verbrandingskamers optimaliseren, grotere kleppen monteren, kleppen zetels naar ratio slijpen, exotische materialen gebruiken voor de kleppen (gewicht en hitte), speciale zuigerveren, andere (scherpere) nokkenassen en mischien zelfs ombouw tot mechanische kleppen stoters, maar dat gaat wel heel erg ver.

Voor zover ik weet gebruik je de GLT inlaat nokkenas, Mitch heeft dat destijds gedaan en had wel iets aan winst ermee.

Mbt de drift, 4WD drift gaat (op een droog wegdek) alleen goed mbv een regelbaar centraal differentieel en je dus meer koppel naar de achterwielen kan gooien (overstuur).
Met een standaard 4WD zoals op vele impreza's en EVo's gaat dat eigenlijk niet tot nauwelijks.  Met speciale (bijv. STI) versies van de Impreza met DCCD (driver Controlled Center Diff) kan dat wel een stuk makkelijker.
Echter voor heel serieus driften moeten OOK deze auto's omgebouwd worden naar RWD.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

V70 classic

Citaat van: Turbo-Geek op 19-09-2011 19:23:35
Als je beter wilt doortrekken moet je je afvragen of dat zinvol is.

A> Het is niet een kwestie van alleen nokkenassen, denk ook eens aan klepveren
B> Flowed de kop nog wel boven een bepaald toerental, dus is het zinvol ?
C> Is de turbo nog wel efficient in dat toeren gebied, wederom is het dus zinvol ?

Als je het goed wilt doen moet je naast een 'forged' onderblok (gesmede zuigers, stevige drijfstangen, etc.) ook de koppen aanpakken.
Het zijn de Koppen die het vermogen maken, dat wordt bepaald door de flow.
Je kan vullen en inpsuiten wat je wilt maar als de kop de flow niet aan kan wordt er niet meer vermogen geproduceerd.
Dus je gaat kijken naar het porten en flowen van de in en uitlaat poorten, verbrandingskamers optimaliseren, grotere kleppen monteren, kleppen zetels naar ratio slijpen, exotische materialen gebruiken voor de kleppen (gewicht en hitte), speciale zuigerveren, andere (scherpere) nokkenassen en mischien zelfs ombouw tot mechanische kleppen stoters, maar dat gaat wel heel erg ver.

Voor zover ik weet gebruik je de GLT inlaat nokkenas, Mitch heeft dat destijds gedaan en had wel iets aan winst ermee.

Mbt de drift, 4WD drift gaat (op een droog wegdek) alleen goed mbv een regelbaar centraal differentieel en je dus meer koppel naar de achterwielen kan gooien (overstuur).
Met een standaard 4WD zoals op vele impreza's en EVo's gaat dat eigenlijk niet tot nauwelijks.  Met speciale (bijv. STI) versies van de Impreza met DCCD (driver Controlled Center Diff) kan dat wel een stuk makkelijker.
Echter voor heel serieus driften moeten OOK deze auto's omgebouwd worden naar RWD.

Om te driften koop je een skyline  :eusa_whistle: .
Verder wil alles wel driften als je maar vemogen hebt.
Enkel wordt je foutmarge kleiner naarmate je meer grip hebt natuurlijk.

Tja die nokkenas.
Was toevallig zondag nog discussie over in hoevenen.
Forummert had er 1 inliggen maar resultaat was er eigenlijk niet, had wel bakken turbodruk maar geen power.
Schijnt dat het heel erg tricky wordt zoals al eerder beschreven.
Kun je beter een goede fohn  monteren met de juiste mapping.
Kost je wat meer maar het resultaat is er ook naar.

SK6
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Turbo-Geek

FOUT, ook Skylines worden omgebouwd naar RWD voor het echte driftwerk ...
Niet alles geloven wat je in 2 Fast too Furious ziet  :eusa_whistle:

RyanB

Dit zijn dus antwoorden waar ik i.i.g. mee verder kan.
In mijn onwetendheid heb ik beide nokkenassen geplaatst en met de tool op tijd gezet, dus geen graden verstelling, gewoon zo er in en gaan :eusa_dance:
De auto loopt echt netjes en heeft ook nog geen klap verkeerd gedaan alleen heb ik elke keer het gevoel dat er meer in zit, vooral hoog in de toeren lijkt het wel of hij afgeremd wordt, en dit terwijl er op de bank bij Fasttech toch 318pk uit kwam bij 30gr buitentemperatuur.
Daar kwam nog bij dat Marco na herhaaldelijk stevig trappen tot de conclusie kwam dat de motor wel erg veel flow had want de turbo kreeg hij niet rood!
Nu kan ik dus de GLT uitlaatnokkenas er weer uitgooien en de originele T5 weer terugplaatsen maar dat is de gemakkelijk weg :eusa_snooty:.
Aankomend weekend ga ik toch proberen of ik de inlaat niet op 4gr later en de uitlaat op 6,5gr vroeger kan krijgen zodat de overlap hetzelfde is als bij de standaard nokkenassen.

Johann

Citaat van: Turbo-Geek op 19-09-2011 19:37:26

Jawel.

You can blow the welds on the intake you know..  ;D

V70 classic

Ik kijk niet naar die onzin.
Het is alleen de uber drift auto.
kun je nog wat peekaaaa's halen met je laptop  ;D .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

arjenT5R

hmpf... net een setje glt nokkenassen aangeschaft een maand of 3 geleden vanwege gare uitlaatnokkenas
maar ik begrijp nu dat dat niet zo'n goed zet is  :-[
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

RyanB

Dat lees ik anders Arjen, het werkt wel alleen zul je ze , net zoals ik ga doen, zeer precies moeten afstellen

Turbo-Geek

Citaat van: V70 classic op 19-09-2011 19:50:48
Niet alles geloven wat je in 2 Fast too Furious ziet  :eusa_whistle:

kun je nog wat peekaaaa's halen met je laptop  ;D .

Jij hebt je dus duidelijk NIET verdiept in dat soort auto's ...
Pk's erbij met je laptop, hahahahahaha   Ja ja, OBD2 en aansluiten maar en 100pk erbij ... Tuurlijk  :eusa_whistle:

Begin maar eens te lezen vwb het driften:
En lees dan vooral het onderdeel 'Cars'

http://en.wikipedia.org/wiki/Drifting_%28motorsport%29

MarkoC70T5

Citaat van: RyanB op 19-09-2011 17:56:07
Ja ja ik weet het, de opgraving van het jaar maar ik vind het ook zonde om over hetzelfde onderwerp weer een nieuw Topic aan te maken, dus bij deze...
Bij de modificatie van de 850R heb ik GLT nokkenassen geplaats in de hoop wat meer vermogen te winnen en een motor te krijgen die bovenin wat makkelijker door de toeren heen loopt.
Nu ben ik tot nu toe nog niet echt tevreden met het resultaat en heb dit ook al met diverse mensen besproken, we hebben gesproken over de configuratie van de nokkenassen en daar zijn de menigen nogal over verdeeld.
De ene zegt alleen de inlaat, de ander alleen de uitlaat terwijl weer een ander zweert bij beide nokkenassen, zowel de in als uitlaatnokkenas.
Nu heb ik dus zoals gezegd beide geplaats met de blokkeertool en dacht dat het zo goed zou zijn, maar nu kwam ik vandaag dit tegen op het net:

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?154927-Cam-timing-Turbo-to-N-A-cam-conversions.&highlight=glt+cams

Ik had graag wat feedback gekregen van mensen die hier meer kijk op hebben dan ik, dan weet ik of het de moeite waard is om ze ook zo af te stellen.

Dat was wat ik zondag ook al zei. Meeste(van wat ik op zweedse forums lees) passen ook de graden aan. En gebruiken niet de standaard afstelling.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

MarkoC70T5

Citaat van: Turbo-Geek op 19-09-2011 20:43:36

Pk's erbij met je laptop, hahahahahaha   Ja ja, OBD2 en aansluiten maar en 100pk erbij ... Tuurlijk  :eusa_whistle:

:) en Skylines zijn ook zo duur om goed te kunnen aanpassen. de meeste hebben er echt een fout beeld van.
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

NinaPaul

Citaat van: Turbo-Geek op 19-09-2011 20:43:36

Er zijn diverse auto's waar je het vermogen met een druk op een knop (of laptop) kan veranderen.
Meest bekende is wel de bmw M toets maar ook bv de launch control.

Maar ook andere merken oa. mercedes,  e.d. hebben systemen om hem voor "normaal" gebruik zuiniger/ relax te maken.

Over de aandrijving heb je helemaal gelijk!
Over de aandrijving kunnen we heel simpel zijn, geen limited slip differentieel en achterwiel aandrijving.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz