Voor- en nadelen

Gestart door Domaso, 11-01-2007 15:01:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frans Harkema

Ik heb op een vorige 850 zowel 195 als 205 gehad. Qua rechtuitstabiliteit was de 205 merkbaar beter, maar qua besturing voelde de 195 een stuk prettiger aan. Mijn voorkeur had de 195 omdat ik relatief veel korte stukken reed. Het is maar waar je voor kiest.

Misha

Het is dat ik de Perfo's erg mooi vind, anders had ik er ook weer 195/60/15 opgezet ipv 205/50/16.
Scheelt ook flink in prijs, trouwens.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

HJ850

Citaat van: Domaso op 11-01-2007 15:01:17
Voor mijn GLT van 92 (aut, LPG) ben ik op zoek naar nieuwe banden. Wat zijn de voor en/of nadelen van 195/60/15 88H t.o.v. 205/55/15 88V. Denk aan verbruik, verslijt, grip etc.

Aanvulling:

Toyo PROXES T1-R 205/55 R15 88V Velgbescherming
Pirelli P 6 195/60 R15 88H

Ik heb ook een '92 GLT automaat
Heb als zomerband vóór Toyo's gehad, ook in die maat, ik denk zelfde type.

Ik was zeer tevreden over deze band: weinig rolgeruis en goede grip in vergelijking met de "ook best goede Viking" (Bandenspecialist) die ik er eerst op had. (en daarna achter, inderdaad veel rolgeruis).

Heb er 28.000 km mee gedaan, toen waren ze aan de randen afgesleten. Waarschijnlijk toch nog te lage bandendruk, ondanks dat ze op 2.6 stonden.

Ik hou gewoon wel van zo breed mogelijke band. Onderstuur was, mede door veerppotbrug en hogere bandenspanning, bij mij grotendeels bestreden. Wegligging veeeeel zekerder, in vergleijking met de Viking vóórop.

Daarnaast 'mooie' en brede platte band.

En ook nog eens goed in regen vond ik! Ondanks afgesleten banden heb ik er 2 maanden voor bandenwissel (winterbanden) in de stromende regen ruim 100km 140 mee gereden zonder ook maar 1 moment mij onzeker te voelen of de auto te voelen glijden. 
Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Met name Pirelli's, waar 20 jaar geleden het profiel meer een design kwestie leek dan echt om regen te moeten afvoeren (weet niet hoe die nu is hoor)

In het voorjaar gaat er bij mij weer Toyo op, rondom. 205


Groet, Hajo

HJ850

Oh ja, nog een kleine aanvulling omdat je vooral naar verscil 195-205 vroeg:

Hele verhalen en berekening hiervoor zijn voor mij niet duidelijk welke bandenmaat nu meer afwijking geeft op je snelheidsmeter.
Maar op basis van praktijdkmeting en de 195 winterbanden die ik nu heb en GPS ijking, kan ik zeggen dat snelheidsmeter met de 195 maat bij mij slechts 2km/u overdrijft, terwijl dit met 205 bandenmaat gemiddeld 5km/u overdrijving was in mijn auto. Dus meer dan werkelijke snelheid. Mocht je dit belangrijk vinden...

FGG

Citaat van: Misha op 11-01-2007 19:33:52
Citaat van: FGG op 11-01-2007 19:31:20
Bijna goed...;)
Mij een beetje fout citeren... Foei ! het staat er wel goed ;)

Humorist ;)

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Domaso

Uteindelijk bij de bandenmarkt 2 Maloya Futura Primato 195/60 R15 88H besteld. Achterbanden hebben nog genoeg profiel. Zitten wel al droogtescheurtjes in. Zal eens goed kijken hoe oud ze zijn. Achterbanden slijten blijkbaar weinig. Ergens voor de zomer nog twee nieuwe bestellen. Die komen dan voor en de voorste gaan naar achter. Weet alleen niet of het hoogte verschil er iets toe doet; nu ligt er 195/65 op. Binnenkort dus voor 195/60 en achter 195/65. Als het niet voldoet gaan er gewoon nog 2 nieuwe op.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Eugene

Dat maakt niet zo veel uit, je krijgt alleen een iets sportievere look omdat de auto aan de voorkant iets lager ligt ;)

If it's not blown, it sucks...

advolvos

Ik leg altijd de beste (nieuwe) banden achter en de gebruikte gaan naar de voorwielen. Is mij ooit onafhankelijk van elkaar aangeraden door bandenbedrijven. Wordt op de site van Michelin ook bevestigd. 

ed

Dat advies heeft te maken dat een over de voorwielen glijdende auto makkelijker te corrigeren is dan een uitbrekende. Zo blijf je wel met uitgedroogde banden zitten aan de achterkant. Bij sommige auto's willen de achterbanden maar niet verslijten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

flap

op moment dat je de nieuwe aan de achterkant legt, dan krijgen die niet meer dan anders de kans om uit te drogen. Van achter gaat immers naar voren en die slijten bij mij behoorlijk.


Domaso

Vanmorgen bij bandenman de 2 Maloya's laten monteren. Gelukkig heb ik onderweg geen lekke band gehad; voorvelgen zaten muurvast (volgens mij veeeel te vast) en had ik onderweg waarschijnlijk niet los gekregen. Het glijden in de bochten is gelukkig voorbij.

Pirelli's die er op lagen waren aan de oude kant: '96 :eusa_doh:
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

850blues

Citaat van: Domaso op 18-01-2007 18:49:03
Vanmorgen bij bandenman de 2 Maloya's laten monteren.

'k Ben erg benieuwd naar je ervaring met deze banden, aangezien m'n roffel binnenkort aan nieuwe (voor)bandjes toe is. Kun je al wat melden?
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

innocenti

Citaat van: Misha op 11-01-2007 22:14:24
Het is dat ik de Perfo's erg mooi vind, anders had ik er ook weer 195/60/15 opgezet ipv 205/50/16.
Scheelt ook flink in prijs, trouwens.



Op de 16 inch velgen kan je ook 195/55 16 laten leggen. Ga ik ook voor mn winterbanden doen. Scheelt je voor winterbanden bijna 25% (goedkoper). Omtrek veranderd niet noemenswaardig en kan makkelijk op 6.5j velgen. Vergelijk de prijzen voor winterbanden maar eens op autobandenmarkt.nl

Domaso

Voorbanden, Maloya Futura Primato 195/60/R15 sinds 18-01-07.
Nu nog 5 mm, 12875 km mee gereden.

Achterbanden, Maloya Futura Primato 195/60/R15 sinds 24-05-07
Nu nog 8 mm, 7975 km mee gereden.


Heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal maar ben er eigenlijk wel tevreden over, zowel op droog als op nat wegdek.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

850blues

@ Domaso

Bedankt voor de info!

'k Ben er alleen nog niet overuit of ik ze ook ga nemen.
Wat mij namelijk opvalt is dat jouw voorbanden kennelijk sneller slijten dan die van mij. Na 13 dkm waren de mijne van 7 naar 5.6 mm gesleten (Michelin energy E3A). Na 52 dkm zitten ze nu rond de 2 mm.
Als ik (maar) 30 a 35 dkm met die Maloya's zou doen, dan is de kostenfactor i.i.g. geen doorslaggevende reden meer. Of ben jij zo'n bochtenridder c.q. petjes-pester....
(of ik zo'n zondagsrijder :-X)

8)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm