LED of blauwe dashboardverlichting?l

Gestart door rogier, 15-12-2002 15:24:31

Vorige topic - Volgende topic

rogier

Citaat van: micdee op 16-05-2003 00:09:25
En Rogier al enig voortgang geboekt in je queste naar de blauwe dashboard verlichting???

Zo ja hoe heb je het nu aangepakt??

Zo nee, dan heb ik hier wellicht nog een alternatief voor je..

Moet je even bij plasmascheiben kijken.... ze zeggen dat ze het voor iedere auto aanbieden en prijs zit tussen de €100 en €200 al naar gelang van de wens van de klant...

Ben er niet meer mee bezig geweest, maar bedankt voor de tip. Als ik ooit nog een keer tijd heb, zal ik eens iets gaan ondernemen.

BenC70ES

Voor de liefhebbers, ziet er wel sportief uit maar net iets te "Audi"  ;)

Wel serieus knutselwerkje  :o  ->Link

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

s©ub@

srs lampje laten resetten; of zou de airbag geklapt zijn door die rooie verlichting? ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

BenC70ES

De man ging ze omvormen tot blauwe verlichting nu...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

RS2000

Rode verlichting is op zich niks mis mee, ik heb het ook. Ik rij dan ook geen volvo. Maar een nederig fordje. Maar blauwe verlichting is pas echt fout. Dat past alleen in een volkswagen, lijkt echt nergens op. Is tenminste mijn mening.

Groetjes,
Marco

850driver

Is het misschien niet mogelijk om de dashboardlampjes te vervangen door witte ledjes met voorschakelweerstanden?De houdertjes zouwen dan wel aangepast moeten worden......just an idea :D

ed

Geeft lang niet voldoende licht denk ik.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Danny

Is zeker mogelijk, er zijn tegenwoordig led's met voldoende lichtsterkte,
led's hebben alleen niet zo'n grote verlichtingshoek.
Het terug regelen van de lichtsterkte door de regelaar kan de levensduur van
de lampjes aanzienlijk vergroten, lampjes gaan voornamelijk kapot door het
vele in en uit schakelen, door de hogere weerstand is de inschakelpiek
niet zo hoog!

jcws

Ik heb het nog gekker gemaakt..rode verlichting met witte achtergrond.. ;D word ik nu van het forum afgeschopt? :'(

Performance matching the application.

Reitse

Voordat we forumbans en dat soort maatregelen gaan overwegen laat je eerst maar eens een foto zien. De ethische commissie zal zich dan over het getoonde buigen teneinde een bindend oordeel te vellen.

Oftewel, laat ff foto zien maar hou je vast voor reacties ;) En je moet het wel bonter maken wil hier afgeschopt worden...

hanszelf

Het dashboard van mijn onlangs aangeschafte roffel is wat aan de donkere kant. Ik gok dat er 3 lampjes kapot zijn (benzinemeter, onderkant snelheidsmeter en rechterdeel toerenteller).
Die moet ik dus gaan vervangen, maar toen bedacht ik: als de boel toch openligt kan ik natuurlijk ook eens proberen de lampjes door LED's te vervangen, misschien zelfs blauwe  8)
Heeft iemand dit al eens geprobeerd? En zo ja, waar moet ik op letten (behalve dan natuurlijk het aanpassen van de 12 volt)?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Wauter

Als het je om het blauwe te doen is, de lampjes die in het dashboard zitten zijn ook in het blauw verkrijgbaar. Led's, mja, volgens mij komt daar meer bij kijken dan leuk is.

thuur

Voorschakelweerstanden ja. Goed uitrekenen. En ik weet niet hoe je dashboarddimmer hierop gaat reageren. Kan best dat die een vele hogere stroom verwacht dan LED's afnemen.

Je hebt tegenwoordig wel al kleuren LED's in allerlei standaard fittingen. Kijk maar eens op conrad.nl ;)

Kijk eens bij autostyling/autolampen. Daar staan "parkeerlichten". Blauwige LED's in standaard fittingen. Of het perfect past weet ik nathuurlijk ook niet. Laat staan hoe het eindresultaat gaat uitzien..

Gr 8)

Bosz

Citaat van: thuur op 14-08-2005 11:25:15
Voorschakelweerstanden ja. Goed uitrekenen. En ik weet niet hoe je dashboarddimmer hierop gaat reageren. Kan best dat die een vele hogere stroom verwacht dan LED's afnemen.
Het is wel van belang te weten hoe de dimmer werkt. Hij kan simpel het voltage op de lampjes regelen. In dat geval is het geen probleem om ze te vervangen door ledjes met een voorschakel weerstand.
Als de dimmer werkt door de stroom te regelen heb je een probleem (dan gaat het niet zo maar werken). Dit is echter niet logisch want dat zou betekenen dat als er 1 lampje kapot gaat de rest harder gaat branden.
De dimmer kan ook nog met een puls breedte modulatie werken. Ledjes reageren hier anders op dan lampjes en ik zou je nu even het effect niet kunnen voorspellen (ze reageren anders omdat een lampje een nagloei tijd heeft en een ledje niet).

denkweb

Of deze uitschakelen/omzeilen.... of zie ik dat nou weer te simpel?