Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Maken de lampjes wel goed contact? Buig anders de contactpuntjes iets strakker en draai ze 3 of 4x los/vast.


Gr ;)

joker247

ook dit heb ik al geprobeerd...
die pinnetjes wat verbogen.

jrkalf

Op verzoek van iemand uit m'n blog hierbij nogmaals mijn post als ondersteuning van "HOE VERVANG IK DAT VERDRAAIDE TANDWIELTJE":
------------------------------------------------------
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,40922.msg871778.html#msg871778
En vandaag was het FEEST :)

*Voor de handleiding ga ik er vanuit dat je, sinds je odometer kapot is gegaan, de kilometers even netjes op papier hebt bijgehouden!*

Ik heb het complete dashboard open gehaald na de geweldige tips en de site van Mehn: KLIK HIER.

Waar mehn z'n handleiding stopt pak ik de draad weer op.
Zoals je op foto 17 van mehn kan zien moet je even de turbo slang er vanaf rukken en een flink aantal schroeven verwijderen om het geheel bloot te leggen.

Het belangrijkste dat je ziet is het vierkante blokje in het midden, (Iets beter plaatje). Daar zitten 3 metaalkleurige schroeven in. *LET OP!* Het zijn torcx 5 schroeven. Iets wat ik nog niet eerder in het volvo arsenaal was tegengekomen.

Als alles losgehaald is kom je deze unit tegen:


Draai de unit even op z'n zij en verwijder de 2 schroeven die je nu ziet:
(Hier achter dit motortje zit namelijk het defecte tandwieltje)


Et Voila, zoals u nu ziet het kapotte tandwieltje en het afgebroken stukje zit ook nog in de unit:



Voordat je alles weer in elkaar zet... draai even je odometer bij tot de juiste kilometer stand, *pas op, het is een langdurende klus*: Filmpje!
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

thuur

Citaat van: jrkalf op 24-07-2010 23:36:37
Het belangrijkste dat je ziet is het vierkante blokje in het midden, (Iets beter plaatje). Daar zitten 3 metaalkleurige schroeven in. *LET OP!* Het zijn torcx 5 schroeven. Iets wat ik nog niet eerder in het volvo arsenaal was tegengekomen.

Mooi verslag! 8)

Alleen zijn die schroefjes Torx 8 of 9.


Gr ;)

hein07

Je gaf in een eerder bericht aan dat het om lampjes gaat van een pioneer radio die in de schakelaars zitten.
Weet je toevallig het onderdeel nummer van deze lampjes ?

Remcodegekste

Navond,

Vandaag een poging ondernomen de dag- en kilometerteller en enkele kapotte lampjes te repareren, van mijn 850 met bijrijdersairbag.

De lampjes doen het weer, maar de teller nog niet  :-[
Heb bij ETS een messing wieltje gehaald maar de boel wil nog niet draaien. Binnenkort weer een nieuwe poging..

Maar wat ik als opmerking over de discussie over airbags wilde plaatsen is dat het afkoppelen van een accupool NIET nodig is bij het loshalen van de airbag. Wat Thuur hierover schreef is juist.

Het enige waar je op moet letten is dat je totdat de airbag weer is aangesloten het contact niet aanzet. Zolang het contact niet aanstaat is er geen communicatie naar de airbag dus krijg hier ook geen foutmeldingen of problemen mee.

Hierdoor is de problematiek van alarm e.d. ook niet meer aan de orde.

Dat wilde ik even kwijt. Ik twijfelde zelf hierover en was wat huiverig voor de plofzak en heb bij een monteur navraag gedaan.
En vandaag dus zonder problemen de hele bovenkant van het dashboard uit en ingebouwd.

Succes! :eusa_angel:






thuur

Citaat van: Remcodegekste op 21-09-2010 00:32:27
Navond,

Vandaag een poging ondernomen de dag- en kilometerteller en enkele kapotte lampjes te repareren, van mijn 850 met bijrijdersairbag.

De lampjes doen het weer, maar de teller nog niet  :-[
Heb bij ETS een messing wieltje gehaald maar de boel wil nog niet draaien. Binnenkort weer een nieuwe poging..

Maar wat ik als opmerking over de discussie over airbags wilde plaatsen is dat het afkoppelen van een accupool NIET nodig is bij het loshalen van de airbag. Wat Thuur hierover schreef is juist.

Het enige waar je op moet letten is dat je totdat de airbag weer is aangesloten het contact niet aanzet. Zolang het contact niet aanstaat is er geen communicatie naar de airbag dus krijg hier ook geen foutmeldingen of problemen mee.

Hierdoor is de problematiek van alarm e.d. ook niet meer aan de orde.

Dat wilde ik even kwijt. Ik twijfelde zelf hierover en was wat huiverig voor de plofzak en heb bij een monteur navraag gedaan.
En vandaag dus zonder problemen de hele bovenkant van het dashboard uit en ingebouwd.

Succes! :eusa_angel:

Heb je het tandwieltje wellicht "op de kop" gemonteerd? Er zit een busje aan 1 kant als het goed is.

Vwb de airbag: als je maar even wacht nadat je de sleutel uit het contact hebt genomen voordat je de airbag losrost.


Gr 8)

Remcodegekste

#247
Ik heb inderdaad 10 minuten gewacht met demonteren. Die tijd had ik ook echt nodig om het dashboardkastje te slopen, pff dat was ff zoeken. En de sleutels op de achterbank gelegd voor de zekerheid... ;D

Het tandwieltje is aan de ene kant vlak en aan de andere kant zit een verhoging.
Heb hem geplaatst zoals het kunststof wieltje eruit is gekomen, met de verhoging naar boven..

Ik heb met de hand gecontroleerd of het werkte en was niet 100% overtuigd maar kwam in tijdnood.

Volgens de foto van Mehn is het wieltje toch goed geplaatst?

tackle

waarom zou je in vredesnaam je 200 kilometer bij gaan zitten draaien? Op de inruil maken die 200 km niet uit,  en de nieuwe eigenaar zal het ook worst wezen denk ik. Ik betwijfel of die 200 missing kms prijstechnisch iets zouden uitmaken.

Remcodegekste

Mijn dank aan alle voorbeelden op het forum over het uit en inbouwen van het dashboard. Tis vandaag gelukt, alles werkt. :eusa_whistle:


rene755

#250
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag ook begonnen om alle kapotte lampjes te vervangen die ik tegenkom.
Tot zover heb ik alle lampjes in de climatecontrol vervangen, de stadslichten voor en degene voor de asbak. Verder heb ik de schakelaar voor de achterruit/spiegel-verwarming uit elkaar gehaald, daar moet ik nog iets voor verzinnen, de dealer wil 30 euro voor een hele nieuwe schakelaar hebben, dan pak ik mijn soldeerbout wel.

Nu wil ik verder, een aantal lampjes bij de tellers doen het ook niet meer. Dus ik ben begonnen om het bovenste deel van het dash los te maken, maar dat wil me nog niet helemaal lukken.

Bij elke pijl heb ik al schroefjes weggehaald:


Ik ben even benieuwd, ben ik op de goede weg?? Nu alleen nog het torx schroefje aan de passasiers kant en dan hoor ik hem toch naar me toe te kunnen schuiven, het bovenste gedeelte van het dash bedoel ik dan.


Owja, en terwijl ik daar mee bezig was ontdekte ik draden onder mijn stoel:


Ik heb geen knop zitten voor stoelverwarming, weet iemand waar dit voor is?
Bedankt, Rene

KIM

Citaat van: rene755 op 21-10-2010 20:04:32
Ik ben even benieuwd, ben ik op de goede weg?? Nu alleen nog het torx schroefje aan de passasiers kant en dan hoor ik hem toch naar me toe te kunnen schuiven, het bovenste gedeelte van het dash bedoel ik dan.
Zoals je al zegt: aan de rechterzijde van het dashboard zitten op dezelfde plek nog twee torxjes: Achter het ventilatierooster en in de zijkant.

Degene die je nog vergeet zitten onder de roosters van de speakers: onder elke speaker 1.
Daarna moet je het bovendek naar voren kunnen schuiven.

Succes!

rene755

#252
Aha, die wist ik nog niet! Dank je.

Iemand nog een idee over de draden onder de bestuurdersstoel?

tackle


henry classic v70

600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4