Dashboardlampjes repareren en klokkenwinkel demonteren

Gestart door Maarten, 07-02-2004 00:24:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

duikertjuhhh

laatst had ik mijn verlichtingsrotzooi in mijn dashboard laten vervangen 2 lampjes waren stuk en de rest begon er al zwart uit te zien, ik had ook speciaal gevraagd de verlichting aan te pakken van mijn klok en temperatuurmeter maar natuurlijk zijn die niet vervangen en kan ik in het donker dus niet zien hoe laat het is en hoe warm.... daar baal ik wel van, ik neem tenminste aan dat daar ook lampjes in horen...
veni vidi foetsie, aldus Julius Ceasar bij een klein Gallisch dorpje (vrije vert. ik kwam, ik zag en ik was zeer snel pleite)

robbie409

Is het zo dat de wijzers via een plexiglas-plaat "eigen" licht ontvangen? Bij sommige auto's is dat zo. Dan zit er een lampje ie op het plexiglas schijnt, en die levert het licht voor alleen de wijzers.
Het licht voor de achtergrond van de klokken wordt door de andere lampjes geleverd.

Boy

De wijzerplaat wordt door middel van 4 steeklampjes van 3 W verlicht. Er is geen andere verlichting voor de wijzerplaat.

EdOdee

De lampjes bij mijn automaat-bak zijn uitgevallen waardoor je in het donker tot drie moet tellen om te weten dat je in de drive zit.

Weet iemand hoe je dit het beste kunt vervangen of kun je dit beter laten doen?

mehn

Daar hebben we het al een paar keer over gehad, ff zoeken dus.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

EdOdee


axelvr

hoi,

ik heb gisteren op basis van de uitleg van mehn zijn site de lampjes vervangen , het ging allemaal goed ,

behalve 1 ding  , toen ik hem eraf wou halen (het bovendeel) toen kreeg ik hem er niet af.

na veel wikke en wege kwam ik er achter dat de airbag (passagierskant)nog vast zat met 4 bouten.

toen ging het allemaal weer goed maar nadat hij terug in elkaar zat begon het srs lampje te branden.

dit is toch van de airbag? of ben ik iets vergeten vast  te zetten?

weet iemand hoe het kan dat m'n srs lampje blijft branden?

rody

heb je de auto op contact gezet met de airbag niet aangesloten ?

vermoedelijk is er dan een foutcode opgeslagen.


axelvr


thuur

Citaat van: axelvr op 24-06-2007 21:21:36
ja dat heb ik ,

hoe haal ik die dan weg?

gr

Via de OBD resetten als alles weer op z'n plek zit.


Gr ;)

VolFop850

Dankzij vele reacties over het vervangen van de dashboard verlichting er zelf maar aan begonnen. net een 850 gekocht omdat de 440 te klein werd. zag bij deze auto op tegen het vervangen van de lampjes. alleen kilometerteller brande nog. lekker donker. maar nu bij 850 (1995) toch maar gedaan en werkelijk een eitje. inderdaad zijn de steeklampjes 12v 1,2 w bij de autozaak te krijgen voor € 0,75. de 12V 3w voor € 1,75 per set van 2. de lampjes voor de verlichtingschakelaars zijn erg prijzig. deze maar gehaald bij elektronicazaak. kosten € 1,20 /stuk en deze zelf in het voetje gezet. allemaal erg makkelijk. zelfs het demonteren van de hele klokkenwinkel goed te doen. (dankzij de foto's van Mehn) dus hierbij iedereen die hierover iets heeft achtergelaten erg bedankt.

vr.gr. volfop850 ;)
Volvo 850 2.5I 10V Automaat

denkweb

Wat ik nu mis in dit topic zijn de prijzen bij de dealer even netjes in een overzicht:
Alle lampjes en aantallen op een rijtje wanneer je alles wilt vervangen, met Volvo bestelnummer:

24 x 1,2w 966326-1 (instrumentenpaneel)
04 x 3,0w 942571-1 (verlichting instrumentenpaneel)
02 x 1,2w 3545170-7 (lampjes asbakken)
03 x 1,4w 6849560-5 (ECC-unit). (Zijn ook in 2,0w leverbaar?)
01 x 2,0w 182055-4 (handschoenenkastje)
09 x 1,2w 9148906 (9mm fittinglampje schakelaars)
02 x 1,2w 9148908 (17mm fittinglampje schakelaars)

hpkevertje

Ik heb alle reacties gelezen over de dashboardlampjes.  :eusa_sick:
Binnenkort ben ik ook aan de beurt want een paar lampjes doen het niet meer.  :(

Ik zag 1 reactie over het toepassen van Leds maar dat is al weer van enige tijd terug. Volgens mij is het aantal mogelijkheden met Leds de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Ik ga hier mee expirimenteren en houd jullie op de hoogte.

Zijn er overigens mensen die hier positieve ervaring mee hebben?
Is goedkoper en gaat nooit meer stuk!!  ;D

Gr. Hans.

VolFop850

Voordat ik ermee begon heb ik dat nagevraagd bij de elektronicawinkel. ze hadden he t er over dat het kan, maar dat je dan wel een weerstandje ervoor moet zetten. zou dit even navragen als ik jou was.

mocht het toch lukken dan horen we dat graag. :o
Volvo 850 2.5I 10V Automaat

-D©©©L-

Citaat van: hpkevertje op 04-09-2007 00:03:27
Ik heb alle reacties gelezen over de dashboardlampjes.  :eusa_sick:
Binnenkort ben ik ook aan de beurt want een paar lampjes doen het niet meer.  :(

Ik zag 1 reactie over het toepassen van Leds maar dat is al weer van enige tijd terug. Volgens mij is het aantal mogelijkheden met Leds de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Ik ga hier mee expirimenteren en houd jullie op de hoogte.

Zijn er overigens mensen die hier positieve ervaring mee hebben?
Is goedkoper en gaat nooit meer stuk!!  ;D

Gr. Hans.

Ledjes gaat prima, ben alles al aan het ombouwen. Meest lastig is om weerstandjes te vinden met heel dunne draadjes, die moet tenslotten op de plek van het lampdraadje komen. Ik gebruik 3mm high-power leds die ik mat gevijld heb aan de kop, op die manier is de lichtverdeling beter (doordat de led erg dichtbij zit, is dat een probleem met high power leds).

Foto van enige tijd terug; links een witte led, in het midden een groene en rechts het standaard lampje.
De groene is in het echt minder geel dan op de foto. De witte led geeft blauw door het vaste (!) filter in de schakelaars.


De klokkenwinkel is ietsje meer werk; niet alleen moeten de lampjes vervangen worden door meerdere leds, deze moeten ook nog eens "netjes" in het kunststof schijnen. Intern zit namelijk een behoorlijk complex lichtgeleider systeem. Om te zorgen dat de wijzers en de rode vlakken van de teller platen ook netjes rood licht uitschijnen, moet er op die plekken een losse rode led gezet worden. En dan heb ik het nog niet over het egaal aanlichten van de boardcomputer en aanpassing van de dimmer (hoewel ik niet verwacht dat dat nodig is). T.z.t zal ik e.e.a wel in een foto repo gieten denk ik.