koppeling zaag

Gestart door hom, 18-01-2007 22:01:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hom

Mijn auto heeft sinds een dag een probleem (S702.5t).
De auto maakt een zaagend geluid zodra ik mijn koppeling intrap.
Iemand een idee?

Scooby Doo

Puppy Power!!!

hom

Daar dacht ik ook al aan, na het forum wat doorgelezen te hebben.
Kan het nog iets anders zijn?

hom

bij dealer geweest: is het druklager
Hele koppeling vervangen kost 1100 euro !!
Is dit normaal?

Misha

Nee, kan ook voor +/- 700 euro.
Zelfs bij de dealer !


Enige vraag is of je het wil oplossen. Als de koppeling het verder gewoon doet, is het misschien de moeite niet, want na een paar maanden gaat ie toch weer zagen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

hom

Heb een garage gevonden die het voor max 800 doet inc oliekering
Het geluid is vergelijkbaar met het remmen met een roestige remschijf, erg hard dus  :'(

)()()sT

Citaat van: Misha op 19-01-2007 10:17:05
Nee, kan ook voor +/- 700 euro.
Zelfs bij de dealer !


Enige vraag is of je het wil oplossen. Als de koppeling het verder gewoon doet, is het misschien de moeite niet, want na een paar maanden gaat ie toch weer zagen.

Nou nou,

Zagen, daar hebben er meer last van, maar dan als je het pedaal op laat komen en de koppeling laat slippen. Daarnaast heb ik bij koud weer wel eens last van een piepend/fluitend lager... Ik heb het al zolang als ik 'm heb en laat 't nog wel even zitten (al ben ik van plan in de zomer de caravan er eens achter te hangen en dan ben ik niet zo blij als ie dat geluid maakt).

Tis voornamelijk arbeidsloon hè, de koppelingsset (Sachs) kost bijv. bij estate services maar iets van €135 euri.


caroden

Citaat van: Misha op 19-01-2007 10:17:05
Nee, kan ook voor +/- 700 euro.
Zelfs bij de dealer !


Enige vraag is of je het wil oplossen. Als de koppeling het verder gewoon doet, is het misschien de moeite niet, want na een paar maanden gaat ie toch weer zagen.

Ik heb het ook en vind het een erg vervelend geluid. Het valt me op dat ik manieren van koppelen ga bedenken om het geluid, zeg maar, te omzeilen. Maar of dit nu goed voor de koppeling is,... :-(

Hoe komt het dat dit geluid na vervanging binnen een paar maanden weer terugkomt? Ligt het niet aan het merk druklager ofzo?

thuur

Als je goed zoekt op het forum zul je zien dat schurende/zagende en (de meeste) andere bijgeluiden komen van of een versleten drukgroep of een verkeerd ingevette prise-as. Beide typische kwaaltjes zijn geen reden voor paniek zolang de koppeling nog goed opkomt/aangrijpt/etc. Een versleten drukgroep is meestal tussen 175dkm en 250dkm (maar dat hoeft niet) terwijl de koppelingsplaat wel tot 350dkm zijn werk kan doen.

Voor beide reparaties is het wijs om de hele koppeling als set te vervangen (tenzij dit net gebeurd is), bestaande uit koppelingsplaat en drukgroep en de krukaskeerring aangezien de hele bak eraf moet. Het geld zit in de uren, niet in de materialen.

Bij juiste montage en een dun likje vet op de prise-as zijn de "problemen" opgelost.


Gr ;)

hom

Dealer gaf wel aan dat je het snel moet vervangen anders kan het lager stuklopen
Comercieel verhaal?

thuur

Citaat van: hom op 19-01-2007 23:20:52
Dealer gaf wel aan dat je het snel moet vervangen anders kan het lager stuklopen
Comercieel verhaal?

Tja, ik weet niet goed hoe je lager nu klinkt :eusa_think:

Wat is je km-stand?


Gr ;)

hom

kmstand 266000
hij komt wel de koppelingvervang zone

Vertigo

Geluid van de druklager zal alleen maar erger worden. Zolang het geluid zich nog sporadisch voor doet en er geen mensen om gaan kijken van het kabaal kan je er nog mee doorrijden, maar zet een koppelingwissel + krukaskering wel in de planning.
Heb zelf ruim 30.000km met dat geluid gereden, maar pas de laatste 1500 werd het echt erg (iedereen keek kijkt om als je langsrijdt) tot op het moment dat hij het helemaal begaf.
Reparatie is te doen voor de helft van wat jouw dealer opgeeft. Gewoon goed rondshoppen kan je een hoop geld besparen. hier op het forum zijn wel wat goede en goedkope adresjes te vinden in de koppeling/druklager topics die je al had doorgenomen.

Schnappi

misschien mogelijk voor een geluidsfragment?

)()()sT

Citaat van: Vertigo op 20-01-2007 10:05:11
Heb zelf ruim 30.000km met dat geluid gereden, maar pas de laatste 1500 werd het echt erg (iedereen keek kijkt om als je langsrijdt) tot op het moment dat hij het helemaal begaf.

Jens, had jij continu een geluid? Ik had het gefluit/gejank vorig jaar altijd bij koude start in de winter; nu eigenlijk niet (tis natuurlijk ook niet echt koud). Ik hoorde laatst op een frisse ochtend wel "dat" geluid eventjes toen ik met open raam optrok.
Daarnaast, zoals reeds gemeld, het schurende geluid als je de kopp. laat slippen.

;)