Snel op de snelweg, een discussie.

Gestart door petertje, 10-02-2007 20:46:26

Vorige topic - Volgende topic

Spin!

Zo...heb deze discussie eens zitten volgen. Kwam gisternacht vanuit het westen van 't land naar huis gereden en op de A73 dacht ik...ff proberen. Leeg, recht, lang...veilig(?). In no time naar 180...200...220...en kroop langzaam naar 240. Dat was de top. Zal je verslag geven:

100 is verrekte langzaam in Nederland
120 is saai
130 rijdt lekker door
140 schiet lekker op
160 je passeert iedereen
180     "           "                + middelvingers en wijsvinger_naar_voorhoofd_gebaar
200 is snel
240...te snel, niet leuk en ZWAAR ONVERANTWOORD (OOK ALLEEN OP DE WEG/IN DE AUTO) op die smalle kloot snelweggetjes hier. Doen we dus niet meer!

ter info, ik zal alleen in de auto, motor was goed warm, en de weg was vrij!

www.vm-parts.nl

Laserblue

Citaat van: Gmid op 12-02-2007 15:12:41
Sorry, maar als je ook nog passagiers in je auto hebt en dan toch 200 gaat rijden (ook al is het overzichtelijk), is het zwaar onverantwoord.

nou heb ik me 9 pagina's buiten de discussie weten te houden maar... :eusa_wall:

sorry Geert maar wat je nu zegt slaat nergens op. :eusa_snooty:

Ik ben afgelopen zomer over een practisch lege snelweg uit Zwitserland naar Rotterdam gereden.
Rij jij dan 120 ???
Ik denk het niet

ik heb continue 180/200 gereden met uitschieters naar de 220+
Ik moet zeggen dat het boven de 220 erg hard gaat (maar alles went)
maar 200 was absoluut niet onverantwoord, mijn schoonmoeder die bangig is aangelegd heeft me achteraf zelfs gecomplimenteerd met mijn rustige rijstijl ;D

let op! ik heb het niet over 220 op de A15, maar over een goed onderhouden autobahn ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Gmid

Sorry, was ik niet helemaal duidelijk. Gaat me inderdaad om Nederland. Binnen Nederland is het onverantwoord. Simpelweg omdat medeweggebruikers hier geen rekening mee houden, omdat de snelweg zelf niet gemaak is om veilig die snelheid te kunnen rijden.
Volvo C30 '12

The Saint

Sorry, maar als je ook nog passagiers in je auto hebt en dan toch 200 gaat rijden (ook al is het overzichtelijk), is het zwaar onverantwoord.

Ik trek 'm net zo goed wel ns door naar de 200. Ook in Nederland. Maar dat doe ik alleen als er geen kip op de weg is, als ik alleen in de auto zit, en als ik zeker weet dat het kan. Dit zal ik absoluut niet doen als ik mensen bij me in de auto heb, en zal ik ook absoluut niet doen als ik een auto voor me zie rijden. Passeren met 80km/u verschillen is gewoon gekkenwerk...

Citaat van: Gmid op 12-02-2007 15:37:44
Sorry, was ik niet helemaal duidelijk. Gaat me inderdaad om Nederland. Binnen Nederland is het onverantwoord. Simpelweg omdat medeweggebruikers hier geen rekening mee houden, omdat de snelweg zelf niet gemaak is om veilig die snelheid te kunnen rijden.

Eerst rijd je zelf ook wel eens 200 in Nederland, en 1 post later vind je het zelf onverantwoord??

Voor mij ben je NU niet helemaal duidelijk???
No shirt no shoes, no pinball

Ricardo

Ik begrijp het probleem niet hoor. Als je op een lege (lees rustige) baan 200+ rijdt met een auto die in orde is kan er in principe niet meer gebeuren dan bij 120. Integendeel denk ik want je let 10 keer zo hard op. Bij 120 op de snelweg concentreer je je tenslotte veel minder op de weg. Dus ik zeg beter iets sneller en opletten dan trager en de de krant lezen onderweg.
PS ik denk dat iedereen met een snelle auto wel eens (te) snel rijdt

b0nkolok

CiteerPS ik denk dat iedereen met een snelle auto wel eens (te) snel rijdt

Dat klopt. Maar niet in ons polderland. Kijk wel uit! Hoewel, als je weet dat er geen controle of 'hinderlijk verkeer' is op een bepaald stuk snelweg (?), dan druk ik het pedaal wel eens wat dieper. Moet altijd wel VEILIG blijven! Dan raak ik die km-stand af en toe ook wel eens. Eventjes maar .... ::)
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Emiel

Citaat van: Clapton op 11-02-2007 22:39:47
De Nordschliefe is in Duitsland, en het is een afgesloten circuit waar je moet betalen.

Geen circuit!  ::)

Turbobiker

Citaat van: Chris S.D. op 12-02-2007 02:43:56
Volvo remmen vs. "betere" remmen schijnen dus ook het nodige verschil te maken, zijn daar cijfers van of berust dit voornamelijk op gevoel ?

Nooit gemeten vooraf, maar dat schijnt ongeveer 40 meter te zijn vanaf 100km/u. Zit nu op ongeveer 35 meter, maar dat is een schatting, heb het nooit precies nagemeten.

Maar als ik met de originele Volvo remmen vanaf 220 vol in de remmen ging, dan werd de remkracht bij pakweg 100 al minder. Nu is het precies andersom: van af 250 hard in de remmen, moet ik bij 200 al weer liften omdat de remmen gewoon nog beter beginnen te remmen... Precies waarvoor ik ze heb aangeschaft ;)
De Tussenpaus

Gmid

Citaat van: The Saint op 12-02-2007 16:18:10

Ik trek 'm net zo goed wel ns door naar de 200. Ook in Nederland. Maar dat doe ik alleen als er geen kip op de weg is, als ik alleen in de auto zit, en als ik zeker weet dat het kan. Dit zal ik absoluut niet doen als ik mensen bij me in de auto heb, en zal ik ook absoluut niet doen als ik een auto voor me zie rijden. Passeren met 80km/u verschillen is gewoon gekkenwerk...

Citaat van: Gmid op 12-02-2007 15:37:44

Eerst rijd je zelf ook wel eens 200 in Nederland, en 1 post later vind je het zelf onverantwoord??

Voor mij ben je NU niet helemaal duidelijk???

Nogmaals, ik zeg: Met passagiers 200 gaan rijden vind ik onverantwoord. Als je het doet als je alleen in de auto zit, en de snelweg is verlaten, no big deal. Maar met passagiers vind ik een andere level. Je draagt op dat moment niet alleen verantwoordelijkheid voor jezel, maar ook voor de anderen.
Volvo C30 '12

Nunki

Ik vertel je eerlijk dat ik 260 niet eens zou durven. Mijn top was 200 op de autobahn met een standaard T-5. Toen vond ik het wel weer snel genoeg op die (vaak) 2-baans autobahn daar in Dland. 1 foutje en je bent nergens meer + dat ik de wegligging van een standaard T-5 niet helemaal jofel vind bij zulke snelheden. Om van de remmerij maar te zwijgen...
Ik trok hem in Nederland ook wel eens door naar de 180 bij leeg wegdek, maar 260 vind ik redelijk ziek, ongeacht in welk land je trouwens rijdt.

The Driver

Heb zojuist de 9 pagina's doorgelezen.  Ook ik begrijp het probleem niet. Ik reed zovaak met de V70R 240+ in Duitsland en dat  was goed te doen. Iedere hardrijder hier op het forum zal weten dat snelheid een kwestie van gewenning is. Als je nooit harder dan 140 rijdt en dan eens 200 aantikt dan zal dat schrikken zijn.

Inderdaad, alles gaat heel snel bij 240+, maar daar zit het hem nou. Als je daar niet mee om kan gaan, rij het dan niet. Je moet dat langzaam opbouwen tot je op het moment bent dat je bij die snelheid alles onder controle hebt.

Het verhaal dat je bij die snelheid de wagen onmogelijk onder controle hebt vind ik absolute onzin. Als je wagen goed is, goede banden heeft en je bent als bestuurder zijnde fit, allert en up to the job dan is er niks aan de hand. Doe gewoon de basis checks voor je wagen. Ik zorg altijd dat de banden op goede spanning staan als ik Duitsland in ga. Zorg ook dat je uitgerust bent. De Bahn is de laatste plaats waar je suf achter het stuur moet zitten, alleen al om op te letten voor ander verkeer.

Dan pas komen we aan bij de vraag waar je verantwoord hard kan rijden. Dat kan naar mijn mening veiliger op de lege A50 dan een lege 31/32 in duitsland. Het wegdek van de A50 is velemale beter en de weg is overzichtelijker.
Je moet ook nooit zomaar even duitsland in gaan om hard te rijden. Duitsers hebben volledig ander rijgedrag dan wij. Let maar eens op hoe ze allemaal bij een oprit naar de linker baan gaan om het verkeer in te laten voegen.

Overigens haal ik in Duitsland nooit andere autos in met een hoog snelheidsverschil, vrachtwagens al helemaal niet. Ik ben het er mee eens dat dat gevaarlijk kan zijn.

Emiel

Met een goed onderstel is er met een 850 best ontspannen 200+ rijden.  :evil:

260+ op de Autobahn is goed voor het opkrikken van de BVI... :eusa_whistle:

Derks

Ik mag het gas ook wel graag in trappen,,,,,,,,

Wat  me verbaasd, is dat mensen snelheden boven de 160 nog geheel veilig noemen.
Er kan toch geen discussie bestaan over het feit dat je met 120 km/h beter kunt reageren en sneller stil staat dan met 160?

Als je harder rijdt, neem je meer risico, het is natuurlijk de vraag hoeveel meer risico, maar feit is dat je meer risico neemt.

Als je beweerd dat je met 180 km/h nog net zo goed kun reageren en stil staat als met 120, hoor je in mijn ogen niet op de weg thuis,,,,,,,,

( helaas heb ik in Duitsland altijd mijn snelheidsbegrenzer op de rechterstoel zitten)

gr derks

The Driver

Citaat van: Derks op 12-02-2007 20:28:47
Ik mag het gas ook wel graag in trappen,,,,,,,,

Wat  me verbaasd, is dat mensen snelheden boven de 160 nog geheel veilig noemen.
Er kan toch geen discussie bestaan over het feit dat je met 120 km/h beter kunt reageren en sneller stil staat dan met 160?

Als je harder rijdt, neem je meer risico, het is natuurlijk de vraag hoeveel meer risico, maar feit is dat je meer risico neemt.

Als je beweerd dat je met 180 km/h nog net zo goed kun reageren en stil staat als met 120, hoor je in mijn ogen niet op de weg thuis,,,,,,,,

( helaas heb ik in Duitsland altijd mijn snelheidsbegrenzer op de rechterstoel zitten)

gr derks

Natuurlijk loop je meer risico, maar om nu meteen te stellen het levensgevaarlijk is vind ik onzin. Als ik met mijn fiets normaal over het fietspad rij ben ik ''veilig'' bezig, trap ik een keer tot 50km/h dan neem ik ook een ''groot'' risico. Als ik dan val kan ook een andere fietser meenemen of onder een auto glijden. Hoor ik daarom meteen niet meer op de fiets thuis?

Turbobiker

Citaat van: Derks op 12-02-2007 20:28:47
Als je beweert dat je met 180 km/h nog net zo goed kun reageren en stil staat als met 120, hoor je in mijn ogen niet op de weg thuis,,,,,,,,

Ik geloof niet dat er iemand is die dat de afgelopen pagina's beweerd heeft...
De Tussenpaus