Wel of niet flushen

Gestart door hanszelf, 01-03-2007 01:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

why-not

okee , bedankt voor de reacties, moet dit toch maar een keer laten doen denk ik.

rsvissers

ik zit met hetzelfde probleem. Ben sinds kort eigenaar van een s70tdi met een kmstand van 413000 (zie voorstellengedeelte). Heb met de garage gesproken waar hij altijd in onderhoud is geweest en daar heeft men nooit de automaat geflushed... Heb ergens op het internet kunnen vinden dat volvo-taxis en volvo werkpaarden (dus vaak met aanhanger) om de 100.000km geflushed moeten worden.

heeft iemand een goede beschrijving hoe ik dit zelf kan doen? Ik neem aan de auto voor op assteunen zetten en dan de stop uit de automaat? Welke onderdeeltjes/pakkingen kan ik alvast vantevoren bestellen bij de dealer?

alvast bedankt!

why-not

Staan goeie beschrijvingen op het forum.
probeer de 'zoek'functie maar eens.
succes

V70geRwin

Citaat van: rsvissers op 12-06-2007 11:16:42
ik zit met hetzelfde probleem. Ben sinds kort eigenaar van een s70tdi met een kmstand van 413000 (zie voorstellengedeelte). Heb met de garage gesproken waar hij altijd in onderhoud is geweest en daar heeft men nooit de automaat geflushed... Heb ergens op het internet kunnen vinden dat volvo-taxis en volvo werkpaarden (dus vaak met aanhanger) om de 100.000km geflushed moeten worden.

heeft iemand een goede beschrijving hoe ik dit zelf kan doen? Ik neem aan de auto voor op assteunen zetten en dan de stop uit de automaat? Welke onderdeeltjes/pakkingen kan ik alvast vantevoren bestellen bij de dealer?

alvast bedankt!

gewoon wieltjes aan de grond hoor.
als je die stop er uit haalt krijg je niet alle olie ververst.

er staan hier uitgebreide flush handleidingen, mag ik je de "vernieuwde" zoek functie aanraden bovenin het scherm?

en het werkt echt goed. je schrikt welke drap eruit komt als je ziet wat je er in stopt.
het is zeer goed te doen als je een hulpje hebt...

Suc6,
Gerwin

elianmars

Citaat van: spekkie99 op 12-06-2007 11:19:38
Citaat van: rsvissers op 12-06-2007 11:16:42
ik zit met hetzelfde probleem. Ben sinds kort eigenaar van een s70tdi met een kmstand van 413000 (zie voorstellengedeelte). Heb met de garage gesproken waar hij altijd in onderhoud is geweest en daar heeft men nooit de automaat geflushed... Heb ergens op het internet kunnen vinden dat volvo-taxis en volvo werkpaarden (dus vaak met aanhanger) om de 100.000km geflushed moeten worden.

heeft iemand een goede beschrijving hoe ik dit zelf kan doen? Ik neem aan de auto voor op assteunen zetten en dan de stop uit de automaat? Welke onderdeeltjes/pakkingen kan ik alvast vantevoren bestellen bij de dealer?

alvast bedankt!



gewoon wieltjes aan de grond hoor.
als je die stop er uit haalt krijg je niet alle olie ververst.

er staan hier uitgebreide flush handleidingen, mag ik je de "vernieuwde" zoek functie aanraden bovenin het scherm?

en het werkt echt goed. je schrikt welke drap eruit komt als je ziet wat je er in stopt.
het is zeer goed te doen als je een hulpje hebt...

Suc6,
Gerwin

De wagen moet wel degelijk even de lucht in, hoor. Als je de plug er uit draait heb je alvast een hoeveelheid olie er uit.
Die hoeveelheid precies opmeten en dezelfde hoeveelheid schone olie er weer in gooien via de peilstok om te flushen (wel weer even de carterplug er in, natuurlijk  ;D)

De rest van de beschrijving is te vinden op het forum.

V70geRwin

Dat heb ik overgeslagen en gelijk met de flush begonnen...
(dwz eerst leegpompen totdat je bubbels ziet..)

Zie niet echt het verschil of je de eerste keer de olie via de plug aftapt of eruit laat pompen via de koelerslang.
Of is dat er wel?

-D©©©L-

#21
Het kan zijn dat je via het aftappen wat residue mee neemt, bovendien kan je de (magnetische !) olieaftap plug schoonmaken.

Ik heb mezelf voorgenomen op eens in de 3 a 4 motor olie wissels (30.000 km) de olie van de bak via de plug te laten aflopen en deze hoeveelheid aan te vullen.
Op die manier blijft de olie "gemiddeld" redelijk vers om dat steeds de helft gewisseld wordt. Sommige bakken willen na wissel graag een reset van de oliekwaliteit meting.

V70geRwin

AH, ok.
Goede tip.

Volgende keer wil ik ook het filter mee laten nemen, maar dat laat ik wel aan de specialisten over  ;D

-D©©©L-

Citaat van: spekkie99 op 13-06-2007 12:59:51
Volgende keer wil ik ook het filter mee laten nemen, maar dat laat ik wel aan de specialisten over

Dat ìs ook zeker specialisten werk.
Het filter zit midden in de bak, om deze te vervangen is "splitsen" van de bak noodzaak. Hij moet er dus onderuit en grotendeels uit elkaar.
Ik ben aan het informeren naar de (on)mogelijkheden en (on)zin rondom het plaatsen van een extra filter in de leidingen naar de olie koeler.

V70geRwin

ah, dan laat ik het filter ook voor wat het is.
de bak schakelt na de flush weer prima.
voorlopig dus weer goed zo.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 14:21:44
Het filter zit midden in de bak, om deze te vervangen is "splitsen" van de bak noodzaak. Hij moet er dus onderuit en grotendeels uit elkaar.

nee hoor, de bak hoeft er écht niet onderuit om de filter te wisselen.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 13-06-2007 16:52:52
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 14:21:44
Het filter zit midden in de bak, om deze te vervangen is "splitsen" van de bak noodzaak. Hij moet er dus onderuit en grotendeels uit elkaar.

nee hoor, de bak hoeft er écht niet onderuit om de filter te wisselen.


Daar heb jij vast wel weer een mooie afbeelding bij ludo (ik raak verwend)  ;D

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 17:21:08
Daar heb jij vast wel weer een mooie afbeelding bij ludo (ik raak verwend)  ;D


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

nou, niet echt een afbeelding van het filter.
Vadis is daar ook niet duidelijk in.
ik heb de filter een keer laten vervangen, en als ik er zelf niet bijstond, wist ik ook niet waar die zou zitten.
er is makkelijker dan je denkt aan te komen, oliepan en solenoids weghalen is alles.
maar het nadeel is dat er speciale sleutels voor nodig zijn.
zonder dit gereedschap mag je zelf vervangen vergeten.



-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 13-06-2007 17:33:12
nou, niet echt een afbeelding van het filter.
Vadis is daar ook niet duidelijk in.
ik heb de filter een keer laten vervangen, en als ik er zelf niet bijstond, wist ik ook niet waar die zou zitten.
er is makkelijker dan je denkt aan te komen, oliepan en solenoids weghalen is alles.
maar het nadeel is dat er speciale sleutels voor nodig zijn.
zonder dit gereedschap mag je zelf vervangen vergeten.


http://www.850turbo.be/temp/AW50.jpg
Dat plaatje ken ik wel (van binnen en van buiten), staat het filter idd niet op.  :-\
Als het filter idd daar zit, ga je daar toch niet bijkomen zonder de motor+ bak (en dus het subframe) een eind te laten zakken ?
Heb jij een partnummer van het filter, heb me suf gezocht maar krijg het niet boven tafel.  :eusa_think:


Citaat van: mehn op 13-06-2007 17:29:46
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 17:21:08
Daar heb jij vast wel weer een mooie afbeelding bij ludo (ik raak verwend)  ;D

http://www.volvo850forum.nl/Themes/classic/images/dutch/search.gif
:eusa_wall: