Wel of niet flushen

Gestart door hanszelf, 01-03-2007 01:04:34

Vorige topic - Volgende topic

hanszelf

Hallo,

Ik weet dat er al heel veel over is geschreven, maar de zoekfunctie hapert of ik snap hem niet dus nog maar eens.
Moet ik een automaat die goed schakelt (en 360.000 heeft gedraaid) nu wel of niet flushen. De olie is aardig bruin maar ik heb geen schakelproblemen. Ja, een paar weken één keer knipperend pijltje maar dat lijkt me toch eerder een PNP-verhaal.
Ik huldig normaal het standpunt "if it ain't broken, don't fix it", en ik ben een beetje bang dat er allerlei aangekoekte rotzooi door het systeem gaat zwerven na het doorspoelen.
Wat is wijsheid: lekker laten zitten de oude olie of toch een keer spoelen?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Philip850

ook bekend met het spreekwoord voorkomen is beter dan genezen?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

HJ850

Als dat olie verversen van de AT laatste 75.000 a 100.000 km niet gebeurt is: gewoon flushen. Je spoelt hem door, je ziet vanzelf wel wanneer er weer schone olie doorheen komt. 2-3x leeg-vol is dacht ik gebruikelijk.

Gmid

Je zult het echt merken. Schakelt na het flushen gewoon veel vloeiend. Waar je nu nog een tik in je rug krijg, schakelt ie straks weer gewoon vloeiend over.

Er zijn dealers of universelen die zeggen dat t een en ander kan gaan  lekken na een keertje flushen, omdat de drek 't allemaal wat dicht houdt. Maar als je daar over na denkt dan is helemaal raar om niet te flushen. Als dat echt zo is, dan is het in feite toch al lek, door niet te flushen is het alleen uitstel van executie.
Volvo C30 '12

Gmid

Dat schrijf ik in m'n post.   ;D

Als er al (nauwelijks merkbare) problemen zijn met de AT, dan zal dit alleen aan het licht komen door het flushen van de automaat. Technische problemen zullen en kunnen niet opgelost worden door flushen. Deze zullen zelfs duidelijker boven water komen.

Niet flushen is dan niet beter, omdat dat in feite gewoon uitstel is. Het technisch probleem komt dan ook wel aan t licht, alleen wat later.
Volvo C30 '12

V70geRwin

Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:48:13
Ik weet 't niet..........

Kijk eens naar de topics van spekkie99 en van mij. Wij hebben juist problemen gekregen na het flushen.

Of voorkomen beter is dan genezen gaat volgens mij toch niet helemaal op........  :-\

Als je kijkt naar de vele positieve reacties kan het normaal gesproken geen kwaad lijkt me. Maar het verhaal dat er weer vuil los komt klinkt ook realistisch. Het is gewoon moeilijk in te schatten.

Zoek zelf de balans tussen hoe slecht je bak nu is en het (financiele) risico wat je neemt bij een flush. Voor mij moest het verbeteren en dat heeft het uiteindelijk ook erg gedaan ook al werd ik eerst op het verkeerde been gezet door een luchtbuis die loszat en de motor erg slecht liet lopen.

Komende dagen eens kijken hoeveel het nu verbeterd is.

Succes met je beslissing.

gr,
Gerwin

hanszelf

Mmm, ik denk dat ik het dan toch nog maar een tijdje uitstel. Eigenlijk schakelt de bak keurig, niet bepaald (wereld)schokkend. Ik vind de olie alleen nogal bruin vandaar de vraag.

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Philip850

Citaat van: spekkie99 op 01-03-2007 14:58:31
Citaat van: elianmars op 01-03-2007 13:48:13
Ik weet 't niet..........

Kijk eens naar de topics van spekkie99 en van mij. Wij hebben juist problemen gekregen na het flushen.

Of voorkomen beter is dan genezen gaat volgens mij toch niet helemaal op........  :-\

Als je kijkt naar de vele positieve reacties kan het normaal gesproken geen kwaad lijkt me. Maar het verhaal dat er weer vuil los komt klinkt ook realistisch. Het is gewoon moeilijk in te schatten.

Zoek zelf de balans tussen hoe slecht je bak nu is en het (financiele) risico wat je neemt bij een flush.

als je regelmatig zou flushen zou het vuil er niet eens zitten omdat je dat eruit spoelt. Wacht je te lang, raakt de olie sterk vervuild en kan het geen kant meer op. Als er, zoals al eerder gezegd, problemen komen na het flushen komt dat niet door het flushen zelf maar door een ander probleem dat dan aan het licht komt.
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

OMD

Wat zijn eigenlijk de gemiddelde kosten bij een dealer voor het flushen van eeen automaat?

iemand een indicatie?

V70geRwin

richtprijs 300 euro van de dealer uit alkmaar (TVK)

materiaalkosten eerste keer zelf doen de helft (afhankelijk van wat je al hebt aan slangen en emmertjes etc), volgende keer alleen de olie, was bij mij 16 liter a 120 euro (dexron 3 van de automaterialenzaak).

gr,
Gerwin

mehn

Ik heb de mijne geflushed voor 85 euro met 15 liter volsynthetische olie Dexron III, dus...

Moet je wel zelf de olie kunnen afvoeren.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

jan piet

Gewoon flushen die handel! Heb er ooit eens een automaat me verspeeld, omdat GM het niet nodig vond bij de Pontiac. Foute besparing!
Sindsdien flush is regelmatig bij de volgende auto's waar een automaat in hing. Mijn TDI geflushed bij 259.000 en ergens rond de 315.000 nog een keer. Schakelt sindsdien ongemerkt stukken beter, terwijl ik weinig klachten had. Staat inmiddels alweer op bijna 365.000 en gaat de volgende beurt (390.000) echt weer geflushed worden!
Gr,JP

why-not

Is flushen beter als een gewone verversing van de automaatbakolie?
De mijne staat nu op 2 ton maar kan in de boekjes niet vinden of het al een keer gedaan is :-\.

V70geRwin

Bij Flushen spoel je net zo lang met nieuwe schone olie totdat er ook weer schone olie uitkomt.

Wat je doet is bijvullen met schone olie, de automaatpomp laten lopen in D, wachten totdat hij bijna leeg is, motor af, weer bijvullen, laten lopen in volgende stand van de bak...etc totdat je alle standen gehad hebt.

Hierdoor verwissel je niet alleen de olie maar spoel je ook de bak.

Bij mijn bak kwam er dikke zwarte drap uit en na een poosje weer die mooie schone rode olie.
Als je dat ziet weet je zeker dat het goed is voor je bak..

Ludo

Citaat van: spekkie99 op 01-06-2007 10:19:52
Bij Flushen spoel je net zo lang met nieuwe schone olie totdat er ook weer schone olie uitkomt.

op deze manier haal je er dus ALLE oude olie uit.
met alleen verversen kan dat niet, omdat er een hoeveelheid (+-2-2,5 liter) in de koppelomvormer achter blijft.