Wel of niet flushen

Gestart door hanszelf, 01-03-2007 01:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mehn

Citaat van: Ludo op 13-06-2007 17:33:12
ik heb de filter een keer laten vervangen, en als ik er zelf niet bijstond, wist ik ook niet waar die zou zitten.
er is makkelijker dan je denkt aan te komen, oliepan en solenoids weghalen is alles.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

#31
er is inderdaad wel makkelijk bij te komen.
het filter verwissellen is nog iets anders!.
zoals ik al schreef, zonder het speciaal gereedschap zou ik er niet aan beginnen.
de solenoids zitten achter de oliepan, die moeten ook gedemonteerd, het terug afstellen doe je niet 1-2-3.
dat was zelfs mét het gereedschap toen erg moeilijk, ik denk dat dat het langst van alles heeft geduurd toen.

onderdeelnummer heb ik niet, maar Gary kan je daar vast mee helpen: http://www.allomatic.com/prod_aisin.html

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 12:51:23
Sommige bakken willen na wissel graag een reset van de oliekwaliteit meting.

Hoe gaat dat dan?

-D©©©L-

#33
Citaat van: elianmars op 13-06-2007 22:44:28
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 12:51:23
Sommige bakken willen na wissel graag een reset van de oliekwaliteit meting.

Hoe gaat dat dan?

Dat zit in de software van sommige 1996 modellen. (850 dan, x70 weet ik niet)

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 19-07-2007 22:05:16
Citaat van: elianmars op 13-06-2007 22:44:28
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 12:51:23
Sommige bakken willen na wissel graag een reset van de oliekwaliteit meting.

Hoe gaat dat dan?

Dat zit in de software van sommige 1996 modellen. (850 dan, x70 weet ik niet)

Ik heb er inderdaad over gelezen in Vadis.

Misschien had ik dat toch moeten laten doen, na de oliewissel..... :eusa_think:

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 19-07-2007 22:08:49
Citaat van: -D©©©L- op 19-07-2007 22:05:16
Citaat van: elianmars op 13-06-2007 22:44:28
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2007 12:51:23
Sommige bakken willen na wissel graag een reset van de oliekwaliteit meting.

Hoe gaat dat dan?

Dat zit in de software van sommige 1996 modellen. (850 dan, x70 weet ik niet)

Ik heb er inderdaad over gelezen in Vadis.

Misschien had ik dat toch moeten laten doen, na de oliewissel..... :eusa_think:

In de mijne zit het niet, komt gewoon niet voor in het VST menu.

romeo

ik heb voor mezelf besloten nu toch eens te flushen (bij 300.000km). Vraag die bij me opkomt is of het flushen met dezelfde specs transmissie olie moet plaatsvinden  (dus de Dexron III)  of kan uitsluitend met dit doel goedkopere olie worden gebruikt??


3x doorspoelen met steeds opnieuw schone olie kost een lieve duit i.g.v. Dexron III


Wie heeft ervaring?

V70geRwin

Citaat van: romeo op 30-09-2007 14:12:42
ik heb voor mezelf besloten nu toch eens te flushen (bij 300.000km). Vraag die bij me opkomt is of het flushen met dezelfde specs transmissie olie moet plaatsvinden  (dus de Dexron III)  of kan uitsluitend met dit doel goedkopere olie worden gebruikt??


3x doorspoelen met steeds opnieuw schone olie kost een lieve duit i.g.v. Dexron III


Wie heeft ervaring?


de redenatie dat je met doorspoelen echt alles er doorheen spoelt gaat volgens mij niet op. je spoelt met schone olie door maar je kan niet stellen dat je daarna dit er allemaal weer uit krijgt, dan moet je alsnog 3 keer spoelen met de juiste olie om een mengsel van de "spoel olie" en definitieve olie te voorkomen.

kosten vallen toch wel mee? zeker als je het zelf doet irm dealer..!

Turbo-Geek

Tja, het kost je gewoon zo'n 120 euro aan Dextron 3 als jet bij de Volvo dealer haalt en zelf doet.
Als je op een andere lokatie de dextron III goedkoper kan krijgen ben je natuurlijk goedkoper uit.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

#39
Ik laat gewoon 3 a 3,5 liter ATF aflopen in stilstand, en dit vul ik dan weer aan. Elke 15.000 km weer (elke tweede motor olie beurt).
Gemiddeld rij ik dan met behoorlijk verse olie en smijt geen dure ATF ongebruikt weg.


-edit- ik val in herhaling...  :eusa_wall:

Turbo-Geek

Daar zit idd wat in ......
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Vandaag weer 3,5 liter afgezogen (smeert niet zo), de plug losgenomen om eventueel slijpsel te kunnen zien (plug is magnetisch) en na terugplaatsen van de plug weer gevuld met 3,7 liter verse ATF (Dextron 3). Er zat geen zichtbare rommel aan de plug, met een witte tissue was er wel wat af te halen. Met de smering zit het dus wel goed.

De olie in het rechter blikje heeft 15.000 km in de bak gezeten, in het linker blikje zit verse olie.
In beide blikjes staat een laagje van ca 1 cm :


Olie stinkt overigens niet erg, al ruikt het wel duidelijk "branderiger" dan nieuwe olie. Ik blijf deze methode gewoon nog even volhouden.

Ludo

Citaat van: -D©©©L- op 29-12-2007 00:41:39
De olie in het rechter blikje heeft 15.000 km in de bak gezeten,

die is precies wel érg donker na zo weinig kilometer.  :o
bij mij wastie nog (donker)rood na 34.000km.

Turbo-Geek

Onderschat ook de foto belichting niet.
Als je het helemaal goed op foto wil krijgen dan moet je beiden apart loodrecht fotograferen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Citaat van: Turbo-Geek op 29-12-2007 11:53:24
Onderschat ook de foto belichting niet.
Als je het helemaal goed op foto wil krijgen dan moet je beiden apart loodrecht fotograferen.

Ja klopt.  ;)