HID / Xenon kit voor de 850R eindelijk er in

Gestart door PEP, 02-05-2007 09:09:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

PEP

Gisteren is dan uit het Verre Oosten het goedkope Xenon setje binnen gekomen. Prima verpakt, op de extra bestelde (andere kleurwaarde) Xenon lampjes na, die waren beschadigd en gaan dan ook terug (doen het wel, maar heb liever geheel intakte exemplaren logischerwijze).

De doos is netjes, het materiaal er in viel mij, zeker voor de prijs, enorm mee. De bedrading ziet er goed uit, de lampjes zijn okay, al met al boven verwachting goed.

Het inbouwen dan. Er moet een gaatje worden gemaakt in de koplampafdicht plaatjes. Deze waren dikker dan verwacht en viel me dus nog tegen ook. Het gat wat je moet maken is rond de 2.5cm omdat het hele Xenon lampje er achteraf doorheen moet kunnen. Het bijgeleverde afdichtrubber doet zijn werk prima, verwacht geen lekkages.

Het zoeken voor een plekje voor de "ballasts" (kastjes waar de electronica in zit) viel me erg tegen, zoveel ruimte is er niet meer rond de plek waar je het moet plaatsen. Aan de accu-kant is het helemaal onderin gelukt door een metalen steuntje plat te slaan met een hamer en het kastje horizontaal op de bodem te monteren, gebruik makende van de plek waar de massakabel ook zit. Aan de andere kant zit het kastje nu verticaal vast aan een kunststof bak. Niet superstevig aan die kant maar de kastjes wegen geen honderd kilo dus voorzie geen problemen.

Dan de lampjes er in zetten en het klemmetje aandrukken en klaar. Nee dus. Dit had ik achteraf heel anders moeten doen. De metalen "basis" van een standaard H1 lampje (dat rondje met hoekje er af zeg maar) is vrij dun, misschien een halve millimeter of zo. De basis van de Xenon lampjes is echter van kunststof en een stuk dikker, rond de 2-3 millimeter. Dit zorgt ervoor dat het klemmetje om het lampje vast te zetten daarna er enorm zwaar op gaat. Als je dit niet kan zien is het vrijwel onmogelijk, althans dat vond ik dus. Toch maar aan de ene kant de accu verwijderd en aan de andere kant de koplampunit er uit gehaald. Toen was het een kwestie van een paar seconden. Had dat dus meteen moeten doen, had twee uur werk en een kapotte onderrug gescheeld.

Aanzetten dan maar... En jawel hoor, wat een feest! Ze beginnen erg blauw (zit nu 4300K Xenon in, da's qua kleurwaarde "daglicht" (niet blauw dus) maar dat zakt na een paar seconden terug tot wit. En wat een licht! Echt veel veel meer dan de standaard lampen, waar ik nooit tevreden over ben geweest, ook niet na allemaal Philips BlueVision en dergelijke experimenten. Dit is echt een heel groot verschil. Zal nog wel een foto maken met een andere 850 ernaast met de standaardlampen, het lijkt dan wel of die maar op halve stand branden.

Als dit setje het een acceptabele tijd uithoudt, dat weet je natuurlijk nooit met die achteraf-kitjes, ben ik uitermate tevreden. Het materiaal en het resultaat hebben mijn verwachtingen ruim overtroffen in ieder geval. Zal het vanaf nu in elke auto die ik ga rijden inbouwen, het is helemaal top!

Hier staan wat plaatjes van de kit: http://www.pfeffernuss.com/01/hid


robbie409

:(
Volgens mij heb ik er geen plek voor omdat er al gas-spullen bijgepropt zijn daar bij de accu :(

Moet het maar eens IRL bij je komen bekijken... Rode R -meeting :)

-D©©©L-

Citaat van: robbie409 op 02-05-2007 19:01:02Rode R -meeting :)
Op zich een goed plan,
ik kom alleen als de rest van de kleuren ook komt. (vaal rood en roze incluis)  ;)

Een meeting van 850's/x70's met niet-verblindende retrofit xenon lijkt me nog leuker.  :eusa_clap:

Misha

En geen gezeur gehad met brandende controlelampjes en zo ?
Ben zelf ook aan het twijfelen, ik vind de standaardlichtopbrengst niet echt geweldig, hoewel gevoelsmatig iets beter weer dan de 850, raar genoeg
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Black Magic

#4
Dat wegwerken van die transformatoren is geen probleem, en voor de bekabeling is plaats zat, ik heb ze zelf ook gemonteerd alleen dan van een ander merk, maar ze zitten er al weer een maand  of 9 in zonder problemen (en ook geen brandende controle lampjes). Ik verkoop die lampen niet maar ik moet zeggen dat het een verschil is van dag en nacht  :)

SIPS Master

Sluit ik me bij aan. Die standaard lampen/units van Volvo geven echt slecht licht.
Up the Irons!

RRRRR_Ramon

Moet zeggen dat de phase I 850 koplampen beter zijn dan de phaseII, ze zijn groter en dan in combinatie met nieuwe lenzen (dat maakt al een wereld van verschil) en Philips H4tjes met hogere lichtopbrengst moet ik zeggen dat ik goed licht heb.

Denk toch dat de phaseII koplampen een derde kleiner zijn dan de phaseI.

Nieuwer wil niet altijd zeggen beter...........  ::)  ;D
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Racingbrick

Nou, we zijn benieuwd naar de plaatjes hoor, aarzel niet om die te posten na de inbouw....

pwassink

Citaat van: -D©©©L- op 02-05-2007 19:08:59
Citaat van: robbie409 op 02-05-2007 19:01:02Rode R -meeting :)
Op zich een goed plan,
ik kom alleen als de rest van de kleuren ook komt. (vaal rood en roze incluis)  ;)

Een meeting van 850's/x70's met niet-verblindende retrofit xenon lijkt me nog leuker.  :eusa_clap:

Kuch ..

Kom jij hier kijken of moet ik naar jou ?   :eusa_whistle:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

hanszelf

Hoe heb jij het probleem van aan-uit-aan bij starten van de auto opgelost?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

PEP

Welk probleem bedoel je? De lampen gaan gewoon aan bij het starten en weer uit als je de motor uitzet. De originele bedrading blijft gewoon intakt, je hoeft niets te knippen ofzo. Weet alleen niet in hoeverre het aan en uit gaan de levensduur beinvloedt maar dat zien we dan wel weer.

Er gaat inderdaad ook geen controlelampje branden, had zomaar gekund vanwege het lagere Wattage maar gelukkig is dat niet het geval.

Dat de ballasts "makkelijk" zijn weg te werken ben ik het niet geheel mee eens. Zó veel ruimte is er niet. Het lukt uiteraard altijd wel, maar om het dan meteen als makkelijk te omeschrijven, hmmm...

Al met al wel een waanzinnig fijne ingreep, vanavond bij het terugrijden weer zitten genieten. Vooralsnog geen knipperende tegenliggers verwacht dus met het lichtbeeld zal het hopelijk ook voor hun wel te doen zijn. Laat het binnenkort nog wel even controleren. En moet nog foto's maken, zal dat ook snel doen.

Black Magic

Ik zal vanavond wel even foto's maken waarop is te zien dat de transformatoren redelijk makkelijk weg gewerkt zijn  ;)

PEP

Ja uiteraard is er ruimte "zat" aangezien die dingen heel erg klein zijn maar zonder enig demonteerwerk is het niet "eventjes" prikken, draaien en klaar.

Net de kapotte lampen terug gestuurd, benieuwd hoe lang het duurt eer de nieuwe weer terug zijn, denk wel een klein maandje. Oh well, alles doet het nu dus lekker op boeien ook, heb de tijd.

Black Magic

#13
Hier de linker kant , naast de accu en het luchtfilterhuis bij de witte pijl:



Hier rechts naast het motorregeleenheid huis, zie witte pijl (hij zit niet zo goed zichtbaar weggewerkt):




:)

PEP

Jeetje ja da's inderdaad enorm weggewerkt!  :eusa_clap: Dat wilde ik dus expres niet, omdat ik er positief als ik altijd ben vanuit ga dat de lampjes over drie weken de geest geven en ik ze moet vervangen. Wil dat dan wel doen zonder de halve auto uit elkaar te halen  ;)  Maar goed, jouw manier is veel beter en netter hoor!