slecht starten van mijn volvo 850 2.5i, 10v LPG

Gestart door aj, 10-05-2007 21:51:16

Vorige topic - Volgende topic

aj

Hallo,

Ik heb sinds kort een volvo 850 10 klepper op LPG uit 1994 met 340.000Km op de teller.   Hij start vaak slecht, en het maakt niet veel uit of ik nu alleen op benzine start of automatisch overschakel op LPG. Soms start de auto wel in 1 keer, maar vaak moet ik 3 keer starten voordat de auto echt start.  De auto 'bokt' heel erg bij het starten.

Als de auto loopt is het goed op zowel benzine als gas. Hij valt niet uit, loopt stationair mooi (rond de 800 toeren) en pakt goed op. Ook overschakelen gaat goed. De startmotor is door de vorige eigenaar vervangen.

Ik heb de verdelerkap, rotor, bougies en de accu vervangen. Vooral de verdelerkap zag er erg slecht uit, maar dit heeft geen verschil gemaakt voor mijn startprobleem. De bougiekabels wil ik preventief nog vervangen, het zijn de orginele kabels uit 1994 en het rubber is behoorlijk verstaft maar ik denk niet dat dit iets zal uitmaken voor mijn startprobleem.

Heeft iemand een idee?  Ik wil de foutcodes morgen even uitlezen.

AJ.

Marc O.

Allereerst: welkom op dit forum! Heb je ook foto's van de Volvo?

Ik zou toch zeker die bougiekabels vervangen. Als ze al zo oud en zichtbaar aangetast zijn, dan is vervanging de juiste keuze. Als je daarna nog steeds last hebt van het probleem dan kun je verder zoeken. Lijkt me dat de injectoren daarna aan de beurt zijn voor een inspectie.
...The Nile isn't just a river in Africa...

AntonioMontana

Dat slechte starten kan ook komen door een lekkende benzinedrukregelaar:

"
Checken of de regelaar lekt:
Zet je contactsleutel in stand II, trek het witte dunnen draadje dat vanaf je vacuumboom(dacht ik?) naar de benzinedrukregelaar onder je injectors loopt (regelaar=6cm lang cylindertje,diameter 3cm). Voel met je hand of druk keukenpapier tegen de onderkant van de regelaar, hier mag geen benzine uit lekken. Bij mij druppelde het behoorlijk...
Vervangen is makkelijk zelf te doen, en starten gaat weer soepeltjes  (kosten 70euro)
"

http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12450.0

pwassink

Citaat van: AntonioMontana op 11-05-2007 13:18:28

"
Zet je contactsleutel in stand II, trek het witte dunnen draadje dat vanaf je vacuumboom(dacht ik?) naar de benzinedrukregelaar onder je injectors loopt (regelaar=6cm lang cylindertje,diameter 3cm). Voel met je hand of druk keukenpapier tegen de onderkant van de regelaar, hier mag geen benzine uit lekken. Bij mij druppelde het behoorlijk...
Vervangen is makkelijk zelf te doen, en starten gaat weer soepeltjes  (kosten 70euro)
"

Neem dan meteen het vacuumslangetje (wit = hard en broos!) en de 2 knietjes mee..

Scheelt je een tweede rit naar dealer en of ellende met je vacuum achteraf.. Eurocentenwerk..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

elmarconi

Start hij wel direct nadat je 'm afgeschakeld hebt?
Ik bedoel bij warme motor: contact af. tel tot 3, starten.

Zo ja: Typisch LPi probleem, nalekkende injectoren (LPi systeem heeft paar Bar druk op LPG leidingen tot aan de injectoren) vullen het inlaattraject met verdampt LPG. Vervangen injectoren is duur, en na 20.000 km hetzelfde verhaal.

Mee leren leven...
--
Autogas Inside . . .

Marc O.

Citaat van: elmarconi op 11-05-2007 14:06:42

Zo ja: Typisch LPi probleem, nalekkende injectoren (LPi systeem heeft paar Bar druk op LPG leidingen tot aan de injectoren) vullen het inlaattraject met verdampt LPG. Vervangen injectoren is duur, en na 20.000 km hetzelfde verhaal.

Mee leren leven...

Huh??  ???

GeertG

Waar staat dat het om LPi gaat ?  ::)
Met een 2.5i, 10V lijkt het mij eerder eentje met een verdamper..............

Vraagje:
wanneer je 'm op contact zet en even de brandstofpomp laat lopen en dan pas start (na 1-2 sec) gaat het dan ook slecht ?
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Ludo

Citaat van: Marc O. op 11-05-2007 14:08:55
Citaat van: elmarconi op 11-05-2007 14:06:42

Mee leren leven...

Huh??  ???

dit snap ik ook niet goed.
als de motor na 3 tellen start heb je lekke injectoren?.
hoe kom je daarbij. ???

elmarconi

Mijn ervaring. De warme motor start meteen nadat hij uitgeschakeld is (3 tellen bijvoorbeeld), en dan start hij op benzine zonder dat de LPG injectoren de tijd hebben gehad na te druppelen.

Dit werkt bij koude motor als ik daarvoor een flink eind op benzine rij, en de overdruk uit de LPi leiding weg is, en 'm zo uitzet, dan start hij wel binnen 1 a 2 keer rondslaan van de startmotor.

Ergo, daaruit leid ik af dat de LPG injectoren nadruppelen zolang er druk op de LPi leidingen staat.

Zal ff zoeken en referenties geven...
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=5839.msg98318#msg98318
http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=12686.msg209516#msg209516
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=4518&highlight=&sid=56150cc315cdc270972366fca9b5b14f
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=65850 (hey ook een Ludo  :D)

20dkm is idd een beetje gechargeerd.

--
Autogas Inside . . .

Marc O.

Lekke injectoren is iets wat ik zelf ook heb ervaren in het verleden. Symptoom is inderdaad slecht starten. Maar ik begrijp niet waarom nieuwe injectoren al na 20.000km weer hetzelfde euvel zouden moeten vertonen..... Ik rij nu zo'n 50.000km rond met m'n nieuwe LPi installatie, maar heb nergens last van.

Edit: typo

Ludo

het makkelijkste om de injectoren te controleren is met een zeepsopje op de aansluitingen te spuiten (vernevelen).
zie je belletjes is er een lekje.

20.000km is idd snel.
na 1,5 ton heb ik ook nog geen last van lekke injectors.
Marco, heb je de O ringetjes al eens vervangen?.

aj

Citaat van: AntonioMontana op 11-05-2007 13:18:28

"
Voel met je hand of druk keukenpapier tegen de onderkant van de regelaar, hier mag geen benzine uit lekken. Bij mij druppelde het behoorlijk...

Bedankt voor de reacties.  Ik ben een leek op autogebied overigens, maar dit terzijde.

Ik heb nog geen foto's. De brandstof pomp even laten lopen maakt niet uit.  Motor warm of koud, geen verschil.

Ik heb even gekeken en dat witte buisje zat niet eens aangesloten aan de benzinedrukregelaar, oeps...... het rubberen 'koppelstukje' was enorm verstaft waardoor die er  af is geschoten denk ik.  Er zit nu een nieuw rubberen koppelstukje tussen maar het probleem is niet opgelost.

De regelaar lekt (druppelt) als ik het buisje erafhaal. Dit mag dus niet? En (vaak) slecht starten maar voor de rest prima lopen kan hier aan liggen? Dan is dit hoogstwaarschijnlijk mijn probleem denk ik. 

Ludo

Citaat van: aj op 11-05-2007 18:36:48
De regelaar lekt (druppelt) als ik het buisje erafhaal. Dit mag dus niet? En (vaak) slecht starten maar voor de rest prima lopen kan hier aan liggen? Dan is dit hoogstwaarschijnlijk mijn probleem denk ik. 

hoogstwaarschijnlijk is dit inderdaad het probleem.
drukregelaar mag niet lekken.
chek ook alle andere slangetjes even.

AntonioMontana

Citaat van: aj op 11-05-2007 18:36:48

Nee dit lekken mag dus niet, en ja dit veroorzaakt sowieso startproblemen :) Even bij de dealer een nieuwe halen en als je mn vorige link die ik gaf doorleest vervang je hem zo zelf.

aj

Citeer
Nee dit lekken mag dus niet, en ja dit veroorzaakt sowieso startproblemen :) Even bij de dealer een nieuwe halen en als je mn vorige link die ik gaf doorleest vervang je hem zo zelf.

Ok :). ik kon vandaag geen nieuwe kopen, hoeveel kwaad zou het kunnen om hiermee door te rijden als ik volgende week een nieuwe monteer?