855Tdi verliest (soms) trekkracht en is net een vrachtwagen

Gestart door 850Tdi, 14-05-2003 18:57:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850Tdi

Ik rij tot nu toe 4 jaar probleemloos en zonder grote reparaties een Tdi (1996/ 338.000km). De laatste tijd houdt hij af en toe in, om het even later al dan niet weer op te pakken. Op moment van inhouden gaat mijn diesel bij "plank" gas niet harder dan 130 km/uur en ben ik mijn vermogen kwijt. Het probleem doet zich onregelmatig voor. Bij het uitlezen van de computer geeft deze echter geen foutcode...... ??? De garage heeft nog geen oplossing, wie wel?????? ???
Life offers one guarantee
If you don't win you lose!

denkweb

Blijft het pedaal zelf nergens hangen?? Beetje WD-40?

850Tdi

Nee, het pedaal blijft niet hangen...... als het euvel optreedt maakt het ook niet uit of ik het gaspedaal half of helemaal intrap. Ook maakt het niet uit in welke versnelling ik rijd. Het euvel kan zich zowel in zijn 1 als in zijn 5 voordoen, ook bij verschillende toerentallen.
Life offers one guarantee
If you don't win you lose!

denkweb


850Tdi

Geen filters..... hij staat vandaag bij de garage. Naar hun zeggen heeft het te maken met het regelsysteem dat de uitlaatgasdampen meet/ terugvoert....???? en dan automatisch de turbodruk en inspuiting regelt.
Geen idee, als het maar opgelost is!
Life offers one guarantee
If you don't win you lose!

denkweb


id20driver

Mogelijk is het dat de schuif van de luchthoeveelheidsmeter die op het luchtfilter zit blijft hangen of niet helemaal opent of sluit. Haal de bovenkap van je luchtfilter eens los en kontroleer het zaakje eens goed.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


850Tdi

De garage had het over het schoonmaken van de CGR klep...... waar die ook mag zitten.
Life offers one guarantee
If you don't win you lose!

Danny

#8
Mijn broertje heeft een soortgelijk probleem met zijn onlangs aangeschafte V70 TDI, deze komt wel normaal op toeren maar heeft geen trekkracht.
Deze staat nu bij de garage, hij heeft gelukkig nog garantie, als het euvel gevonden is, laat ik het weten.
Misschien ook de EGR klep??

ed

Dit soort klachten worden vaak veroorzaakt door lucht in het hogedruk brandstof systeem, of een verstopte brandstof toevoer. Als de brandstof pomp (de hogedruk pomp) ergens niet goed afdicht kan hij lucht aanzuigen en krijg je ook dit soort verschijnselen.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Danny

Maar zou dan ook niet het toerental in moeten zakken?

Danny

Foutcode's uitgelezen en de luchtmassameter (zoals eerder al genoemd) gaf een foutcode, deze wordt morgen vervangen.

850Tdi

Het vreemde bij mij was dat er geen fout code af te lezen was. De luchtmassa meter is echter vervangen en de EGR klep is schoon gemaakt. Hij rijdt weer als een zonnetje...... Kan iemand mij vertellen waar die EGR klep zit en wat die doet... ???
Life offers one guarantee
If you don't win you lose!

KIM

De EGR-klep zit ergens tussen het inlaatspruitstuk en het uitlaatspruitstuk in. EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation, ofwel uitlaatgasrecirculatie en zorgt ervoor dat er in plaats van verse lucht een kleine hoeveelheid uitlaatgas wordt meegezogen de cilinderruimte in.
Deze kleine hoeveelheid uitlaatgas zorgt ervoor dat er minder brandstof wordt ingespoten en er dus minder mengsel wordt verbrand. Hierdoor kunnen de druk en de temperatuur in de cilinderruimte omlaag gebracht worden. Bij hoge druk en temperatuur ontstaat namelijk een schadelijk uitlaatgas (NOx), die op deze manier wordt verminderd.
Ik bekijk EGR altijd als een negatieve turbo; de turbo verhoogt de hoeveelheid lucht in de cilinderruimte om er meer brandstof bij te kunnen doen en de EGR zorgt voor minder lucht, om er minder brandstof bij te kunnen doen.
Als zo'n klep blijft hangen (en dat wil vooral door het roet bij diesels wel eens gebeuren) dan heb je dus permanent een negatieve turbo. Overigens werkt de turbo ook niet als de EGR klep ingeschakeld is.

Emiel1976

Hallo Allemaal,

Het probleem met het inhouden is de radiateur. Ik weet het, het klinkt
vreemd maar is het wel.
Drie kennisen van mij rijden allemaal een v70 tdi en hebben allemaal dit probleem gehad.
Bij een trad het op in Zweden met de caravan en de dealers daar konden het niet vinden uiteindelijk in Nederland zij een monteur gelijk dat het de radiateur was en na deze vervangen te hebben is het probleem niet meer opgetreden.
De andere hadden dit ook en na vervanging..........verholpen!

Succes!

Groeten,  Emiel