bobine geeft geen vonk, ook niet na het monteren van een nieuwe bobine!

Gestart door fbm, 02-06-2007 18:22:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fbm

Vorig weekend naar Almere meeting geweest :eusa_dance:, toen we weg wilden starte hij niet meer :'( Emiel even gekeken, geen vonk dus bobine stuk? Nieuwe besteld en gemonteerd starten en lopen! Maar helaas nu weer het probleem geen vonk! :'(

Wat stuurt de bobine aan ? waar moet ik zoeken?

Accu is vol! ?

Help! en aub niet met van die afkortingen graag ::) daar ben ik nog niet echt in thuis :eusa_doh:

thuur

Kijk eens naar het ECU relais (grijs). Dit zit boven de radiator (onder die kap) naast het fan-relais. Neem de stekker los en controleer op corrosie en beschadigde kabels.


Gr ;)

fbm

Oke, zal ik doen.
Zijn er nog meer opties? Ik heb hem achter moeten laten in een ander dorp :eusa_doh: dus kan ik niet steeds snel kijken en hier weer vragen.

Ludo

Citaat van: thuur op 02-06-2007 18:27:01
Kijk eens naar het ECU relais (grijs). Dit zit boven de radiator (onder die kap) naast het fan-relais.

ecu relais?.
dat is het hoofdrelais van het brandstofsysteem.


thuur

Citaat van: Ludo op 02-06-2007 20:38:57
Citaat van: thuur op 02-06-2007 18:27:01
Kijk eens naar het ECU relais (grijs). Dit zit boven de radiator (onder die kap) naast het fan-relais.

ecu relais?.
dat is het hoofdrelais van het brandstofsysteem.

Klopt. Maar die ECU zit met zoveel lijntjes aan de ontstekings ECU dat het me niets zal verbazen dat je geen vonk krijg als deze niet thuis geeft.


Check ook de zekeringen, minstens 2, 4 en 33 (doormeten, niet op het oog!) en relais' 101/102, 103 en 105 en 106 (indien aanwezig, grote J erop). Relais kun je even op tikken of open maken en goed kijken naar gebroken solderingen of ingebrande contacten.

Stekker van de nokkenassensor en stekker van de vliegwielsensor controleren op corrosie. Tenslotte zou je nog kunnen speuren naar corrosie/slechte contacten bij de ECU's (uitnemen en stekkers controleren).

Is het voorschakelelement bij de bobine ook vervangen?

Massa ook weer aangesloten?


En uiteraard (zoals Ludo zegt) foutcodes uitlezen!


Gr ;)

Vertigo

Citaat van: fbm op 02-06-2007 18:37:20
.... Ik heb hem achter moeten laten in een ander dorp :eusa_doh: ....


Niet op de RDW-testbaan in Lelystad blijkbaar, anders had emiel hem wel weer aan de praat gekregen ;D

Maar ff on-topic:

Krijgt de bobine zelf wel stroom?
Je mag er vanuit gaan dat een nieuwe bobine wel werkt, maar dat hoeft niet zo te zijn.
Als de bobine wel (voldoende) stroom krijgt, kan je alles wat daarvoor in het circuit zit uitsluiten. Krijgt de bobine geen stroom? Dan verder (terug) zoeken. Probleem wordt dan immers al voor de bobine veroorzaakt. (Thuur's suggesties)

Weet iemand toevallig welke spanning de bobine moet krijgen?

fbm

Nou ben weer terug, helaas zonder auto :'(
Heb eerst nog de ECU los gehaald en gekeken maar geen corrosie en de kabeltjes zijn zover ik kon zien ook heel.
Dus ANWB gebeld, 36min terplaatsen :eusa_clap:

*Zekeringen doorgemeten allemaal goed!
*Bobine is goed kan ook niet anders :eusa_think: is helemaal nieuw!
*Hier en daar wat gemeten, stekker die in de bobine gaat uit elkaar gehaald!

Gele draadje krijgt geen signaal! Hij zoeken naar krukassensor ??? maar kon hij niet vinden. Die is waarschijnlijk stuk?

Uitlezen kon hij ook niet, te oud ??? en heeft ook weinig zin want er kan ook een draad stuk zijn en dat leest hij niet ( volgens de beste man van de ANWB)

Dus nu kan ik het zelf verder uitzoeken, want hij kwam er niet uit!  :eusa_doh:



Nu ik weer!
Nokkensensor = krukassensor?
Vliegwielsensor?
Waar zitten deze?


Ben er nog niet klaar mee vrees ik :eusa_wall:

rody

de krukassensor zit op het vliegwielhuis.

de nokkenassensor zit in de buurt van de verdelerkap.

Ludo


fbm

Citaat van: rody op 02-06-2007 23:43:40
de krukassensor zit op het vliegwielhuis.

de nokkenassensor zit in de buurt van de verdelerkap.

Hij kon ze niet vinden? "zit niks bij de verdelerkap! ik weet het niet hoor!" zou een stekker moeten zitten volgens hem. EN HET WAS NOG NIET DONKER! ;D

Kan je ze zien zitten als je van boven kijkt? of van onder de auto?


Alarm type 2

Ludo

Citaat van: fbm op 02-06-2007 23:50:21
Alarm type 2

mm ik dacht aan de startonderbreker.
maar die schakelt enkel de starter uit i.p.v. de bobine.

fbm

Zo! Gisteravond maar naar huis gesleept en staat nu dus weer voor de deur :eusa_dance:

Moet dus op zoek gaan naar : vliegwielsensor, krukassensor en nokkenassensor. En eerst de relai nakijken die Thuur opgeeft
Is dit allemaal zelf te doen en te vervangen? heb geen 2 linker handen, maar het wordt wel een nieuw project :eusa_doh:
Of moet ik hem naar de dealer brengen? :'(

Heeft iemand van jullie dit al is zelf gedaan? HEEL GRAAG TIPS AUB! :eusa_pray:


Freakybaby

Volgens mij zijn de vliegwielsensor en de krukas sensor een en dezelfde, als je langs je verdelerkap op het huis van de versnellingsbak kijkt zie je hem zitten, vrij dicht tegen het blok aan. Zit met 1 torx schroef vast.

De nokkenas sensor is een zwart kapje dat op je 2e nokkenas zit, in de buurt van de bevestiging van de bovenste motorsteun. Je verdelerkap zit op de voorste nokkenas. Zwart plastic kapje met 2 torx boutjes vast. Voorzichtig loshalen, zat bij mij erg vast, en is toen een oog gebroken bij het loshalen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

fbm