Viking's Volvo Verhalen

Gestart door viking_in_shorts, 11-06-2007 16:28:50

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Taranis

Voor zover ik weet (en anders zie ik de correctie wel verschijnen :) ), is modeljaar 99 het eerste jaar wat je met Vida uit kunt lezen. Dan heb je dus veel meer aan een dice. Je krijgt dan veel gerichtere en specifieke (Volvo-)informatie over wat er stuk is en hoe je 't moet vervangen.

Om een voorbeeld te geven: KIM heeft mijn auto uitgelezen met een universele reader (waarvoor overigens dank, het ging om het resetten van de airbag-melding + bepalen of de stuurhoeksensor defect was en dat lukte) en de reader gaf bij transmission een pump fault aan. Wij hadden allebei iets van 'er zit helemaal geen pomp in de automaatbak, wat zeur je'. Later met Vida bleek dat de pomp op het differentieel achter te zijn en gaf het programma ook keurig aan wat de symptomen zijn van een defecte pomp en het onderdeelnr in geval men over zou gaan tot vervanging.

Nogmaals: ik ben niet helemaal zeker omtrent het modeljaar icm Vida. Mijn V70 van MY2000 was in ieder geval wel met Vida uit te lezen. Graag een correctie als ik er naast zit.

Edit: met die dice kun je dan ook meteen Laura's auto uitlezen.

elianmars

Citaat van: viking_in_shorts op 11-01-2012 08:19:55
Hoi!

Als ik dit ding koop, wat kan ik dan?

Ik heb een soortgelijk apparaat in de kast liggen. Je kunt er een paar dingetjes mee uitlezen, maar verder kun je er weinig mee.

viking_in_shorts

Met andere woorden: laat maar liggen. Bedankt jongens!

Sbv

Citaat van: Taranis op 11-01-2012 08:44:39
Voor zover ik weet (en anders zie ik de correctie wel verschijnen :) ), is modeljaar 99 het eerste jaar wat je met Vida uit kunt lezen. Dan heb je dus veel meer aan een dice. Je krijgt dan veel gerichtere en specifieke (Volvo-)informatie over wat er stuk is en hoe je 't moet vervangen.

Om een voorbeeld te geven: KIM heeft mijn auto uitgelezen met een universele reader (waarvoor overigens dank, het ging om het resetten van de airbag-melding + bepalen of de stuurhoeksensor defect was en dat lukte) en de reader gaf bij transmission een pump fault aan. Wij hadden allebei iets van 'er zit helemaal geen pomp in de automaatbak, wat zeur je'. Later met Vida bleek dat de pomp op het differentieel achter te zijn en gaf het programma ook keurig aan wat de symptomen zijn van een defecte pomp en het onderdeelnr in geval men over zou gaan tot vervanging.

Nogmaals: ik ben niet helemaal zeker omtrent het modeljaar icm Vida. Mijn V70 van MY2000 was in ieder geval wel met Vida uit te lezen. Graag een correctie als ik er naast zit.

Edit: met die dice kun je dan ook meteen Laura's auto uitlezen.
De C70 van Tim is met Vida uit te lezen, heb ik afgelopen voorjaar ook gedaan.

viking_in_shorts

Weer twee dingen die de laatste tijd me gedachten bezighouden.

Het is nu twee maanden geleden dat ik mijn EGR heb laten vervangen. Ik heb het idee dat het verbruik beter is geworden. Waar ik eerst 10,4 - 10,9 op de boordcomputer had, staat er sinds de operatie 9,4 op de BC. De iphone app waar ik mijn verbruik mee meet denkt hetzelfde, maar ik wil eerst nog even wachten met cijfers.

Tweede ding wat me bezighoud: ik verlies water bij het sproeien :eusa_shifty: maar weet gelukkig ook waar. De leiding die naar de sproeiertjes op de motorkap loopt is lek. Volgens mij sinds een forumbezoek afgelopen zomer waar de motorkap helemaal omhoog is gezet zit de waterleiding af en toe klem in het scharnier. Dat is ondertussen zo vaak gebeurt dat de leiding kapot is gegaan. Heb al geinformeerd: kost SEK 44 per strekkende meter (is dealer-taal voor gratis) en vanaf de rol te krijgen. Wil graag een paar meter gaan halen en de huidige leiding vervangen, maar dan wil ik wel weten hoe hij moet lopen. Kan iemand me dit vertellen? En dan ben ik dus vooral geinteresseerd in hoe de leiding precies bij het scharnier van de motorkap loopt, want daar heb ik nu dus ellende.

Taranis

Helaas is Vida niet specifieker dan dit:

Misschien dat iemand een foto voor je heeft.

BenC70ES

Aan het scharnier zit het volgens mij ook in zo'n plastic houdertje gedrukt zodat het niet beschadigt kan geraken...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

viking_in_shorts

Citaat van: BenC70ES op 18-01-2012 20:34:03
Aan het scharnier zit het volgens mij ook in zo'n plastic houdertje gedrukt zodat het niet beschadigt kan geraken...

Ben, zou ik jou mogen vragen een foto te maken van het scharnier met deze slang erlangs? Ik mis blijkbaar dat plastic houdertje, dus moet weten hoe ik hem wel moet bevestigen ...

BenC70ES

Kan je hier al iets mee?

zit vast vlak boven de scharnier, en dan ook op het voorste 'been' van de scharnier...

viking_in_shorts

Dus als ik het goed zie, gaat hij "in" het voorste been naar beneden en dan "onder" het scharnier (als de klep dicht is) weer terug. Klopt dat?
Bij mij ligt hij namelijk naast het scharnier, dus dat lijkt me niet helemaal de doeling ...

BenC70ES

viking_in_shorts

Citaat van: BenC70ES op 18-01-2012 21:16:07
Klopt...

Ok - dan enorm bedankt! Ik ga (overdag) nog eens kijken hoe ik dan alles het beste bevestig. En dan naar de dealer de slang halen en evt kijken of ik klemmetjes nodig heb! :eusa_clap:

viking_in_shorts

Dit jaar begon de winter dus op 21 Januari.

Er ligt nu een goede 10 cm, en het blijft doorgaan :eusa_dance:  Ga zo de deur uit naar een feestje, dus hoop onderweg nog even wat foto's te kunnen maken ...

elianmars