De kritische noot....

Gestart door M a r c, 05-07-2007 13:24:15

Vorige topic - Volgende topic

Rayman

Citaat van: Taranis op 05-07-2007 15:34:16
Citaat van: Rayman op 05-07-2007 14:30:07
Maar ik kan ze het niet aanrekenen...Ze doen wat hun wordt opgedragen.

Tuurlijk! Befehl ist befehl! Mag er misschien nog enige vorm van intelligentie en compassie verwacht worden van een agent? Neem me niet kwalijk, maar als jij daar een half uur buiten kunt staan, het geschreeuw aan kunt horen van iemand die doodgemarteld wordt en het op een gegeven moment stil hoort worden en jij gaat niet naar binnen, vraag ik me af waar die agent van gemaakt is. Van steen?!

Stukkie ethiek...

"Je mag iemand niet verantwoordelijk voor iets houden wanneer vanuit zijn/haar leidinggevende de opdracht wordt gegeven tot het wel/niet uitvoeren van een opdracht"

Denk dat die agenten heus wel in dubio hebben gezeten...Maar in het Nederland van vandaag weet je nooit wat er gebeurt als je het bevel negeert en die beul neerknalt. Realiseer je dan wel welke risico's dan spelen. Zo'n agent kan ook vrouw en kinderen hebben (of ben ik te soft?)

Johann

Is de afweging om tot actie over te gaan als de situatie daar om vraagt niet de verantwoordelijkheid van de agent ter plaatse?

Turbobiker

Citaat van: M a r c op 05-07-2007 14:15:15
Tis vaak van het ene uiterste in het andere....  iemand met een aardappelmes schieten ze meteen hun hele dienstpistool op leeg, maar als de andere partij misschien ook een pistool heeft gaan ze wachten op assistentie  :eusa_wall:

To serve and protect.... my ass  >:(

Daarom gingen ze deze keer misschien maar eens voorzichtiger te werk...

Was het een bekend drughuis...

Huis van een topcrimineel...

Genoeg redenen om effe wat voorzichtiger te zijn.

Is hooguit wat vreemd dat het een half uur moet duren om assistentie te komen verlenen :-\

En wat als de pa van een misbruikt meisje de dader heeft bewerkt? Dan heeft het slachtoffer toch zijn verdiende loon? :eusa_whistle:
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Rayman op 05-07-2007 19:20:52
Denk dat die agenten heus wel in dubio hebben gezeten...Maar in het Nederland van vandaag weet je nooit wat er gebeurt als je het bevel negeert en die beul neerknalt. Realiseer je dan wel welke risico's dan spelen. Zo'n agent kan ook vrouw en kinderen hebben (of ben ik te soft?)

Is dat niet gewoon het risico van het vak?

Gr ???

Rayman

Citaat van: thuur op 05-07-2007 19:41:01
Citaat van: Rayman op 05-07-2007 19:20:52

Is dat niet gewoon het risico van het vak?
Gr ???

Tuurlijk; een agent heeft de plicht om de onschuldigen te beschermen en de wet te handhaven. Dat zo'n agent wat kan overkomen: ja...Dat is (cru gezegd) een geaccepteerd risico. Ik doel meer op hetgeen wat Lars ook bedoelt...Hoe was de situatie op dat moment?

-D©©©L-

Citaat van: Johann op 05-07-2007 19:25:40
Is de afweging om tot actie over te gaan als de situatie daar om vraagt niet de verantwoordelijkheid van de agent ter plaatse?

zeker.
Een inval zonder ondersteuning in een onbekende situatie met mogelijke vuurwapen dreiging en niet afdoende bescherming maakt geen deel uit van de keuze in mogelijkheden.
Een schril contrast met de praktijken van een BOA, maar ook wel kort door de bocht om dat met elkaar te vergelijken.
Ooit gezien met welk geweld en uitrusting men in irak een dergelijke situatie tegemoed treed ?
Daar sta je dan in je katoenen dienstbroek en walther P5.
Risco's van het vak zijn al groot genoeg, daarvoor hoeft een agent geen stupide acties uit te halen op eigen houtje.

The Saint

Ik ben het wel met Lars eens. Als het adres bekend staat als verblijfplaats van gasten die weken zonder slaap op de been blijven met coke, en in het bezit van wapens, dan moet je misschien ff w88...

De kans is dan bovendien groot dat het sl8offer van hetzelfde kaliber is. En die zijn het leven van een agentje met gezinnetje cker niet waard!

Iha vind ik overigens wel dat de politie hier eens wat harder moet optreden. Een vechtpartij tussen 4 buurtbewoners? Met 10 man en vol materieel erin! 100 supporters op hol geslagen? Met 200 man er op af! Maar de tactiek van de kit hier is meer "niet provocerend aanwezig zijn"... hahahahahahaha hoe bedenken ze het. Ze kunnen op dit vlak nog veel van de VS leren.
No shirt no shoes, no pinball

-D©©©L-

Citaat van: The Saint op 05-07-2007 19:52:57Ze kunnen op dit vlak nog veel van de VS leren.

Ja, die zijn erg succesvol in het bestrijden van de misdaad.  :eusa_naughty:

Citeerwo 27 jun 2007, 20:31
Gevangenispopulatie VS weer gestegen
AMSTERDAM - De Verenigde Staten kenden vorig jaar de sterkste stijging van het aantal gevangenen sinds 2000. Het aantal gedetineerden steeg met 2,8 procent tot ruim 2.245.000, bleek uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse ministerie van Justitie.
...
De toename in de periode van midden 2005 tot eind juni 2006 was sinds 2000 niet zo fors. Om de tendens te verklaren, wijzen deskundigen op zwaardere straffen, een recordaantal drugscriminelen en hoge criminaliteitscijfers. ...

De Verenigde Staten zijn al jaren het land met de meeste gevangenen van de wereld.

kyro

Citaat van: Turbobiker op 05-07-2007 19:34:35

Daarom gingen ze deze keer misschien maar eens voorzichtiger te werk...

Was het een bekend drughuis...

Huis van een topcrimineel...

in die gevallen !  geen actie, en wachten op aanhoudings en
ondersteunings teams !
te link, met z'n 2je

maar dat mag en moet, stuk rapper !!

The Saint

Citaat van: -D©©©L- op 05-07-2007 19:59:30
Citaat van: The Saint op 05-07-2007 19:52:57Ze kunnen op dit vlak nog veel van de VS leren.

AMSTERDAM - De Verenigde Staten kenden vorig jaar de sterkste stijging van het aantal gevangenen sinds 2000. Het aantal gedetineerden steeg met 2,8 procent tot ruim 2.245.000, bleek uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Amerikaanse ministerie van Justitie.
...
De toename in de periode van midden 2005 tot eind juni 2006 was sinds 2000 niet zo fors. Om de tendens te verklaren, wijzen deskundigen op zwaardere straffen, een recordaantal drugscriminelen en hoge criminaliteitscijfers. ...

De Verenigde Staten zijn al jaren het land met de meeste gevangenen van de wereld.

Ik weet niet welke conclusie jij hieruit trekt, maar ik de volgende:

In de VS zitten criminelen dus vaker en langer in de cel dan elders. We weten wel dat ze hier gewoon op straat lopen, maar ik geef er de voorkeur aan dat ze in de lik zitten!!
No shirt no shoes, no pinball

-D©©©L-

Citaat van: The Saint op 05-07-2007 20:07:38

...

In de VS zitten criminelen dus vaker en langer in de cel dan elders. We weten wel dat ze hier gewoon op straat lopen, maar ik geef er de voorkeur aan dat ze in de lik zitten!!

Waar de kleine crimineeltjes een gedegen opleiding krijgen...

Misha

Citaat van: The Saint op 05-07-2007 20:07:38

Ik geloof nooit dat jij die situatie zou willen ruilen..
Situatie is natuurlijk niet te vergelijken.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

...

De enige conclusie die je hieruit mag trekken is dat er méér criminelen in de cel worden gezet. Kan verschillende oorzaken hebben. Ofwel het opsporen en vastzetten van crmininelen wordt effektiever, ofwel er is inderdaad méér criminaliteit. Dat laatste kan ook weer verschillende oorzaken hebben en hoeft geen consequentie te zijn van harder politieoptreden of zwaardere straffen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Trouwens, het is zeker verwijtbaar als het een bekende plek was van de politie vwb geweld en zo.. Bovendien, je kunt toch iets doen ? door het raam schieten ? aanbellen ? alles wat de aandacht trekt of afleidt ?

Als mens en zeker als agent zou ik er niet tegen kunnen als ik weet dat er achter die deur iets dergelijks was gebeurd en ik deed niets vanwege ethiek of regels of zo..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Marc O. op 05-07-2007 20:15:59
De enige conclusie die je hieruit mag trekken is dat er méér criminelen in de cel worden gezet. Kan verschillende oorzaken hebben. Ofwel het opsporen en vastzetten van crmininelen wordt effektiever, ofwel er is inderdaad méér criminaliteit. Dat laatste kan ook weer verschillende oorzaken hebben en hoeft geen consequentie te zijn van harder politieoptreden of zwaardere straffen.

Klopt, maar evenmin kan je dat op basis hiervan uitsluiten.
Enig idee wat dat per jaar kost, die gevangenissen ?