schokken tijdens terug schakelen

Gestart door flippie12, 06-07-2007 10:00:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

flippie12

Ik heb mijn roffel nu bijna 2 mndn en wat me opvalt is dat de automaat bij afremmen soms erg schokt als hij naar de 2e en 1e versnelling terugschakelt.
Bij het optrekken zijn de schokken niet noemenswaardig en normaal denk ik.
Het gekke is dat het schokken niet altijd oprteed maar een beetje random lijkt het.

Waar zou dit aan kunnen liggen of is het normaal?

Ik moet overigens wel de bovenste motorsteun vervangen, misschien heeft dat er mee te maken en vangt deze normaal deze schokken op?

Het is een 2.5 20V, automaat zit er nu ca 35000km onder.

Tips?

thuur

Nee het is niet normaal.

Ja de motorsteunen zijn er om lastwissels in de aandrijflijn op te vangen.

Schokken van de motor kan ook door een slechte ontsteking komen. Schokken van de bak door sterk vervuilde olie of een vervuilde PNP switch.

Eerst de steun vervangen, daarna meld je je maar weer ;D


Gr ;)

flippie12

Ik wil binnenkort ook mij bougies vervangen heb nl geen idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is.

Versnellingsbak olie verversen lijkt me ook een goed idee.
Zou het ook kunnen dat er teveel olie in de bak zit?
Als ik het peil dan is de stand ver (1.5cm) boven het max streepje...

En die PNP switch is die eenvoudig schoon te maken?


thuur

Peilen doe je volgens het instructieboekje, of even zoeken hier. Alle versnellingen, motor lopen, etc.

Een keer of 20 de pook op en neer halen als de motor uitstaat en kijken of je verschil merkt. Zo ja, dan zou dat duiden op slechte contacten. Schoonmaken kan vast wel, maar ik denk niet dat dat een blijvende oplossing is. Beter is de switch te vervangen.

Overigens staat alles uitgebreid beschreven hier ;)

Eerst de steun vervangen dus.


Gr 8)

Misha

#4
Citaat van: flippie12 op 06-07-2007 12:07:44
Als ik het peil dan is de stand ver (1.5cm) boven het max streepje...

Peil je dan op de goede manier ?

Staat wel in het boekje, ik geloof dat het was:
motor draaiend en op bedrijfstemperatuur, eerst even alle versnellingen door klikken en dan peilen ?

Edit: Thuur was me weer voor...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

teveel olie word er vanzelf uitgegooid door het overdrukventiel, als de druk in de bak te hoog word.

flippie12

Is dat zo, als ik de vraagbaak erop nasla wordt er gewaarschuwd voor een te hoog olie peil. Dat zou tot problemen kunnen leiden.

Van het weekend overigens volgens het boekje gepeilt. Maar ik krijg niet een mooi niveau op mijn peilstok te zien. Het is nogal uitgesmeerd tot ver boven de max stand. Hoe kan dit nu ???

Verder lijkt de truc met het "rammelen" aan de pook geholpen te hebben. Enig idee hoou lang het nu goed blijft?

flippie12

Ik heb vanaag wat olie uit de bak laten zuigen, ik denk bijna een halve liter.
Het peil is nu netjes op de max stand en nu wel peilbaar.
Ik had toch het gevoel dat dit het probleem zou kunnen zijn van het soms schokken tijdens terugschakelen.
Na de zuigactie  :o heeft hij ook niet meer geschokt.
Nu maar hopen dat dit ook echt de oorzaak was.

Ludo

Citaat van: Misha op 06-07-2007 12:14:06
Peil je dan op de goede manier ?

Staat wel in het boekje, ik geloof dat het was:
motor draaiend en op bedrijfstemperatuur, eerst even alle versnellingen door klikken en dan peilen ?

zo ongeveer ja.  :D


flippie12

Helaas moet ik terugkomen met het bericht dat het schokken niet helemaal weg is.
Hij doet het niet altijd maar soms als de olie goed warm is en ik in 1 rustige remactie van bv 80 naar stilstand afrem.
Je voelt dan soms naar de 2e en 1e versnelling een forse schok.

Tot nu toe heb ik eraan gedaan:
-"rammelen" aan de pook - geen verandering
-kantelmotorsteun vervangen - geen effect
-ca 0.5 l olie af laten zuigen - klein? effect

Ik heb bij een aantal garages, Volvo en niet Volvo navraag gedaan maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
De reacties gaan van: "dat wordt een nieuwe bak" t/m "niets aan de hand".
De meest zinnige reactie was volgens mij dat er ergens soms een paar klepjes niet goed bekrachtigd worden.
Maar ja, wat doe je er aan???

Wat is nu verstandig, waar moet ik het zoeken???

Wat gegevens:
B5254, 255000km, automaat zit er nu 30000km onder (was vervangen door revisiebak na foute sleepactie, geen garantie meer!), olie peil is goed, olie is mooi helder rood en stinkt niet.

HELP!!!

Ludo

is de standenschakelaar wel goed afgesteld?.

flippie12

 ???
Zou je dat wat kunnen toelichten
???
en zou dat mijn probleem kunnen oplossen
???

Ludo

een standenschakelaar die niet goed afgesteld is zorgt voor vreemde reacties.

flippie12

waar zit dat dan, en past dat bij het beeld dat ik geschetst heb, nl dat het niet altijd optreedt en nooti bij een koude bak?

Ludo

jup, ik heb onlangs precies hetzelfde gehad.
later ging de bak zelfs niet meer opschakelen.
ik heb toen nogmaals een nieuwe standenschakelaar gekocht en gemonteerd.
die bleek in eerste instantie niet de motor te kunnen starten in N, enkel in P.
ook verkeerd afgesteld dus.  ::)  ;D
na wat 'rommelen' daarmee starte ie wél in N en P, maar het afremmen en schakelen ging nog steeds niet goed.
uitlezen bracht ook geen nieuws, zowel handmatig als bij de dealer met de vst.
het gekke was dus ook dat ie dat niet altijd had.
ik dacht dat de bak zijn beste tijd had gehad.
bleek uiteindelijk toch die stomme schakelaar te zijn die niet goed afgesteld was. (hulde voor een oud Volvo monteur)
de standenschakelaar zit bovenop de bak, beter dus om die bij de dealer te laten afstellen.
ze hebben er een speciaal gereedschapje voor, die zet em exact hoe die moet staan.