OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Gunnar

Heb 3 soorten obd kabels besteld om een hoop software te testen.

Ik hoop hiermee eens vast te stellen welke hard en software goed werkt voor onze 1996-2000 obdII versies.

En vooral, welke kan het service lampje resetten.

-usb obdII KKL (ong 30 euro)
-RS232 serieel obdII KKL (ong 30 euro)
-Elmscan 5 serieel (universeel en kan alle moderne protocols aan) (100 euro)

-VOL-FCR
-VAG-COM
-OBD-DIAG
-DIGIMOTO


Testresultaten komen er als mijn hardware binnenkomt.
De software heb ik uiteraard voor educatieve doeleinden als demoversie gedownload oftewel geleend.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

pimsam

Resetten van het servicelampje kan gewoon met de dagteller truuk, daar heb je geen spannende apparatuur voor nodig.
Ik ben wel benieuwd met welke kabel en software je foutcodes kan uitlezen en resetten. In ieder geval succes.

elmarconi

#2
Als jij dat met de zgn. dagteller-truuk bij mijn V70 voor elkaar krijgt verdien je 50 euro.  ;)

Ben zeer benieuwd naar de resultaten van Gunnar.
Kan dan mijn ouwe Sony Clié SJ30 PDA weer eens uit het stof halen en proberen mbv deze OBDII software nuttig te maken.
--
Autogas Inside . . .

pimsam

Het is inderdaad bouwjaar afhankelijk. In de mijne (1999) werkt het in ieder geval. Maar over het resetten van het lampje is al veel geschreven. Dus voor details effe zoeken.

elmarconi

--
Autogas Inside . . .

Gunnar

Ik dacht dat de obdII van 1997 en 1998 een tussenperiode waren, waar je dus NIET zelf het servicelampje kan resetten zonder obdII toestel. Geen enkele combinatie van deuren slaan, ruitenwissers masturberen of converstatie tegen je versnellingspook helpt hiervoor.

Vermoedelijk zou de KKL interface met vol-fcr het wel doen, en dan specifiek de seriele versie met instelling op com 1.

Ik laat hierover iets weten als ik ze binnengekregen heb.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Gunnar

Vandaag mijn obd-diag 3000 aangekregen.  Getest met de obd-diag software.
-WERKT NIET op onze obdII volvos.

Tevens de Elmscan 5 serieel aangekregen. Getest met de scantool.net software werkt ook niet op onze volvos. Heb ook getest met vol-fcr software door seriele poort op com1 te zetten. Geen communicatie met ecu.
-WERKT NIET

Nu is het wachten op de KKL kabel, naar alle waarschijnlijkheid zou die moeten werken. Als hij binnenkomt dan daarmee testen op digimoto, vol-fcr en vag-com.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

-D©©©L-

Citaat van: Gunnar op 02-08-2007 19:02:34
Vandaag mijn obd-diag 3000 aangekregen.  Getest met de obd-diag software.
-WERKT NIET op onze obdII volvos.

Tevens de Elmscan 5 serieel aangekregen. Getest met de scantool.net software werkt ook niet op onze volvos. Heb ook getest met vol-fcr software door seriele poort op com1 te zetten. Geen communicatie met ecu.
-WERKT NIET

Nu is het wachten op de KKL kabel, naar alle waarschijnlijkheid zou die moeten werken. Als hij binnenkomt dan daarmee testen op digimoto, vol-fcr en vag-com.

Wat noem jij OBD2 volvo's ?
1996-1997 850 is geen obd2...

Gunnar

Ik moet duidelijker zijn. Ik heb hier een S70 van 1997 met obdII. Ik hoop dat die in de categorie volvos tem 2000 valt.

De 850 is eigenlijk nog obdI.

Kwestie van Software moet ik zeggen dat scantool.net heel simpel is. Obd-diag is ook simpel in gebruik, maar heeft een veel mooiere interface met wijzerplaten en iets grafischere monitoring van sensoren. Digimoto is heel wat uitgebreider met dataloging en een zakelijkere interface.
Vol-fcr lijkt alsof het geschreven is in een vrij weekend, maar als het werkt dan heeft het wel alles wat je nodig hebt.

Dus wacht ik nu op mijn KKL kabel in de hoop dat daarmee de communicatie lukt.



www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

S. Brouwer

we hebben hier de odb 2 scanner getest van scantool (brezan). Deze deed het op mijn s70 '97 wel maar op een v70 ook '97 deed deze het niet.

(konden alleen foutcodes wissen geen service lamp resetten)

Ik vraag me dus af hoe dit dan zit met de verschillende obd2's en wanneer wat in welk type is toegepast

Ton

Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2007 19:19:02
Wat noem jij OBD2 volvo's ?
1996-1997 850 is geen obd2...


Hoe noem jij het dan? Is het dan OBD1? En waarom zet Volvo dan wel OBD2 op de muntenhouder die de stekker afdekt?
Ik heb me al langer geleden wel eens verdiept in de aansluit punten die voor obd2 (iso aansluiting) gelden, en die kwamen dan volgens de plaatjes zag niet overeen met de aansluitingen op de connector die in mijn auto ('96 2.5I 20V) zit. Voor de exacte punten die aangesloten zijn zou ik nog een keertje moeten gaan kijken.

Citaat van: S. Brouwer op 02-08-2007 20:45:34
we hebben hier de odb 2 scanner getest van scantool (brezan). Deze deed het op mijn s70 '97 wel maar op een v70 ook '97 deed deze het niet.

(konden alleen foutcodes wissen geen service lamp resetten)

Ik vraag me dus af hoe dit dan zit met de verschillende obd2's en wanneer wat in welk type is toegepast

Ja ik vraag me ook af hoe het zit met de verschillende obd2's en welk jaar en type enzo. En misschien wel zo interessant, zou ik de aansluitingen in de stekker van de auto kunnen aanpassen zodat die wel met het iso protocol kan werkt. Bij mijn auto is wel een keer geprobeerd e.a. uit te lezen met een elms-tool (geloof ik) toen ik een probleem had. Het is destijds niet gelukt.
Ik heb echter wel een reset tool (draper 69007) voor het service lampje, en die werkt wel.


thuur

De stekker is idd conform OBD II. Het protocol echter niet..


Gr ;)

Ton

Citaat van: thuur op 04-08-2007 01:06:12
De stekker is idd conform OBD II. Het protocol echter niet..


Gr ;)

Wat is het protocol dan? Als ik me niet vergis zijn er bij stekkers met het iso-protocol 4 aansluitingen. In de stekker bij mij in de auto zitten er ook vier aansluitingen, alleen zitten die niet allemaal op de zelfde plaats (weet het niet meer zeker maar ik geloof dat er 1 op een ander plaats zat).
Ik zal morgen nog wel een keertje kijken.

thuur

Protocol is de 'taal' wat de elektronica spreekt. Waar de pinnen zitten valt volgens mij niet binnen de OBD-II specificatie, dat mag iedere fabrikant (op inspuiting en onsteking na) zelf bepalen (even uit mijn hoofd, pin me er niet op vast).

In principe is het een OBD-II stekker die OBD-I 'praat' in de tussenmodellen. Ik ben er zelf ook mee bezig, want de methode met ledjes en schakelaars (OBD-I) werkt weer niet op mijn 1997 V70....


Gr ;)

-D©©©L-

#14
Citaat van: Ton op 04-08-2007 00:59:16
Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2007 19:19:02
Wat noem jij OBD2 volvo's ?
1996-1997 850 is geen obd2...


Hoe noem jij het dan? Is het dan OBD1? En waarom zet Volvo dan wel OBD2 op de muntenhouder die de stekker afdekt?
Ik heb me al langer geleden wel eens verdiept in de aansluit punten die voor obd2 (iso aansluiting) gelden, en die kwamen dan volgens de plaatjes zag niet overeen met de aansluitingen op de connector die in mijn auto ('96 2.5I 20V) zit. Voor de exacte punten die aangesloten zijn zou ik nog een keertje moeten gaan kijken.

Citaat van: S. Brouwer op 02-08-2007 20:45:34
we hebben hier de odb 2 scanner getest van scantool (brezan). Deze deed het op mijn s70 '97 wel maar op een v70 ook '97 deed deze het niet.

(konden alleen foutcodes wissen geen service lamp resetten)

Ik vraag me dus af hoe dit dan zit met de verschillende obd2's en wanneer wat in welk type is toegepast

Ja ik vraag me ook af hoe het zit met de verschillende obd2's en welk jaar en type enzo. En misschien wel zo interessant, zou ik de aansluitingen in de stekker van de auto kunnen aanpassen zodat die wel met het iso protocol kan werkt. Bij mijn auto is wel een keer geprobeerd e.a. uit te lezen met een elms-tool (geloof ik) toen ik een probleem had. Het is destijds niet gelukt.
Ik heb echter wel een reset tool (draper 69007) voor het service lampje, en die werkt wel.


vanaf modeljaar 1996 heeft volvo het foutcode uitlees systeem gewijzigd van het led-systeem in de motor ruimte naar een 16 polige OBD2 connector. Daarmee is het uitlezen wat lastiger geworden, en het beperkt de codes die je (zelf) kan uitlezen omdat een deel van de codes uitgelezen moet worden met volvo specifieke software. Volvo gebrukt pen 7 op de OBD connector, de zgn. K-lijn en communiceerd volgens het ISO-9141 protocol.
Er is een boel hardware die ISO-OBD codes kan lezen, maar deze Volvo codes zijn niet standaard ISO. Je moet dus de K-lijn hardware combineren met volvo specifieke software.

Ook kan je het "standaard" LED systeem gebruiken om een deel op de "oude" manier uit te lezen.

Een aantal contact punten van de 16 polige OBD stekker zijn bezet met de "oude" OBD 1 signalen !
modeljaar 97-98 s/v70 Fenix 5.2 - pen 3 (hier staat  motronic 4.4 dus (nog ?) niet bij)
modeljaar 96- 850 Fenix 5.2 of Motronic 4.3 - pen 3
Cruise Control, pen 13
ECC, pen 6

Hierin ontbreken dus AT bak codes, SRS codes, power-seat codes en nog wat klein grut.