OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Goede_Vee

Ik bezit intussen ook een compleet setje. Ik heb de ELMSCAN Bluetooth (327 chipset, dus universeel), maar die werkte niet op mijn V70 MY98 (eind 98 om precies te zijn).

Daarna ben ik me dus maar gaan inlezen in de materie (handig Geert, dat had je beter eerder kunnen doen)...

Ik heb via PagerShop (Super service trouwens!) een VAG-KKL kabel gekocht. Met de vol-fcrsoftware kan ik inderdaad allerlei zaken uitlezen. Het resetten van het servicelampje is bij mij niet meer nodig, bij mij werkt de dagteller-truuk.

Mochten er mensen in de buurt van Alphen ad Rijn / Bodegraven hun auto uit willen laten lezen, ik die graag een  (gratis) poging.

:-)
Een cirkel met drie hoeken noemt men ook wel driehoek

Gunnar

Die elmscan327 is niet verloren hoor, vooral in combinatie met digimoto versie 5.  Die software kost maar iets van een 35 dollar.
En dan kan je een hele hoop merken uitlezen, codes resetten, sensordata loggen etc.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Philip850

#47
Ik heb het hele topic doorgelezen, maar:

Met ODB 1.5, bedoelen jullie dan de OBD met zowel de OBD I unit als de OBD II stekker?
Mijn T-5 is MY '96 en heeft zowel een foutcode in het srs systeem als een irritant servicelampje dat uitmag waarbij het bekende trucje niet werkt. Ik heb ook alleen maar de OBD II stekkeringang bij het muntenbakje, geen OBD I unit.

Kan ik nou met die vag-kkl kabel en volfcrsoftware uit de voeten met mijn wagen?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

mehn

Bij de 850 vanaf MY1996 heb je "Volvodiagnostics 2" (volgens de Volvo boeken). Dit lijkt OBD-II (staat op de stekker)  maar voldoet niet aan de OBD-II norm.
Sterker nog, het is eigenlijk OBD-I met een OBD-II stekker. Als je slim bent en de juiste pennen weet te vinden kun je er een ledje en drukknop aanmaken en dan werkt het als OBD-I.

Omdat het nieuwer is als OBD-I maar toch eigenlijk geen OBD-II noem ik het OBD 1,5 ;)

De V70 heeft wel echt OBD-II trouwens.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Philip850

#49
Maar slim zijn en de juiste pinnen weten te vinden, kan dat wat conreter? Volgens mij is OBD 1.5 namelijk stukken beperkter dan OBD I of II, want als ik het goed lees en begrijp kun je bijvoorbeeld srs codes etc allemaal niet uitlezen. Aangezien de stekker OBD II is, kan ik met die kabel en de beschreven software dan niet gewoon alles? Zo nee hoe dan wel?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

mehn

DCCCL heeft dat geloof ik hier eens gepost. Als ik me goed herinner is er alleen een probleem met A1 (automaat).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Philip850

#51
Citaat van: -D©©©L- op 04-08-2007 01:41:00

vanaf modeljaar 1996 heeft volvo het foutcode uitlees systeem gewijzigd van het led-systeem in de motor ruimte naar een 16 polige OBD2 connector. Daarmee is het uitlezen wat lastiger geworden, en het beperkt de codes die je (zelf) kan uitlezen omdat een deel van de codes uitgelezen moet worden met volvo specifieke software. Volvo gebrukt pen 7 op de OBD connector, de zgn. K-lijn en communiceerd volgens het ISO-9141 protocol.
Er is een boel hardware die ISO-OBD codes kan lezen, maar deze Volvo codes zijn niet standaard ISO. Je moet dus de K-lijn hardware combineren met volvo specifieke software.

Ook kan je het "standaard" LED systeem gebruiken om een deel op de "oude" manier uit te lezen.

Een aantal contact punten van de 16 polige OBD stekker zijn bezet met de "oude" OBD 1 signalen !
modeljaar 97-98 s/v70 Fenix 5.2 - pen 3 (hier staat  motronic 4.4 dus (nog ?) niet bij)
modeljaar 96- 850 Fenix 5.2 of Motronic 4.3 - pen 3
Cruise Control, pen 13
ECC, pen 6

Hierin ontbreken dus AT bak codes, SRS codes, power-seat codes en nog wat klein grut.


Dus... ik wil gewoon alles kunnen uitlezen. Kan dat?
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

mathh

#52
Waarschijnlijk vraag ik iets doms, maar is dit iets?

LINK
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Johann

Nou.. sommige mensen doen heel veel moeite om uit te leggen waarom OBD-2 op de Volvo geen OBD-2 is..  ;D

Vanaf Motronic 4.4 kun je veel van deze dingen wel gebruiken. Motronic 4.3 is gewoon een vreemde eend.

Geert-Jan

Ik heb in de tijd dit in elkaar geprutst.

En dit werkt bij mij perfect op de obdII van mijn 95'er model 96 met vol-fcr.

Gewoon 2.0i met Fenix 5.2





Zelfs het uitzetten van het servicelampje werkt.

Als ik het schema kan vinden zal ik hem wel even posten, wel graag wat geduld.

Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

rolvio

dit zijn de ecu's waar de vol-fcr software mee werkt:



de grijze blokjes zijn de ecu's die met deze sotware en bijv. die vag kkl-usb kabel zijn uit te lezen.

rolf

Geert-Jan

#56
Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 17-04-2008 16:09:10
Ik heb in de tijd dit in elkaar geprutst.

En dit werkt bij mij perfect op de obdII van mijn 95'er model 96 met vol-fcr.

Gewoon 2.0i met Fenix 5.2

http://img.photobucket.com/albums/v349/Geert-Jan/Volvo%20850/IMG02227.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v349/Geert-Jan/Volvo%20850/IMG02226.jpg

Zelfs het uitzetten van het servicelampje werkt.

Als ik het schema kan vinden zal ik hem wel even posten, wel graag wat geduld.

Geert-Jan
Aangezien ik het niet meer kan vinden in mijn rommel hier de link naar de website:
http://www.planetfall.com/~jeff/obdii/

Is wel in het engels maar dat mag geen rol spelen.

Ik ben zeer tevreden met deze oplossing.
Nogmaals deze werkt bij mij gewoon met de Fenix 5.2 en dus de gele knop in vol-fcr.
Abs, SRS en Reset Service Light werken ook.
Cruise Control en andere zaken ben ik niet zeker van omdat ze of ontbreken of zoals de CC later ingebouwd zijn.



Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

jackren

Hallo allemaal,

heb van de week ook een KKL kabel en vol-fcr software geregeld voor mijn volvo 850  T5 (met messman LPI gas)
ABS , power seats en instrument werkt perfect, maar als ik de gele knoppen wil gebruiken krijg ik allemaal
waarschuwelingen of ik wel de goede kabels aan de connectors heb

Kan het kwaad als ik deze opties wil testen?

thuur

Citaat van: jackren op 14-11-2008 21:07:07
Hallo allemaal,

heb van de week ook een KKL kabel en vol-fcr software geregeld voor mijn volvo 850  T5 (met messman LPI gas)
ABS , power seats en instrument werkt perfect, maar als ik de gele knoppen wil gebruiken krijg ik allemaal
waarschuwelingen of ik wel de goede kabels aan de connectors heb

Kan het kwaad als ik deze opties wil testen?

Als je goed leest zul je zien hoe je deze "opties" moet uitlezen. Niet met vol-fcr dus.


Gr 8)

jackren

ik heb het topic nu toch al een keer of 3 doorgelezen , maar kan nog steeds niet duidelijk vinden,  welke stekker met welke software ik nodig heb om de motormanegement codes van mijn volvo 850 t5 uit 1996 uit te lezen.
volgens mij heeft philip850 hetzelfde probleem.
overigens werkt de vkk-kabel met vol-fcr software perfect voor de abs codes en andere interieur codes uit te lezen en resetten.
alleen nog de motronic 4,3