OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

cas

Citaat van: VolvoDeMio op 31-01-2008 14:41:25
Wat is de standaard werkwijze voor het uitlezen van OBD 2.

concreter:
1. eerst stekker in laptop en dan pas in OBD-stekker?
2. auto van contact als OBD-stekker er ingaat?
3. uitlezen met auto op contact?....stand contact op 1 of 2?

???

Hij werkt!!   ;D

Kabel VAG KKL-USB (€20 van pagershop.nl).

Eerst de meegeleverde software (WinXp.rar) uitgepakt.

Toen de kabel aangesloten op een usb-poort. Windows xp ontdekt hardware, en vervolgens windows xp zelf laten zoeken. De meegeleverde software (zipp; zelf uitgepakt) wordt gevonden, en daarmee wordt het apparaat vanaf dan herkend.

Om communicatie met de auto goed te laten verlopen de verbinding met de kabel lopen als Com1. Bij mij werd deze door xp op Com4 gezet, en heb ik zelf als volgt gewijzigd in Com1:
(In Windows xp door op start te klikken, kies Configuratiescherm, kies Systeem, klik op tab Hardware, klik op knop Apparaatbeheer [vanaf hier moet de kabel in de usb-poort zitten!], klik op de + voor Poorten (Com& Lpt), klik met je rechtermuisknop op Usb Serial Port en selecteer Eigenschappen, klik op tab Port Setting, klik op knop Advanced, en selecteer Com1 onder Com Port Number.)

(Edit: bij tweede keer gebruiken onthoudt xp dat het Com1 is..!)

En toen werkte de (al eerder geïnstalleerde) vol-fcr software!!!!   ;D

nadat mijn lampje weer oplichte vandaag ook maar een kabel bij pagershop.nl besteld. voor die 2 tientjes kan je niet echt de boot in.

dus ik ga hem testen voor de v70 uit 97.  hou jullie op de hoogte.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

VolvoDeMio

Citaat van: cas op 19-02-2008 21:53:44
nadat mijn lampje weer oplichte vandaag ook maar een kabel bij pagershop.nl besteld. voor die 2 tientjes kan je niet echt de boot in.

dus ik ga hem testen voor de v70 uit 97.  hou jullie op de hoogte.

Yes!    8)

cas

update,

kabel binnen, software leveren ze niet meer mee, moet ik zelf ergens downloaden. vind ik wel een beetje een nare besparende actie. wat kost dat nou, een leeg cdtje tegenwoordig.

annieweeij.... software gedownload. geinstalleerd maar kom niet echt verder. ben zeer zeker geen held in die dingen, en als hij dan zegt dat de com port oke is, maar de interface niet gevonden, sta ik al met vraagtekens!

dus wie gaat de uitdaging aan en begeleidt mij door het proces :-)

EDIT,

eerst maar eens de goede software downloaden.....    volfcr0706.rar  en niet spul voor VW.... :eusa_wall:

cas

superrrr!! ontvangen :-) alleen eerst ff een nieuwe laptop regelen haha.... aan en uitknopje werkte niet goed, en wilde hem niet helemaal openmaken.... dus rondom dacht ik in een bestaand kiertje een stuk met stanley mes weg te snijden om onder het knopje schoon te maken....

geen goed plan wist ik al van te voren......

ben echter een stapje verder gekomen met wat er op die laptop stond, en kreeg een runtime error file not found vagusb.dll  dat was in het volvo programma zelf. en daarna sloot hij het helemaal af.

veel kan je er trouwens ook niet mee, je kan niet iets resetten zeggen ze.

maarja..... laptoppie fixen morgen en dan verder kijken, ik bel je dan zeg na het eten ongeveer ;-)

RRRRR_Ramon

Ik ben me ook al een poosje aan het verdiepen in deze materie, maar een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk na het lezen van dit topic .........

1. Wat kun je nu precies met de USB KKL kabel van de pagershop?
2. Welke software heb ik nodig voor een MY99 V70 2.5D? (servicelampje kan ik zelf resetten met de dagtellertruc)
3. Heb ik dan VAG-COM en VOL-FCR software nodig voor mijn auto?
4. Hoe kom ik aan die software? Liefst volledige versies.

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

cas

toch maar de boel opengesloopt... klusje van 15 minuten open en dicht! vuiligheid bij knopje.... knopje maar meteen weggelaten, en een open wond laten zitten. met schroevendraaier gaat het beter, volgens mij is het knopje ook een beetje op namelijk.

back on topic.

morgen weer een kans met de software en alles!

Ludo

het verbaasd me dat niemand een origineel OBD-I kastje op het systeem zet.
volgens mij moet dat makkelijker te doen zijn dan lopen klooien met allerhande software en kabels.

llinssen

Ludo, Begrijp ik je goed? Een OBD-1 kastje op een OBD2 (achtig) systeem? Is dat niet een telefoon op een telegraafkabel aansluiten? Of iets moderner een USB printer op een parallelle poort aansluiten?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Ludo

Citaat van: llinssen op 25-02-2008 09:03:31
Ludo, Begrijp ik je goed? Een OBD-1 kastje op een OBD2 (achtig) systeem? Is dat niet een telefoon op een telegraafkabel aansluiten? Of iets moderner een USB printer op een parallelle poort aansluiten? 

maakt toch niet uit, als het maar functioneel is.  ;)
dat is beter dan klooien met stekkers, kabels.... die uiteindelijk niet of half werken.  ::)
volgens mij moet het mogelijk zijn.
er rijden ook een paar 850's die beide systemen hebben, waaronder die van Sieger.

llinssen

Het is ook niet dat ik het erg zou vinden, maar ik had gedacht dat beide protoollen zo verschillend waren, dat het een groot karwei zou zijn om het om te zetten.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ThomasGLT

Kan je ook met VADIS de OBDII uitlezen?

llinssen

Thomas:

Citaat van: llinssen op 04-02-2008 09:17:26
Citaat van: VolvoDeMio op 04-02-2008 00:37:09
Citaat van: llinssen op 03-02-2008 21:12:05
1. Welke col-fcr software gebruiken jullie?
2. De free ware versie?
3. Wat kun je daar allemaal mee uitlezen en wat niet. Kun je ook dingen wijzigen (vb stoelwarmte?).
4. Hebben jullie ook al geprobeerd om vadis met die kabel aan de gang te krijgen?

1. volfcr0706.rar
2. geloof ik wel...
3. zie op http://www.ilexa.co.uk/content/view/38/19/
4. Nee, geen idee dat dat kon...

Ik weet ook niet of dat kan, behalve dat de dealer het wel kan met een VTS adapter tussen de computer en de kabel.
Wat die adapter allemaal doet, geen idee. Wellicht zit er software (embedded?) in, misschien is het ook gewoon een ingewikkeld verloopje.
Die dingen (VTS) worden soms voor heel veel geld (er is een verkoper in het VK die er met enige regelmaat 2000 GBP voor wil krijgen) aangeboden worden.

Ludo probeert ook al een tijdje de handheld versie in bezit te krijgen.

Maar ikvroeg me gewoon of één van jullie knutsleaars dit al geprobeerd had.

rolvio

na dit alles gelezen te hebben, ook maar zo'n kabel (vag-kkl usb) gekocht. Na eerst wat frutten onder vista, geen succes, blauwe schermen etc) toch maar de laptop van de kids geplunderd, Win XP. Daar kabel ingeprikt en dan gaat windows op zoek naar drivers. Die heb ik bij pagershop vandaan, op een plek op die laptop neergezet waar je naar toe kunt verwijzen op het moment dat-ie om drivers vraagt. demo vol-fcr werkte niet, versie die ik op een andere manier had binnengehaald wel. Kan nu motorfoutcodes, abs, alarm, instrumentenpaneel, airbag en stoelen  ??? ??? uitlezen. En servicelampje resetten  :)

heb gelijk 3 foutcodes te pakken:

EFI-445 Pulsed secondary air injection system pump signal       
EFI-448 Pulsed secondary air injection system pump flow fault   
EFI-442 Pulsed secondary air Injection system flow fault     

Ik heb een motronic 4.4 erin zitten.

Ga nog verder kijken wat ik er mee kan, vind dit wel leuk tot zover.

Rolf :laugh: :laugh:

edit: heb de hele rimram nu ook draaien onder vista

mathh

Dus als ik het goed begrijp moet ik voor mijn my2000 toch naar een dealer?
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

rolvio

Citaat van: mathh op 14-04-2008 21:12:33
Dus als ik het goed begrijp moet ik voor mijn my2000 toch naar een dealer?

dat hoeft niet perse, kan ook bij een universele garage. heb ik ook met de mijne laten doen. maar dit is leuker. denk idd dat je met deze spullen die van jou niet uit te lezen is.