OBDII volvo software en hardware voor diagnose

Gestart door Gunnar, 30-07-2007 21:21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

razorx

#150
Citaat van: KIM op 11-12-2009 08:12:31
Citaat van: razorx op 11-12-2009 01:51:16
In alle respect: Er zit niets meer in een 850 dan een deel uit te lezen met VOL-FCR en een deel met schakelaars en ledjes te doen.

Thats it.
Niets meer en niets mider.

Het is geen auto uit 2000.

Toch kunnen deze knippercodes ook omgezet worden naar een uitleesbare tekst.
Ik heb in het verleden de Autodiagnos tester gebruikt om meetwaarden weer te geven van mijn alter 1; dat ging echt perfect.
Het is dus wel mogelijk om op een 'mooie' manier het systeem uit te lezen.
Even een correctie op een onjuiste post van mij:
KIM heeft gelijk.
Hij was laatst langs met Brick-Diag.

Samen hebben we het aan de praat gekregen bij een '96 er als ik mij niet vergis.
Conclusie: Dit is de weg die begaan moet worden!

Hiermee kan je een 850 en een hoop meer met de ODB-II steker uitlezen.
Intern, na wat onderzoek blijkt dit niet met knippercodes te gebeuren maar op een redelijk moderne manier.

Het pakket bevind zich nog in een beta stadium maar oh wat een verademing vergeleken met VOL-FCR.

Nu begrijp ik ook waarom eerdere pogingen tot diagnose niet werkten met andere software: Met de ledjes methode, maar ook met dat kleine beetje wat VOL-FCR kan, wordt gemeten op pin 3 van de ODB-II steker.
Met pin 7 kom je een hoop verder.

Met brick-Diag kan je dus daadwerkelijk ODB foutcodes uitlezen in een voor mensen begrijpelijke tekst. En meer.
Dit project is vrij breed opgezet: Hun doel lijkt nu zo veel mogelijk Volvo's te ondersteunen.

Op dit moment ondersteunt de free versie geen real time data, de volle, ook beta, versie zou dat wel kunnen.
De free versie is so-wie-so al een verademing zo niet een sensatie.

Als je hierover meer wilt lezen:
http://forum.volvo-forum.de/
Uhh aanmelding kan een week duren.
Leuk forum en net als Matt's forum de moeite waard.

Nogmaals met dank aan KIM, die overigens wel meer heldere opmerkingen plaatst. ;)


Wat je nodig hebt:
-VAG-KKL kabel van b.v. pagershop
-Brick-Diag via het Duitse forum
-Een klein schakelaartje om pin 7 en 3 om te wisselen op de OBD-II steker. je wil ook wel eens wat anders uitlezen dan je ECU.

Commercieel gezien is dit project van Daniel een leuke zet.
Plaatjes komen nog. (Soms is er meer te doen zoals het huis en zo)

KIM

Ik heb een volledige versie van brick diag aangevraagd en hoop dat er snel gereageerd wordt.
Zoals Yits al aangeeft werkt het op dat forum allemaal niet zo snel.

Wat wellicht nog een anvulling op het verhaal van Yits kan zijn, is dat ik vermoed dat ECC ook mbv een schakelaar naar pen 7 uit te lezen zal zijn.

Waarom deze pen & ? Pen 7 is DE diagnasepen in de OBD stekker. Alle diagnoseapparatuur zal op die pen willen lezen.

Joeri

Yits, een vraagje over dat schakelaartje op een Vag-kkl kabel. Hoe heb je dat precies opgelost?
Ik krijg geen enkele verbinding met mijn Vag-kkl usb kabel. Drivers goed geïnstalleerd, com poort goed gezet, 4 soorten software geprobeerd.  :-[
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

haasje

#153
Er zijn volgens mij maar 2 softwarepakketten die werken, vol-fcr en brickdiag. Voor vol-fcr moet de reader op com 1 zitten, anders werkt hij zo ie zo niet.

elmarconi

Citaat van: haasje op 21-09-2010 23:54:12
Er zijn volgens mij maar 2 softwarepakketten die werken, vol-fcr en brickdiag. Voor vol-fcr moet de reader op com2 zitten, anders werkt hij zo ie zo niet.

Bij mij werkt 't op COM1 ook prima...
--
Autogas Inside . . .

haasje

Die bedoel ik ook, heb waarschijnlijk dikke vingers gehad, zal eerdere bericht ook even aanpassen.

razorx

Citaat van: Joeri op 21-09-2010 22:23:02
Yits, een vraagje over dat schakelaartje op een Vag-kkl kabel. Hoe heb je dat precies opgelost?
Ik krijg geen enkele verbinding met mijn Vag-kkl usb kabel. Drivers goed geïnstalleerd, com poort goed gezet, 4 soorten software geprobeerd.  :-[
VOL-FCR kan lang niet alle vrijwel geen ecu uitlezen. Com1 is goed. Edit: Typte dat 2 ook gaat, niet zo zeker
Om Brick-Diag te laten werken moet je pin 3 en 7 omwisselen, daarmee kan je redelijk wat ecu's uitlezen.
Het schakelaartje is dus een "tuimelaar" die de elektronica op het printje of met pin 7, of met pin 3 verbind.

razorx

En mijn bericht ook aangepast, niet zeker over com2

Mr Rens

#158
Ik heb onlangs een kabel van SmeetsSolutions aangeschaft, het betreft een ElmScan5 kabel van scantool. Ik krijg deze kabel niet aan de gang met vol-fcr, ik heb de com op 1 gezet in apparaatbeheer. Werk met w7. Wie kan hulp bieden?

Edit: Inmiddels geen melding meer dat com1 niet beschikbaar is, nu de melding Interface error, check connections. Werkt deze kabel niet of kan ik dit softwarematig nog verhelpen? mvg.

Edit: 70 euro in de sloot; software waar je niks mee kunt en een kabel die niet werkt in vol-fcr. Voor 13 euro voor een KKL kabeltje en vol-fcr software van het net ben je klaar. weer niks verdiend
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

haasje

Tja, er staat hier genoeg over geschreven op het forum. Als je even een uurtje had besteed aan het lezen voor je je spullen besteld had, had je dat al geweten.

Mr Rens

Tja, ik ga ervanuit als een verkoper aangeeft dat het werkt, dat het ook werkt.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

haasje

Neem eens contact op met de verkoper en kijk of je alles terug kunt sturen.

Mr Rens

Nou er kan wel mee gelogd worden, dus het pakketje blijft eerst nog ff
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Gunnar

Elmscan5 is een hele handige kabel, met bijvoorbeeld digimoto5 software (kost een 60 dollar) kan je redelijk veel merken doen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Gompiev70xc

Ik zie hier veel staan over kabels die wel of niet werken bij 850ers van verschillende bouwjaren, maar heeft iemand ook een advies over / ervaring met een OBD2-tool voor een v70xc uit 2000 (dus met VVT-blok)?