opgesloten door slot achterklep

Gestart door T5turbo, 07-11-2007 15:05:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: mehn op 10-12-2007 06:57:22
Hij heeft het al geprobeerd als ik het goed begrijp.

Misschien moet de sleutel erin zitten als je de cylinder eruit wilt halen?

Ah ok. Dat kon ik niet opmaken uit de tekst.

Bij de handgrepen moet de sleutel in de cilinder zitten voordat ie eruit kan ja. Grote kans dat het bij de achterklep ook zo is.
Anders nog flink groter boren?


Citaat van: T5turbo op 09-12-2007 09:55:50
De ruitenwisser achter.
Op aanwijzing van Mehn heb ik de arm ook eraf gehaald en deze schoon gemaakt. Overigens kwam de as zo los en glom hij nog als nieuw....... ;D
Alles weer gemonteerd maar mijn probleem is nog steeds hetzelfde.
In de om de zoveel seconden wissen stand slaat het motortje maar even aan.Niet lang genoeg om een wis te maken.Bij de volgende cyclus weer een stukje verder. Ook al is de ruitenwisser niet op de ruit zet.
In de altijd wissen stand doet hij wel goed wissen, maar zet ik het knopje op uit dan stopt ook gelijk het wissen en staat mijn wisser ergens halverwege. Hij maakt de cyclus dus niet af.  >:(

Ligt dit aan het wisser relais? Motortje?


Meten is weten. Op de ruitenwisser zitten 3 kabels: constante +, massa en geschakelde +. De eerste 2 heb je zo gecontroleerd (N.B. ook meten met sleutel op stand II of het echt constant is). De geschakelde plus kun je ook meten: hendel op interval en meter er aan. Kijk of je kort 12V kunt meten in een constant ritme.

Is de stroomvoorziening goed dan kan het zijn dat het contact in het mechanisme niet goed staat. De wisser zet je aan door hem kort een +12V puls te geven, de arm gaat nu bewegen en er wordt een contactje gemaakt zodat de wisser nu op de constante +12V staat. Zodra de cyclus rond is wordt het contactje weer verbroken zodat de wisser stopt. Wellicht is dat contactje beschadigd, bekabeling stuk, slecht contact, etc... Je moet wel het e.e.a. open prutsen om er bij te komen.


Gr ;)

T5turbo

#31
Het gat is al behoorlijk groot. (ik ga vanavond wat foto's maken). Nog groter kan haast niet. Misschien dus toch meer geweld gebruiken?  :-\

Uiteraard heb ik de 3 kabels gemeten en alles was goed. (ik heb alle bekabeling nagekeken en door gemeten en kon niets raars vinden) De cyclus is niet goed. Ik dacht dat die geregeld werd door een relais ,maar nu heb jij het Thuur over een contact in het mechanisme dat niet goed staat. Welk mechanisme bedoel je? Waar het motortje  aan zit?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Citaat van: T5turbo op 10-12-2007 13:08:50
Het gat is al behoorlijk groot. (ik ga vanavond wat foto's maken). Nog groter kan haast niet. Misschien dus toch meer geweld gebruiken?  :-\

Tja, de cilinder is toch al kapot..


Citeer
Uiteraard heb ik de 3 kabels gemeten en alles was goed. (ik heb alle bekabeling nagekeken en door gemeten en kon niets raars vinden) De cyclus is niet goed. Ik dacht dat die geregeld werd door een relais ,maar nu heb jij het Thuur over een contact in het mechanisme dat niet goed staat. Welk mechanisme heb je het over? Waar het motortje  aan zit?

Het relais kan nooit weten in welke stand de arm staat.

Zodra de plus 12V stopt, stopt de arm dan ook meteen?


Gr ;)

T5turbo

#33
In de ''af en toe wissen'' stand op de hendel wist de arm per cyclus maar een paar cm. Het duurt dus vele cyclussen voordat de ruit 1x is schoon gewist.

In de ''altijd wissen'' stand doet de wisser het wel goed, maar als je dit stand op de hendel weer in nul zet stopt de wisser ook gelijk en maakt de cyclus dus niet af.
Met andere woorden: ja zodra de plus 12V stopt, stopt de arm ook meteen.

Jou idee van een contactje is dus nog zo gek nog niet. Maar over welk mechanisme heb je het? Het motortje zelf of dat gedeelte wat de motor aan stuurt en dus de arm?
Zit daar iets in dan aan een contactje? Ik dacht alleen wat tandwieltjes en zo..........
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Citaat van: T5turbo op 10-12-2007 13:30:58
In de ''af en toe wissen'' stand op de hendel wist de arm per cyclus maar een paar cm. Het duurt dus vele cyclussen voordat de ruit 1x is schoon gewist.

In de ''altijd wissen'' stand doet de wisser het wel goed, maar als je dit stand op de hendel weer in nul zet stopt de wisser ook gelijk en maakt de cyclus dus niet af.
Met andere woorden: ja zodra de plus 12V stopt, stopt de arm ook meteen.

Jou idee van een contactje is dus nog zo gek nog niet. Maar over welk mechanisme heb je het? Het motortje zelf of dat gedeelte wat de motor aan stuurt en dus de arm?
Zit daar iets in dan aan een contactje? Ik dacht alleen wat tandwieltjes en zo..........

Klinkt heel duidelijk alsof de constante 12V niet aanwezig is, dan wel niet 'gebruikt' wordt.

Je zult even de kabeltjes moeten nalopen op de stekker van het motortje. Ik weet niet precies waar ie zit.


Gr ;)

T5turbo

#35
Bedankt Thuur ik ga van het weekend nog maar eens meten. (misschien beter wat met de klep te spelen tijdens het meten! )
Ik ben net 2 uur bezig geweest in de kou en donker met het slot.
Handgreep er maar weer af en de wisser motor. Uit eindelijk met een beetje geweld het eerst gedeelte eraf gekregen. (sorry niet helemaal scherp. Stond te klapper tanden....... ;D.



Dit plastic gedeelte houd het slot op zijn plek (nummer 13 in vadis)

Toen kon ik makkelijk het volgende plastic gedeelte eraf krijgen: (nummer 13a in vadis)



Om vervolgens bij de cilinder te kunnen: (nummer 26 in vadis)






Hehe eindelijk de cilinder eruit. Het andere slot erin ging niet geheel zonder slag of stoot. Het zit er nu in.
Maar de c.v. werkt niet (je kan toch ook via dit slot alle deuren open/dicht krijgen?) In ieder geval kan de klep nu op slot en kijken we van het weekend wel weer verder,want het is gewoon te donker na het werk. De donkere dagen voor kerst. Wordt rond een uur of 11 pas licht en om 3 uur is het alweer pikke donker.... :'(


Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

#36
Het slot moet toch ook in 2 standen kunnen. Niet mee werken met de c.v. en wel meewerken met de c.v.
Sleuf verticaal en sleuf horizontaal.  ??? (hij werkt nu wel mee met de c.v.)

De sleutel kan nu alleen maar verticaal en het slot krijg ik wel op slot en van slot. Toen ik het oude slot eruit haalde sprong er een veertje af waarvan ik niet weet waar deze nu weer moet. Het hoort bij de cilinder,want bij de ''nieuwe'' zat net zo'n veetje.(maar die zat er ook los bij dus ik weet nog niet waar die hoort) Iemand een idee, want ik kon het ook niet terug vinden in vadis.





Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

T5turbo

Ben er ondertussen achter dat het veertje is  bedoeld om de spanning op de cilinder te zetten zodat deze weer terug valt .
Maar ja hoe zat deze aangezien het er al los afkwam?  :-\
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Is dat niet zo'n ding wat maar op 1 manier goed vastklikt?

Of heb je "eigen inzicht" al geprobeerd?


Gr ;)

T5turbo

Ja en ja  :)

Ja het is zo'n ding wat maar op 1 manier goed vastklikt en ja op "eigen inzicht" al geprobeerd.

Probleem is dat ik nog niet heb gevonden waar en hoe het vast te klikken...........  :eusa_think:

Kan niet zo moeilijk zijn zou je zeggen...........hahahah. Zo groot is het onderdeel niet. :o
(gewoon stug doorgaan en blijven lachen)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Citaat van: T5turbo op 11-12-2007 19:06:05
(gewoon stug doorgaan en blijven lachen)

Das meestal het beste ja ;D


Gr ;)

T5turbo

Ik kom er echt niet uit en heb net maar even Sjoerd gebeld van hunter volvo parts waar ik het gebruikte slot vandaan heb. Die was zo vriendelijk een foto te maken. Moet nu gan lukken zou je zeggen.   :eusa_dance:

Weet iemand meer over:  slot moet toch ook in 2 standen kunnen. Niet mee werken met de c.v. en wel meewerken met de c.v. Of heb ik het mis?


Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Citaat van: T5turbo op 12-12-2007 10:45:47

Weet iemand meer over:  slot moet toch ook in 2 standen kunnen. Niet mee werken met de c.v. en wel meewerken met de c.v. Of heb ik het mis?


Staat dat niet gewoon in je boekje?


Gr ???

T5turbo

Boekje zegt onderstaande en ik denk dat dit over een sedan  gaat (aan het plaatje te zien) en niet over een estate. Heb dus de klok horen luiden, maar................ :-X Bij mij werkt het in eider geval niet en bij een collega met een 850 estate ook niet.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift - that's why it's called the present!

thuur

Volgens mij is de werking voor de sedan en Estate gelijk. Al moet ik bekennen dat ik deze functie ook niet altijd aan de praat heb gekregen.


Gr :-\