starten van diesel

Gestart door mdl, 04-12-2007 22:38:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mdl

Hallo mede volvo rijders,

Ik heb een 850 estate 2.5TDI diesel uit 97 en 350.000 km op de klok.
Nu al begint deze wat kuren te vertonen. Van de zomer is de poelie van de multisnaar gesneuveld. Hierdoor heb ik bij de volvo dealer maar meteen de een vrijloop poelie op de dynamo laten monteren en de oliekering en distributieriem laten vervangen.
Nu heb ik wat problemen met starten. Meestal start ie goed en loopt de motor direct mooi. Soms slaat ie echter meteen weer af. Bij nogmaals starten hetzelfde. Na enkele keren proberen slaat ie dan toch gewoon aan (soms bij vlle gas) en is alles OK.
Het lijkt alsof de dieseltoeveor wordt afgesloten??

Wie heeft enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Michiel

thuur

Zoek ook eens op 'antennering'.

Wanneer zijn de gloeibougies voor het laatst vervangen?
Is de pomp ook dynamisch en statisch opnieuw afgesteld?


Welkom op het forum! Stel jezelf en je auto even voor in het 'Wie ben ik' board ;)


Gr 8)

mdl

Dank voor je reactie.

Ik heb de auto al 2 en een half jaar. De vorige eigenaar had de auto in onderhoud bij de volvo dealer. Ik doe er eigenlijk niets aan, behalve APK, banden en olie. Recent dus wel een diepteinvestering van € 1000 voor de poelies, riem en kering.
Ik heb in de tweeeneenhalfjaar ook maar 30.000 km gereden. De gloeipluggen kunnen dus best al oud zijn.
(de auto heeft nu 350.000 km gelopen)

De hapering bij staren doet ie echter ook bij een niet geheel koude start. En het is ook maar af en toe.
Regelmatig start ik de auto gewoon zonder te gloeien bij een buitentemperatuur van onder de 10 graden, zonder problemen (hooguit wat roetklodders op de ruiten van de overburen).
Ik denk dus niet dat het de pluggen zijn.

Ik ga je zoeksuggestie volgen.

Groeten Michiel

mdl

Ik heb gezocht op "antennering" en dat lijkt inderdaad wel op mijn probleem.
Alhoewel de verhalen over een -70 gaan en ik nog niet iets gevoden heb over een 850, ga ik, gezien het feit dat mijn 850 een van de laatste is geweest, er toch vanuit dat dit het probleem is.

Bedankt. :eusa_angel:

thuur

Citaat van: mdl op 06-12-2007 07:19:25
Ik heb gezocht op "antennering" en dat lijkt inderdaad wel op mijn probleem.
Alhoewel de verhalen over een -70 gaan en ik nog niet iets gevoden heb over een 850, ga ik, gezien het feit dat mijn 850 een van de laatste is geweest, er toch vanuit dat dit het probleem is.

Bedankt. :eusa_angel:

Ow, je hebt een 850 uit '97 :o Wees er maar zuinig op, mijn V70 zal ouder zijn dan jouw 850 ;D

Ik weet niet of de laatsten ook een antennering hadden eigenlijk?


Gr ;)

mdl

tja, hij is inderdaad al een jaartje ouder, uit juni '96.
Misschien toch eens tijd voor een wat nieuwer exemplaar.

mdl

thuur

Welnee, zo'n klein ongemak is toch geen reden om een andere auto te kopen? :o

Heb je een startonderbreker erin?

En heb je de pomptiming al laten controleren?


Gr ;)

jan piet

En nog een tip die bij mijn diesel ,( dik 430.000) met in iedergeval al erg lang dezelfde gloeikaarsen, goed werkt: gewoon contactsleutel er in, contact om, even rustig wachten dus gordel om of zo, en dan doordraaien. Succes bij mijn exemplaar gegarandeerd, ipv de door jouw omschreven klacht.
Maar als je 30.000 km in 2,5 jaar gereden hebt is het de moeite om sowieso je pomp 'ns goed te laten afstellen. Rij zelf meestal 20-25.000 tussen de beurten. Daar zit alleen maar een fractie van de tijd tussen die jij nodig hebt, en neem van mij aan: vanaf 18-20.000 km begin je 't te voelen dat hij een beurt nodig krijgt!
Hij gaat dan echt 'rauwer' lopen, zeker bij de (half) koude starts.

Gr,JP

mdl

De distributieriem is recent vervangen. De polie van de mulitsnaar was kapot. De dealer heeft vervolgens de polie, de snaar, de poelie van de dynamo (met vrijloop) en de oliekering vervangen. Ze hadden alleen de oude distributieriem weer gemonteerd. Daar was ik het niet mee eens dus na maanden wachten met betalen gingn ze toch akkoord met het vervangen van de riem zonder de arbeidskosten in rekening te brrengen. Ik ga er vanuit dat een dealer (ook deze) wel de pomp afstelt al de riem er af is geweest.

Is het mogelijk om te zien of de timimg ongeveer goed staat? ik lees veel over een slechte warme start bij een verkeerde pompafstelling, maar daar heb ik geen last van.
Boven de 10 graden start de auto als een zonnetje en een goed warme motor loopt ook direct. Maar bij vorst is het hopeloos. ik krijg hem na vele malen proberen met moeite aan.
Als ie dan eenmaal loopt, loopt die prima, geen vermogensverlies etc.
Ik ga vanavond maar eens de de pluggen testen door de draden eraf te halen en te zien of ze vonken.
Mogelijk zit daar toch het euvel.
Ik hoop dat dat het is, want mijn vrouw begint er schijtziek van te worden.

Mvg,
michiel


RRRRR_Ramon

Citaat van: mdl op 03-01-2008 16:57:36
Ik ga vanavond maar eens de de pluggen testen door de draden eraf te halen en te zien of ze vonken.

Zinloos, ze vonken echt niet hoor. Misschien alleen als de bekabeling niet deugt.  ::) Gloeipitten gloeien en vonken niet.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Marc O.

En ze gloeien ook alleen maar vóór het starten van de motor.
...The Nile isn't just a river in Africa...

denkweb

En ook even opletten: GEEN GAS GEVEN BIJ HET STARTEN anders krijgt de motor teveel brandstof. Benzinemotoren start je volgens de handleiding trouwens met kortstondig half-gas...

Gloeispiralen kun je wel nagaan door gewoon de auto 3x voor te gloeien alvorens te starten, kijken of het dan beter gaat.

)()()sT

Offtopic: benzine met half gas? Nog nooit gedaan bij de 850.. Moet ik toch beter lezen dan?  :eusa_angel:

;D

mdl

Op meerdere plaatsen heb ik gel;ezen dat je de gloeibougies kan testen door de kabel eraf te nemen en vervolgens met een dikke kabel een verbinding te maken met de + pool van de accu. Ik heb zojuist 4 van de 5 gloeipluggen getest en geen van alle geeft een vonk.
Dus ofwel de methode deugt niet ofwel alle pluggen zijn verrot.

Na deze test wilde hij echter weer niet starten. De motor was echter niet geheel koud en het gloeilampje ging ook niet branden. Hij slaat aan en meteen weer af. Na een paar keer starten blijft hij wel lopen.

Ik vrees dat ik maar eens langs moet bij de garage....

reneetje

Als ie naar diverse startpogingen eindelijk aanslaat, rookt ie dan gigantisch?

Zo ja , hoofdzekering tjekken.

Zo nee, pomptiming tjekken (bij de dealert of dieselspecialist.)
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)