Project leds play: leds voor de instrumenten, met foto's

Gestart door razorx, 08-12-2007 21:48:39

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

ok, ben toch wat hulp nodig..

heb zoals je op de foto ziet het geheel opgeschroefd..en de 1 ledje eruit gedraait..

nu zie ik op het printplaatje dus zo`n + - achtig iets zitten (zie pijl..) maar als ik
mijn multimeter dan op hou meet ik geen voltage.. moet ik daar nu m`n + - zoeken of kijk ik nu helemaal verkeerd?

het lampje:

Ronbroek

Je hebt er nu geen spanning op staan neem ik aan, dan meet je idd geen spanning.

Op de lampjes staat als het goed is het voltage vermeld.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

volvoc70T5

oyawel, ik heb hem weer even aangekoppeld in de auto zonet om de + en - te bepalen voor mijn led..
maar geen voltage..

Thys

is je verlichting ingeschakeld en staat de dimmer 'open'?

Ronbroek

Dat bruine rond de lampjes op de foto is volgensmij geen koper, aan de onderkant van de print wordt waarschijnlijk contact gemaakt.

Da's lastig meten.

Of je meter staat niet op DC  :eusa_think:

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

volvoc70T5

naah ik weet bijna 100% zeker dat de lampjes vanaf de bovenkant van de print hun voltage pakken..
omdat aan die kant van het lampje ook de 2 + en - draadjes zitten.

meter staat ook op DC.. meet wel vaker dingen met deze spanning dus tja.

Ronbroek

Als de lampjes branden en dat bruine is koper zou je toch iets van 2 Volt moeten meten ja.

volvoc70T5

hmm, naya vreemd..ik zal zo wel even een testledje met 2 koperdraadjes solderen en deze er zo even los tegenaanhouden en kijken wat ie gaat doen.

Ronbroek

Zet iniedergeval even 470 Ohm in serie mocht het toch 12 V zijn.

Thys

Denk bij het testen met een LED goed om de polariteit:)

volvoc70T5

oke duidelijk...links is de +

wel 12V..apart dat ik het niet kan uitmeten met m`n multimeter

volvoc70T5

oke, heb de ECC nu even wat verder ontleed... en zie nu de gaten zitten (waar het plastic een beetje is aangebrand) waar de lampjes / ledjes in kunnen komen te zitten..

foto:

voorkant met 3 (hyperflux) leds!

zoals je ziet krijg ik nu bij 24 graden het zogenaamd spotlight effect..
niet echt waar ik op zit te wachten dus daar moet`k nog even aan gaan knutselen hoe verder..

op naar led 4!

razorx

Leuk wat ik hier allemaal zie!
En erg fijn voor de mensen met een nieuwe ECC.

Oh ja voor de 850 instrumentenpanelen nog een update.

Iets wat met gloeilampjes nooit zou opvallen, maar met deze ledjes die op microamperes al wat doen wel:

SRS, Lambda en Olie signaal loopt standaard een minimale lekstroom door.
Met name bij de SRS is dat met deze hypergevoelige ledjes snachts goed te zien.

Een parallel weerstandje van 1k parallel aan de lampaansluiting bij de olie en lambda helpt. 1/4 Watt volstaat.

Bij de SRS mag het weerstandje wat lager zijn 470 ohm 0,5Watt.

Oogt weer net wat professioneler.
Je moet als je echt netjes werkt aan dit soort elektronica officieel, en terecht, werken met een goede soldeerbout met lage lekstroom.

Weller soldeerstations zijn hier perfect voor.

Een hoogohmig geaard polsbandje is eigenlijk ook een noodzaak.

Dit polsbandje voert de statische elektriciteit af die ieder mens op zich draagt.

Deze statische lading hoeft niet direct schade op de microelektronica aan te richten, maar kan dit ook op termijn doen.

Hebben ooit de printen van het Schiphol video informatie systeem (20 jaar terug overigens) na 6 maanden gebruik moeten vervangen omdat de werkplaats onzorgvuldig heeft gewerkt. Geheugen ging defect.

Alleen ter informatie en waarschuwing.

volvoc70T5

oei, het wordt steeds mooier!  ;D

zit nu al wel op 6 leds..maar goed, ik wil ook echt alles zo strak mogelijk verlicht hebben..
ik schat dat ik nu nog 4 ledjes nodig ben..

zal ook nog een gatje erbij moeten maken voor het airco OFF knopje

Ronbroek